אמיר כהנוביץ
צילום: ביזTV
מאקרו כלכלה

המחסור בשבבים בעולם כבר חולף; מה משמעות המתיחות בין סין להודו?

הודו ב"תנוחה צבאית התקפית" נגד הכלכלה השנייה בגודלה בעולם; בינתיים השוק לא תופס את זן הקורונה החדש, דלתא, כחדשות רעות, מתי יסתיים המחסור בשבבים בעולם ואיך זה קשור לנייר טואלט?
אמיר כהנוביץ |
נושאים בכתבה אמיר כהנוביץ'

אינדיקציות נוספות שהביקוש המתפרץ מתפוגג - לפי נתוני למ"ס שפורסמו אתמול היקף הרכישות בכרטיסי אשראי ירד בחודש מאי ב-3.6% (מנוכה עונתיות), הירידה הראשונה מאז ינואר, עת הידוק הסגר השלישי. ירידות בולטות נרשמו במוצרי מזון ומשקאות (4.7%-) ובמוצרי תעשייה (6.7%-). התפוגגות ביקוש השתקפה כזכור גם בנתוני המכירות הקמעונאיות בארה"ב שהצביעו על ירידה מפתיעה בחודש מאי. ההיחלשות עשויה להרתיע ולהקשות על גלגול התייקרות התשומות למחיר לצרכן, היא עשויה גם לעזור לשחרר את צווארי הבקבוק בשרשרת היצור והאספקה, כשבמקביל גם מצד ההיצע נעשות התאמות:

 

הפיתרון לחוסר האיזון בין ההיצע לביקוש בעולם מתקרב מהר מכפי שנדמה - לטענת כלכלני גולדמן חוסר האיזון כיום בין ביקוש להיצע בענפים רבים מזכיר מאד את זה שהיה בתחילת המשבר בשוק הנייר טואלט. אז חוסר האיזון לא נפתר באמצעות השקעה ביכולת יצור חדשה - יקרה ומיותרת (ברגע שגל הביקוש הגבוה עובר), אלא באמצעות העלאת שיעור הניצולת ביכולות היצור הקיימות, וזה מה שהם רואים שמתרחש כבר כעת בתחומים רבים, כולל גם השבבים הידועים לשמצה:

להערכת כלכלני גולדמן שיא המחסור בשבבים בעולם חולף יחד עם הרבעון השני, כשההיצע העולמי יגדל עד סוף השנה ועד אמצע 2022 המלאים יושלמו לחלוטין. להערכתם ההקלות בהיצע יגיעו בשלושה שלבים, הראשון של הטווח הקצר יהיה מהסטה של יצור שבבים מענפי האלקטרוניקה אל תעשיית הרכב, השניה, הקלה לטווח הבינוני, תגיע מכניסה לפעולה של פסי יצור חדשים בתוך מפעלי השבבים הקיימים ומהמשך תפוקת יצור גבוהה גם בחודשי הקיץ (רוב המפעלים מורידים תפוקות בקיץ בשל חופשות), והשלישי, בטווח הארוך, בתוך שנתיים, התחלת תפוקה של מפעלים חדשים שכבר החלו להיבנות, בארה"ב ומחוצה לה. עם זאת, להערכתם המחירים יחזרו לרמתם טרום המשבר רק ב-2023.

למרות הצפי של גולדמן לירידות מחירים בכל מה שקופץ כרגע הם מעריכים שאינפלציית הליבה תתקשה לרדת ב-2023 מתחת ל-2%, בעיקר בשל צפי להאצה בקצב עליית סעיף הדיור (שכירות). בהקשר הזה נזכיר כי להערכתנו בישראל לשכר הדירה יהיה קשה מאד להאיץ משמעותית בשנתיים הקרובות לאור היקף של כמעט 130 אלף דירות בשלבי בניה ("בצנרת"), מה שעשוי להציף את השוק בשנתיים הקרובות בגמר בניה בהיקף ממוצע של 65 אלף דירות בשנה, גבוה משמעותית מהגידול באוכלוסיה ומהשנים הקודמות.

אבל דווקא כשיש אור בקצה המנהרה בנוגע לשיבושים מגיע עיקול חדש, עם מוטציית קורונה מדבקת:

 

סיכון חדש לשיבושים - לפי ארגון הבריאות העולמי מספר מקרי הקורונה בעולם ירד בסוף השבוע האחרון לרמה הנמוכה מאז פברואר. אלא שבמקביל הארגון גם הזהיר כי הזן החדש, 'דלתא', שכרגע פעיל יותר באסיה, מדבק ועלול להתחיל גל חדש וקטלני של קורונה בעולם. מספר מדינות באירופה כבר החלו בימים האחרונים להתגונן מפניו, כשספרד ופורטוגל למשל הודיעו על החמרת הדרישות למגיעים אליהן מבריטניה, וגרמניה הטילה איסור על הגעה מפורטוגל. אבל לא בטוח שזה בכלל יעזור להן, כשבאוסטרליה, מדינת אי, למרות גבולות סגורים, הזן החדש הצליח לחדור והוביל את היבשת להכריז אתמול על סגר של שבועיים במספר איזורים, בניהם סידני.

השוק לא תפס את זן הדלתא כחדשות רעות, כששוק המניות המשיך לעלות, אולי בגלל הניסיון הקודם מכך שהגבלות כאלה פוגעות בעיקר בענפי הפנאי (שמשקלם בשווקים נמוך) ושבמקרה הצורך הממשלות ישפכו טריליונים והבנקים המרכזיים יעמיקו את ההקלות המוניטריות. הקורונה לא מטרידה את השוק, אבל מה בנוגע לזה?:

 

בלומברג מדווחת כי הודו העבירה 50,000 חיילים לגבול עם סין, מה שמעלה את מספרם הכולל ל-200,000. בעוד שפריסות קודמות נועדו לחסום את הפלישות הסיניות, הדיווחים האחרונים מאפשרים "למפקדים האחרים יותר אפשרויות לתקוף ולתפוס שטחים בסין במידת הצורך באסטרטגיה המכונה 'הגנה התקפית'. מעניין אם יכולה להיות משמעות כלכלית ל"תנוחה צבאית התקפית נגד הכלכלה השנייה בגודלה בעולם".

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הכל נראה הגיוני כמו קילו פלדיום ב-86 אלף דולר.

 

אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי של בית ההשקעות אקסלנס

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.