מארק צוקרברג פייסבוק
צילום: פייסבוק

לקראת דוחות פייסבוק: האנליסטים לא מתרגשים מהאיומים החיצוניים

הרשת החברתית תפרסם היום לאחר נעילת המסחר את תוצאותיה לרבעון השני, כשהאנליסטים צופים לה קפיצה של כ-50% בהכנסות, לצד צמיחה של כ-70% בשורה התחתונה
איתן גרסטנפלד |
נושאים בכתבה 2021 פייסבוק

טענות מצד הממשל האמריקאי על הפרה של חוקי ההגבלים העסקיים, הפצת מידע שגוי, ומגבלות מעקב חדשות מצד אפל, יעיבו על תוצאות פייסבוק? לפי הציפיות בוול סטריט התשובה לכל אלה שלילית, לפחות בכל הקשור לתוצאות הרבעון השני.

קריאה נוספת

> "אפל, פייסבוק ואדובי - ימשיכו לשבור שיאים בחודשים הקרובים"

> ענקיות הטק הסיניות מנסות לרצות את הרשויות, בארה"ב נלחמים בהן

> תנועת מלקחיים: אירופה וארה"ב מגבירות לחץ על הביג טק

על פי האנליסטים שמסקרים את הרשת החברתית, FACEBOOK (FB) צפויה לדווח הערב לאחר נעילת המסחר על רווח של 8.8 מיליארד דולר (3.52 דולר למניה), המהווים צמיחה של כ-70% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. ביחס להכנסות צופים האנליסטים עלייה של כמעט 50% ל-27.9 מיליארד דולר. בנוסף, בסיס המשתמשים הפעיל החודשי של פייסבוק צפוי לגדול ב-7.3% ולעמוד 2.9 מיליארד משתמשים פעילים.

ההערכות החזקות של האנליסטים, לצד התוצאות החזקות של יריבותיה סנאפ SNAP INC וטוויטר TWITTER INC בשבוע שעבר, לצד הרבעון החלש בפרסום דיגיטלי אשתקד בשל הקורונה, מעלים את הציפיות של המשקיעים לקראת הדוחות. לדברי אנליסטים, הם צופים לראות גידול משמעותי לצד תחזיות שוריות לרבעון השלישי.

עם זאת, אין פירוש הדבר שהאיומים על החברה זניחים, הם וודאי ישפיעו בשלב מסוים, אלא שכעת הם פשוט פחות רלוונטיים. ברקע לכך, העובדה שיוזמת השקיפות למעקב אחר אפליקציות, של אפל, שנכנסה לתוקפה באפריל, לא גרמה עד כה לנזק משמעותי להכנסות של הרשת החברתית, כפי שהיה יכול לקרות.

קיראו עוד ב"גלובל"

מבחינת מארק מהאני, אנליסט ב-Evercore ISI, המעקב של אפל אינו הסיפור. הוא הולך לבחון את כמות המשתמשים החודשית של פייסבוק, וכיצד היא עומדת ביחס לשנה שעברה, בזמן שאנשים היו נעולים בבית ולא היה להם יותר מדי מה לעשות. בכל אופן, מהאני צופה כי הצמיחה בכמות המשתמשים תואט.

ג'סטין פוסט, האנליסט של BofA Securities מסכים עם מהאני לגבי אפל. נתונים מוקדמים שצוותו סקר מצביעים על כך שלמדיניות החדשה, לא תהיה השפעה רבה ברבעון השני. פוסט סבור, כי על המשקיעים לבחון את ההסברים של החברה לגבי השפעת השינויים במעקב בנוגע למחצית השנייה של השנה. הצוות שלו חוזה שהמדיניות החדשה עשויה להפחית את הכנסות הרבעון השלישי בספרה אחת.

מלבד תחום הפרסום, ממליצים האנליסטים להקדיש תשומת לב למאמצים של החברה בתחום המציאות המדומה. המנכ"ל מארק צוקרברג הדגיש בעבר, עד כמה עסקי ה-VR והמציאות הרבודה חשובים עבור החברה, טענה שגובתה בהשקעות של מיליארדים. בהקשר זה, צופים האנליסטים, כי הכנסות הרבעון השני, הכוללות את הגאדג'ט Quest 2 VR, צפויות להסתכם בכ-690.5 מיליון דולר.

מתוך 58 האנליסטים שמסקרים את פייסבוק, 48 העניקו לה המלצת קנייה, כששבעה נתנו המלצת החזק, ואילו שלושה בלבד בהמלצת מכירה. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים עומד על 392.91 דולר, המהווה אפסייד של 7.3% על שער הבסיס היום. בתוך כך, עד כה רשמה מניית החברה גידול של כ-34% השנה, בזמן שמדד הדגל S&P 500 עלה ב-18%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.