המחסור בשבבים בעולם כבר חולף; מה משמעות המתיחות בין סין להודו?
אינדיקציות נוספות שהביקוש המתפרץ מתפוגג - לפי נתוני למ"ס שפורסמו אתמול היקף הרכישות בכרטיסי אשראי ירד בחודש מאי ב-3.6% (מנוכה עונתיות), הירידה הראשונה מאז ינואר, עת הידוק הסגר השלישי. ירידות בולטות נרשמו במוצרי מזון ומשקאות (4.7%-) ובמוצרי תעשייה (6.7%-). התפוגגות ביקוש השתקפה כזכור גם בנתוני המכירות הקמעונאיות בארה"ב שהצביעו על ירידה מפתיעה בחודש מאי. ההיחלשות עשויה להרתיע ולהקשות על גלגול התייקרות התשומות למחיר לצרכן, היא עשויה גם לעזור לשחרר את צווארי הבקבוק בשרשרת היצור והאספקה, כשבמקביל גם מצד ההיצע נעשות התאמות:
הפיתרון לחוסר האיזון בין ההיצע לביקוש בעולם מתקרב מהר מכפי שנדמה - לטענת כלכלני גולדמן חוסר האיזון כיום בין ביקוש להיצע בענפים רבים מזכיר מאד את זה שהיה בתחילת המשבר בשוק הנייר טואלט. אז חוסר האיזון לא נפתר באמצעות השקעה ביכולת יצור חדשה - יקרה ומיותרת (ברגע שגל הביקוש הגבוה עובר), אלא באמצעות העלאת שיעור הניצולת ביכולות היצור הקיימות, וזה מה שהם רואים שמתרחש כבר כעת בתחומים רבים, כולל גם השבבים הידועים לשמצה:
להערכת כלכלני גולדמן שיא המחסור בשבבים בעולם חולף יחד עם הרבעון השני, כשההיצע העולמי יגדל עד סוף השנה ועד אמצע 2022 המלאים יושלמו לחלוטין. להערכתם ההקלות בהיצע יגיעו בשלושה שלבים, הראשון של הטווח הקצר יהיה מהסטה של יצור שבבים מענפי האלקטרוניקה אל תעשיית הרכב, השניה, הקלה לטווח הבינוני, תגיע מכניסה לפעולה של פסי יצור חדשים בתוך מפעלי השבבים הקיימים ומהמשך תפוקת יצור גבוהה גם בחודשי הקיץ (רוב המפעלים מורידים תפוקות בקיץ בשל חופשות), והשלישי, בטווח הארוך, בתוך שנתיים, התחלת תפוקה של מפעלים חדשים שכבר החלו להיבנות, בארה"ב ומחוצה לה. עם זאת, להערכתם המחירים יחזרו לרמתם טרום המשבר רק ב-2023.
למרות הצפי של גולדמן לירידות מחירים בכל מה שקופץ כרגע הם מעריכים שאינפלציית הליבה תתקשה לרדת ב-2023 מתחת ל-2%, בעיקר בשל צפי להאצה בקצב עליית סעיף הדיור (שכירות). בהקשר הזה נזכיר כי להערכתנו בישראל לשכר הדירה יהיה קשה מאד להאיץ משמעותית בשנתיים הקרובות לאור היקף של כמעט 130 אלף דירות בשלבי בניה ("בצנרת"), מה שעשוי להציף את השוק בשנתיים הקרובות בגמר בניה בהיקף ממוצע של 65 אלף דירות בשנה, גבוה משמעותית מהגידול באוכלוסיה ומהשנים הקודמות.
- "התשואות באג"ח הקונצרני יכולות לרדת מתחת לממשלתי"
- להוריד את הריבית כבר מחר - הנה הסיבות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל דווקא כשיש אור בקצה המנהרה בנוגע לשיבושים מגיע עיקול חדש, עם מוטציית קורונה מדבקת:
סיכון חדש לשיבושים - לפי ארגון הבריאות העולמי מספר מקרי הקורונה בעולם ירד בסוף השבוע האחרון לרמה הנמוכה מאז פברואר. אלא שבמקביל הארגון גם הזהיר כי הזן החדש, 'דלתא', שכרגע פעיל יותר באסיה, מדבק ועלול להתחיל גל חדש וקטלני של קורונה בעולם. מספר מדינות באירופה כבר החלו בימים האחרונים להתגונן מפניו, כשספרד ופורטוגל למשל הודיעו על החמרת הדרישות למגיעים אליהן מבריטניה, וגרמניה הטילה איסור על הגעה מפורטוגל. אבל לא בטוח שזה בכלל יעזור להן, כשבאוסטרליה, מדינת אי, למרות גבולות סגורים, הזן החדש הצליח לחדור והוביל את היבשת להכריז אתמול על סגר של שבועיים במספר איזורים, בניהם סידני.
