מטוס F35 לוקהיד מרטין
צילום: לוקהיד מרטין
הרשימה

חברות הביטחון הגדולות שמרוויחות מיליארדים - באיזה מקום בואינג?

חברות הענק שעומדות מאחורי המטוסים, הספינות והמערכות האלקטרוניות, כולן אמריקאיות, אבל למקום 6 טיפסה התעשייה האווירית בסין. ואגב, אלביט שלנו במקום ה-31 - הרשימה של ביזפורטל

עדי ברזילי | (3)
נושאים בכתבה תעשייה ביטחונית

החברה הביטחונית החמישית בגודלה בעולם היא ריית'און, שמחזור ההכנסות השנתי שלה מחוזי ביטחון הוא עשרים ושבעה מיליארד דולר והיא מספקת בין היתר ציוד לשירותי מודיעין, מנועי מטוסים, מערכות הגנה אוויריות ולוויינים. המניה של ריית'און עלתה יפה בחודשים האחרונים אבל עדיין לא הגיעה לרמות שלפני הקורונה.

נוֹרְתְ'רוֹפּ גְּרָאמֶן, היא החברה הרביעית בגודלה, עם חוזי ביטחון שנתיים בסך עשרים ותשעה מיליארד דולר. נוֹרְתְ'רוֹפּ היא גם יצרנית מערכות המכם הגדולה ביותר, וגם היצרנית המובילה בעולם של כלי שיט, אבל לא רק. לאחרונה למשל היא השיקה את טיל הפגסוס אקס-אל עבור חיל האוויר האמריקאי.

החברה השלישית בגודלה בעולם היא ג'נרל דיינמיקס, שהכנסות שלה מביטחון זינקו משמעותית והגיעו לשלושים מיליארד דולר שנתי. ג'נרל דיינמיקס היא החברה הוותיקה ברשימה והיא הוקמה כבר באלף שמונה מאות תשעים ותשע. ג'נרל מעסיקה כמעט מאה אלף עובדים בעולם ומספקת כלי רכב קרביים, טנקים, מטוסי קרב, משגרי רימונים ועוד.

החברה השנייה ברשימה אולי תפתיע אתכם, בואינג, אבל ארבעים וחמישה אחוז מהפעילות של בואינג היא צבאית והיא הכניסה לחברה שלושים וארבעה מיליארד דולר. בואינג, מתמחה במטוסי קרב, מפציצים, מסוקים, מטוסי תובלה, מטוסי סילון, מזלטים וכל מה שעף בקיצור. וכמו ריית'און, גם המניה של בואינג עדיין לא חזרה למחירים של לפני הקורונה.

והחברה הביטחונית הגדולה ביותר בעולם, ובהפרש משמעותי, היא לוקהיד מרטין שמחזור ההכנסות השנתי שלה מביטחון עומד על חמישים ושבעה מיליארד דולר. לוקהיד אחראית על מטוסי האף שלושים וחמש של צהל אבל על עוד המון מוצרים חדשניים כמו מערכת אוטומטית שמונעת התנגשות קרקעית, פיתוחים עבור מערכת לוויני הריגול של ארצות הברית, ואפילו יצור של חללית בשם אוריון עבור נאסא.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לרון 05/07/2021 14:10
    הגב לתגובה זו
    כמו HO ,SAF,DSY,,,,,,,אירבוס ,,,קצת יותר גדולות מאלביט
  • 2.
    סתם מישהו שנמאס לו 05/07/2021 09:21
    הגב לתגובה זו
    למה לא לפרט על החברה במקום השישי???
  • 1.
    יוסי 05/07/2021 00:10
    הגב לתגובה זו
    הייתי מצפה שתחשפו שיש לכם פוזיצה באלביט.
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

