מרכז אפל בניו יורק מחשבים בניין פלאפון סלולר
צילום: Istock

מורידה ציפיות בכוונה? באפל מצננים את התחזית לרבעון הבא

סמנכ"ל הכספים לוקה מאסטרי, אמר בשיחת משקיעים כי למרות צפי להמשך צמיחה, בעיות בשוק המט"ח, האטה בשירותים ובעיות בשרשרת האספקה יפגעו בסקטור הכי רווחי שלה, כלומר האייפון והאייפד. המניה יורדת בלמעלה מ-1% בטרום
ארז ליבנה |
נושאים בכתבה אפל

למרות שאפל APPLE (AAPL) ניפצה את תחזיות האנליסטים בדוחות לרבעון 2 של השנה עם 1.3 דולר למניה (EPS) על הכנסות של 81.4 מיליארד דולר, לעומת צפי הקונצנזוס ל-EPS של 1.01 דולר על הכנסות של כ-73 מיליארד דולר – המניה ירדה אתמול ב-1.5% ועוד בלמעלה מ-1% בטרום. הסיבה המרכזית: החברה הורידה את תחזית הצמיחה לרבעון הנוכחי והיא עדיין מסרבת לפרסם תחזיות לנוכח המשך המגפה.

 

בשיחת משקיעים שנערכה אמש לאחר המסחר, לוקה מאסטרי, סמנכ"ל הכספים של ענקית הטכנולוגיה בעלת השווי של 2.5 טריליון דולר, צפה שהחברה תמשיך להציג ברבעון הנוכחי צמיחה דו ספרתית, אבל פחותה מזו של הרבעון הנוכחי בשל 3 סיבות מרכזיות.

 

הסיבה הראשונה היא הפרשי מט"ח, שיהיו פחותים ב-0.3% לרעת החברה. הסיבה השנייה היא ירידה בצריכת שירותים מצד הלקוחות והשלישית היא בעיות בשרשרת האספקה, שכנראה יפגעו בחטיבת האייפון והאייפד, במיוחד לאור המחסור העולמי בשבבים.

 

זאת לאחר שכבר ברבעון הקודם מסרה החברה כי בעיות אלו צפויות לפגוע במכירות המכשירים בסכומם שבין 3 ל-4 מיליארד דולר. עם זאת החברה גם מסרה כי היא ביצעה התאמות שאמורות למנוע את הפגיעה לרף הנמוך יותר.

 

עוד אמר מאסטרי כי החברה חילקה דיבידנדים וביצעה בייבאקים בהיקף כולל של 29 מיליארד דולר, מתוכם 17.5 מיליארד ברכש עצמי של מניות, מה שהותיר לה 72 מיליארד דולר בקופה.

 

עם זאת, השאלה שצריכה להישאל היא: האם החברה הגדולה בארה"ב מורידה תחזיות בכוונה? הרי משחק התחזיות ידוע לכל. מורידים את התחזית, רק כדי להכות אותה לאחר מכן ולהעניק שירות חיובי לבעלי המניות בדמות עליות בערך המניות שברשותם. בקיצור, צריך לקחת את הסמי תחזית הלא רשמית הזו בעירבון מוגבל.

האם היחסים בין ארה"ב לסין יפגעו במכירות בסין?

יזהר גנור, מנהל מחלקת המחקר של פעילים, התייחס אף הוא לדוחות ואמר כי "סך ההכנסות ברבעון היו 10% מעל צפי השוק. מכירות אייפונים עלו בקרוב ל-50%. מחשבי מק עלו ב-16%, אייפד ב-12% ומכירות מוצרים לבישים ומגזר השירותים עלו כל אחד מעל 30%.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

"בסיכום 3 הרבעונים הראשונים של שנת 2021 (הפיסקלית) אפל יצרה תזרים מזומן חופשי של קרוב ל-80 מיליארד דולר בהשוואה ל-52 מיליארד בתקופה המקבילה 2020 והיא ללא ספק מיצרניות המזומן הגדולות בעולם. ועדיין השוק אותת פסימיות.

 

"ככלל, מתגבשת הערכה בקרב חלק מהגופים בשוק שהצמיחה החזקה ב-2021 היא טרנזיטורית בעיקרה ואנחנו צפויים לירידה בקצב הצמיחה ב-2022. גורם נוסף שתורם הוא החשש בשוק מפגיעה בפעילות אפל בסין עם 18% מסך המכירות, אך כנראה אחוז גבוה יותר ממכירות האייפונים הרווחיים.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.