השוק לא תפס את זן הדלתא כחדשות רעות, כששוק המניות המשיך לעלות, אולי בגלל הניסיון הקודם מכך שהגבלות כאלה פוגעות בעיקר בענפי הפנאי (שמשקלם בשווקים נמוך) ושבמקרה הצורך הממשלות ישפכו טריליונים והבנקים המרכזיים יעמיקו את ההקלות המוניטריות. הקורונה לא מטרידה את השוק, אבל מה בנוגע לזה?:
בלומברג מדווחת כי הודו העבירה 50,000 חיילים לגבול עם סין, מה שמעלה את מספרם הכולל ל-200,000. בעוד שפריסות קודמות נועדו לחסום את הפלישות הסיניות, הדיווחים האחרונים מאפשרים "למפקדים האחרים יותר אפשרויות לתקוף ולתפוס שטחים בסין במידת הצורך באסטרטגיה המכונה 'הגנה התקפית'. מעניין אם יכולה להיות משמעות כלכלית ל"תנוחה צבאית התקפית נגד הכלכלה השנייה בגודלה בעולם".
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הכל נראה הגיוני כמו קילו פלדיום ב-86 אלף דולר.
אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי של בית ההשקעות אקסלנס
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אסיה בורסות (גרוק)השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
השווקים באסיה פתחו את השבוע בעליות, בהובלת דרום קוריאה ויפן, על רקע התאוששות במניות הטכנולוגיה ונתוני אינפלציה מעודדים מסין; במקביל, החוזים בוול סטריט מטפסים לאחר דיווח על פריצת דרך במגעים בסנאט לסיום ההשבתה הממשלתית, ובשוק הקריפטו נרשמות עליות כשהביטקוין
חוזר מעל 105 אלף דולר
המסחר באסיה נפתח הבוקר במגמה חיובית, עם התאוששות רחבה במניות הטכנולוגיה לאחר שבוע תנודתי במיוחד שבו נרשמו ירידות חדות סביב חששות מהערכת יתר במניות הבינה המלאכותית. המשקיעים מגיבים גם לנתוני האינפלציה שפורסמו בסין בסוף השבוע, שהפתיעו כלפי מעלה והעידו
על התחלה של יציבות מחודשת בביקושים המקומיים, אם כי ההאטה בענפי הייצור והנדל״ן ממשיכה להעיב. ברקע, בשווקים גוברת האופטימיות לסיום השבתת הממשל האמריקאי, לאחר דיווחים על התקדמות משמעותית במגעים בין המפלגות בוושינגטון.
המסחר באסיה
בדרום קוריאה, מדד קוספי מזנק בכ-3.4% ומוביל את העליות באסיה, לאחר מימושים חדים בשבוע שעבר. מניות הבנקים וחברות הביטוח מושכות את השוק מעלה, לצד התאוששות חדה במניות הטכנולוגיה: סמסונג אלקטרוניקס עולה בכ-2.6% ו-SK הייניקס מזנקת ביותר מ-5%. גם החברות
SK Inc ו-GS Holdings בולטות בעליות של כ-10% ו-11% בהתאמה, על רקע שיפור בתיאבון הסיכון של המשקיעים.
ביפן, מדד ניקיי 225 מוסיף 1.3% והמדד הרחב טופיקס עולה בכ-0.6%, בהובלת מניות השבבים ואחרי פרסום
פרוטוקולי הבנק המרכזי (BOJ), שמהם עלה כי "התנאים להעלאת ריבית נוספת כמעט והבשילו". עם זאת, חברי הבנק הדגישו כי יש לבחון עד כמה האינפלציה הבסיסית אכן מבוססת כדי למנוע הידוק מוקדם מדי. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה לשיא של החודש האחרון, כ-1.7%.
בסין, מדד שנחאי כמעט ללא שינוי ומדד CSI 300 יורד קלות ובהונג קונג,
מדד האנג סנג מתחזק בכ-0.9%, בהובלת מניות טכנולוגיה מקומיות שהתאוששו לאחר הירידות האחרונות.
- הירידות באסיה ממשיכות גם היום; עליות בחוזים בוול סטריט
- נפילות באסיה: הניקיי יורד 3% אחרי הירידות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוסטרליה, מדד ASX 200 עולה ב-0.7% בהובלת מניות הפיננסים, ובראשן בנק ANZ שמטפס כמעט 2% לאחר שהודיע על צעדי התייעלות
נוספים.
