מעבדה ניסוי אבחון חיסון קרן פימי
צילום: צילום: דיויד גארב

פריצת דרך בקנה מידה עולמי בענף ההנדסה הגנטית?

החברה האמריקאית דיווחה על כך שהצליחה להחיל את שיטת ההנדסה הגנטית שמבוצעת על ידי הקריספר על בני אדם בוגרים ובכך להצליח להוריד לרוב המוחלט את סממני המחלה - המניה מזנקת בטרום ב-56%
גלעד מנדל | (3)
נושאים בכתבה הנדסה גנטית

חברת  INTELLIA THERAPEUTICSINC פרסמה את התוצאות לניסוי שביצעה לאחרונה בגן הקריספר Cas9 לטיפול במחלה הנקראת בשמה הקל להגייה: עמילואידוזיס נוירופתית משפחתית. תוצאות הניסוי הראו ירידה של לא פחות מ-87% מהחומר המופרש ומעיד על המחלה.

גן הקריספר הוא גן חדשני שנמצא בשנים האחרונות והשימוש בו הוא לצורך הנדסה גנטית. לפני גן הקריספר, המדע השתמש לצורך חתיכת הדנ"א הן של חיידק, בעל חיים או אדם באנזימי הגבלה בשביל זיהוי תפקודו או ריפוי של אזור מסוים. אך שימוש באנזימי הגבלה זה דבר יקר, איטי, בעל זמינות נמוכה יותר וגם לא תמיד אפשרי.

הקריספר פותר את כל הדברים הללו. הבעיה היא, שעד כה לא היו הוכחות ליעילותו בקרב בני אדם בוגרים. עד שמצאו את הקריספר היה ניתן להשתמש בו על תאי גזע של עוברים שנמצאים ברחם, ככל שהם יותר צעירים - כך בצורה אפקטיבית יותר. אך בבני אדם בוגרים חשבו שזה לא אפשרי.

הניסוי, שהראה כאמור שיפור בסמני המחלה התורשתית והקטלנית עמילואידוזיס בקרב לא פחות מ-87% מהנבדקים, כולם אנשים בוגרים  - הוא לא פחות מפריצת דרך בקנה מידה עולמי. דרך יעילה להחלתו של גן הקריספר על גבי בני אדם בוגרים מאפשרת ריפוי מחלות תורשתיות חשוכות מרפא, עכשיו רק נשאר לחכות ולראות האם זה יעבוד ויוכיח את עצמו בעוד ניסויים.

חברת אינטליה נסחרת בשווי שוק של כ-6 מיליארד דולר כאשר הפעילות שלה היא פיתוח דרכי מתן של הקריספר, בדגש על מתן לחולים בוגרים - מכיוון שההודעה פורסמה לאחר המסחר ביום שבת, את תגובת השוק לא נוכל לדעת היום, אלא נצטרך לחכות למחר.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עמית 29/06/2021 09:46
    הגב לתגובה זו
    התוצאות הטובות לתרופה זה טוב אבל החדשות האמיתיות זה שזה הניסוי הראשון שנבדק בטכניקת in vivo שמשמנים את הDNA בתוך הגוף לעומת ex vivo בו עורכים את הdna מחוץ לגוף
  • 1.
    רואה את הנולד 28/06/2021 19:41
    הגב לתגובה זו
    28.06.21 נא רשמו
  • סוחר 28/06/2021 21:45
    הגב לתגובה זו
    באיזה מחיר נכנסת?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.