GE AerospaceGE Aerospace
הטור של גרינברג

החברה בת ה-134 שנולדה מחדש לפני 6 שנים

GE, שלאורך המאה ה-20 יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב, הידרדרה מאז בשל ניהול כושל. מנהל מצוין שהגיע אליה ב-2018 הפך בהדרגה את הקערה על פיה בין היתר באמצעות פיצול החברה לשלוש. מי שהחזיק במניה לפני הפיצול מורווח מעצם המהלך ומהעליות במניות שבאו בעקבותיו. ואחרי כל זה האנליסטים עדיין ממליצים עליהן כ"קנייה"



שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה ג'נרל אלקטריק

כעת מתחילה בוול סטריט עונת הסיכומים של 2025. בתחילת השנה יצא ראש צוות יועצי שוק ההון של מורגן סטנלי בתחום ניהול השקעות, אנדרו סלימון, בתחזית אופטימית לפיה "האופטימיות חוזרת עם סיום שנת 2024 לאחר ששוק השוורים נכנס לשנתו השלישית. זאת כאשר זרימת קרנות קמעונאיות הפכה סוף סוף לחיובית יותר והאנליסטים מוול סטריט התאימו את תחזיותיהם לגבי 2025, מה שמרמז על רווחים דו-ספרתיים". 

הופתעתי אז כי הבוס של סלימון, מרק וילסון, דווקא המשיך לדבוק בתחזיותיו השליליות. אלא שסלימון צדק וכפי שקורה מאז התחיל המיזוג בין מהפכת הטכנולוגיה לכלכלת המיינסטרים ב-2009, גם 2025 הסתיימה חיובית, ואין שום סיבה שזה לא יימשך כל עוד המהפכה ממשיכה והנשיא טראמפ מטפח את MAGA. 

אני חושב ששנת 2026 תהיה "שנת המכונית האוטונומית שתתחיל להשתלט על הכבישים", לצד "שנת תעשיות החלל" שבה נראה את כלכלת החלל פורחת ולצד "שנת המעבר בבריאות מטיפול לאבחנה", מה שלדעתי יחזיר את פייזר לכותרות. כדאי לפיכך להכניס לתצפית את GE, את טסלה ואת פייזר. דעתי היא שבמהלך השנה החדשה תגיע וול סטריט סוף סוף למסקנה שטסלה היא הרבה יותר מחברת מכוניות חשמליות וש-GE חזרה לגדולתה מימי המנכ"ל האגדי ג'ק וולש ושפייזר "השתחררה מענן הקורונה".  יחד עם זאת, המשקיעים צריכים להקפיד על אסטרטגיות של "לא להיות חזירים" ושל "מעקב אישי צמוד" לפני קבלת החלטות השקעה. היום, עם ה-AI, אין שום סיבה לסמוך על אף אחד חוץ מעצמכם.

מהפך עסקי נדיר

GE, שלקראת סוף המאה ה-19 זרעה את זרעי מהפכת הטכנולוגיה הנוכחית ובמהלך מאה השנים הראשונות לחייה, לאורך המאה ה-20 ובאמצעות טכנולוגיות חדשניות, יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב בתחומים כמו תעופה, אנרגיה, כוח, תחבורה, ציוד רפואי, מוצרי החשמל ביתיים, תקשורת, מחשוב, בידור ופיננסים ואפילו התחילה את תעשיית החלל, נקלעה לקראת סוף המאה ה-20 לסף פשיטת רגל. אבל, בהובלתו של מנהל-על ייחודי, הצליחה בניגוד לכל הציפיות, לחזור בגדול.

כעת מובילה החברה את מהפכת תעשיית החלל הצעירה שלדעתי תעצב את כלכלת המאה ה-21. לא רק שהחברה הוותיקה ביצעה מהפך עסקי נדיר, אלא היא גם הצליחה להחזיר למשקיעים בה את ערך השקעתם בריבית דריבית ונחשבת כיום, ערב יום הולדתה ה-134, כאחת ההשקעות המומלצות ביותר למשקיעים לטווח הארוך למרות העליות החדות בשנים האחרונות.