משאית ניקולה
צילום: צילום מסך אתר החברה

יזם ניקולה המואשם בהונאת משקיעים מממש שוב ב-76 מ' ד'

טרבור מילטון מוכר 7.5 מיליון מניות של חברת המשאיות המונעות על ידי מימן, זאת לאחר מימוש בהיקף דומה. הוא וזוגתו עדיין מחזיקים בכ-65 מ' מניות בניקולה. לפי האישומים המיוחסים לו, בתקופתו כמנכ"ל ביצועי תאי הדלק של החברה "שופצו" בפרסומיה
איתי פת-יה | (1)
נושאים בכתבה מימוש ניקולה

טרבור מילטון, לשעבר מנכ"ל חברת המשאיות מונעות המימן  NIKOLA CORPORATION (סימול: NKLA) והיזם שמאחורי החברה, מוכר נתח ממניותיו בהיקף של 76 מיליון דולר.

זוהי המכירה השני מצד מילטון מאז פורסם דבר העמדתו לדין באישום של הונאת משקיעים. בפעם הקודמת מכר מניות בהיקף של 77 מיליון דולר ובפעימה הנוכחית מכר 7.5 מיליון מניות של החברה כך שהסכום המצטבר עד כה הוא 153 מיליון דולר. לו ולזוגתו עדיין יש 64.6 מיליון מניות בחברה.

בסוף יולי משרד המשפטים האמריקאי הודיע על הגשת כתב האישום לאחר שנמצא כי מילטון דיווח דיווחים שקריים למשקיעים על המוצר ופיתוח הטכנולוגיה של החברה בין נובמבר 2019 ועד ספטמבר אשתקד, כשנאלץ להתפטר מתפקידו.

זאת לאחר שהינדנבורג, פירמת המחקר המתמקדת בעסקאות שורט, פרסמה מחקר ובו נטען כי הדוחות של החברה "שופצו" על ידי הנהלת החברה, כך שהוערכו ביתר יכולות הסוללה ותאי הדלק של ניקולה. לאחר מכן התגלה כי בוידאו שבו הציגה החברה את המשאית שלה למשקיעים, לא היה מנוע בכלל והיא פשוט דורדרה במורד גבעה. מילטון כופר בהאשמות.

בסמוך להגשת כתב האישום דיווחה החברה כי בעקבות עיכובים תמסור השנה רק 25-50 משאיות - נמוך בחצי מהפרסום הקודם למסירות של 50-100 משאיות. המנכ"ל הנוכחי מארק ראסל אף הוסיף כי אם המחסור בחלק מהרכיבים הדרושים ימשך, גם התחזית החדשה לא תתממש.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חברה בשווי 4 מליארד דולר מייצרת 30 משאיות בשנה, (ל"ת)
    סניר 15/08/2021 10:39
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.