מרכז אפל בניו יורק מחשבים בניין פלאפון סלולר
צילום: Istock

מורידה ציפיות בכוונה? באפל מצננים את התחזית לרבעון הבא

סמנכ"ל הכספים לוקה מאסטרי, אמר בשיחת משקיעים כי למרות צפי להמשך צמיחה, בעיות בשוק המט"ח, האטה בשירותים ובעיות בשרשרת האספקה יפגעו בסקטור הכי רווחי שלה, כלומר האייפון והאייפד. המניה יורדת בלמעלה מ-1% בטרום
ארז ליבנה |
נושאים בכתבה אפל

למרות שאפל APPLE (AAPL) ניפצה את תחזיות האנליסטים בדוחות לרבעון 2 של השנה עם 1.3 דולר למניה (EPS) על הכנסות של 81.4 מיליארד דולר, לעומת צפי הקונצנזוס ל-EPS של 1.01 דולר על הכנסות של כ-73 מיליארד דולר – המניה ירדה אתמול ב-1.5% ועוד בלמעלה מ-1% בטרום. הסיבה המרכזית: החברה הורידה את תחזית הצמיחה לרבעון הנוכחי והיא עדיין מסרבת לפרסם תחזיות לנוכח המשך המגפה.

 

בשיחת משקיעים שנערכה אמש לאחר המסחר, לוקה מאסטרי, סמנכ"ל הכספים של ענקית הטכנולוגיה בעלת השווי של 2.5 טריליון דולר, צפה שהחברה תמשיך להציג ברבעון הנוכחי צמיחה דו ספרתית, אבל פחותה מזו של הרבעון הנוכחי בשל 3 סיבות מרכזיות.

 

הסיבה הראשונה היא הפרשי מט"ח, שיהיו פחותים ב-0.3% לרעת החברה. הסיבה השנייה היא ירידה בצריכת שירותים מצד הלקוחות והשלישית היא בעיות בשרשרת האספקה, שכנראה יפגעו בחטיבת האייפון והאייפד, במיוחד לאור המחסור העולמי בשבבים.

 

זאת לאחר שכבר ברבעון הקודם מסרה החברה כי בעיות אלו צפויות לפגוע במכירות המכשירים בסכומם שבין 3 ל-4 מיליארד דולר. עם זאת החברה גם מסרה כי היא ביצעה התאמות שאמורות למנוע את הפגיעה לרף הנמוך יותר.

 

עוד אמר מאסטרי כי החברה חילקה דיבידנדים וביצעה בייבאקים בהיקף כולל של 29 מיליארד דולר, מתוכם 17.5 מיליארד ברכש עצמי של מניות, מה שהותיר לה 72 מיליארד דולר בקופה.

 

עם זאת, השאלה שצריכה להישאל היא: האם החברה הגדולה בארה"ב מורידה תחזיות בכוונה? הרי משחק התחזיות ידוע לכל. מורידים את התחזית, רק כדי להכות אותה לאחר מכן ולהעניק שירות חיובי לבעלי המניות בדמות עליות בערך המניות שברשותם. בקיצור, צריך לקחת את הסמי תחזית הלא רשמית הזו בעירבון מוגבל.

האם היחסים בין ארה"ב לסין יפגעו במכירות בסין?

יזהר גנור, מנהל מחלקת המחקר של פעילים, התייחס אף הוא לדוחות ואמר כי "סך ההכנסות ברבעון היו 10% מעל צפי השוק. מכירות אייפונים עלו בקרוב ל-50%. מחשבי מק עלו ב-16%, אייפד ב-12% ומכירות מוצרים לבישים ומגזר השירותים עלו כל אחד מעל 30%.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

"בסיכום 3 הרבעונים הראשונים של שנת 2021 (הפיסקלית) אפל יצרה תזרים מזומן חופשי של קרוב ל-80 מיליארד דולר בהשוואה ל-52 מיליארד בתקופה המקבילה 2020 והיא ללא ספק מיצרניות המזומן הגדולות בעולם. ועדיין השוק אותת פסימיות.

 

"ככלל, מתגבשת הערכה בקרב חלק מהגופים בשוק שהצמיחה החזקה ב-2021 היא טרנזיטורית בעיקרה ואנחנו צפויים לירידה בקצב הצמיחה ב-2022. גורם נוסף שתורם הוא החשש בשוק מפגיעה בפעילות אפל בסין עם 18% מסך המכירות, אך כנראה אחוז גבוה יותר ממכירות האייפונים הרווחיים.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.