יובל טל פיוניר
צילום: תמר מצפי

פיוניר מתקרבת למיזוג עם ספאק; תוצאות טובות ברבעון הראשון

חברת התשלומים דיווחה על הכנסות של 101 מיליון דולר - גידול של 23% ו-EBITDA של 7.8 מיליון דולר - גידול של 140%; השלמת המיזוג צפויה בסוף יוני
נושאים בכתבה פיוניר

חברת פיוניר (Payoneer) שפיתחה מערכת תשלומים גלובאלית מדווחת על תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון. הדיווח הוא חלק מהפיכתה הקרובה לחברה ציבורית. פיוניר אמורה להתמזג לתות ספאק שנסחר בוול סטריט FTAC Olympus Acquisition Corp -  (NASDAQ:FTOC) ("FTOC"). המיזוג צפוי להיות לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר, אם כי, על רקע החולשה בנאסד"ק ובמיוחד בספאקים, חלק מתוכניות המיזוג לא יקבלו את אישור בעלי המניות.

בכל מקרה, פיוניר היא חברה גדולה בתחום הפינטק שוול סטריט תרצה לקבל - שהאלה היא באיזה שווי? החברה מדווחת כי נפח העסקאות גדל ברבעון ב-61% ל-13.3 מיליארד דולר,  בהשוואה ל-8.3 מיליארד דולר ברבעון המקביל.

ההכנסות גדלו ב-23% ל-100.6 מיליון דולר, בהשוואה ל-82 מיליון דולר ברבעון מקביל. עלות העסקאות ירדה ל-20% מסך ההכנסות, מ-30% מההכנסות אשתקד, גם הודות לסכום חד-פעמי של 4.2 מיליון דולר בגין הטבות תמריץ שלא יחזרו. ללא הטבות תמריץ לא נשנות אלו, עלות העסקאות היתה יורדת לרמה של 24% מסך ההכנסות.

ההפסד הנקי ירד ב-53% ל-3.5 מיליון דולר לעומת 7.5 מיליון ברבעון מקביל. הרווח לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות (EBITDA) גדל ב-140% ל-7.8 מיליון דולר, לעומת 3.3 מיליון ברבעון מקביל.

"פיוניר מתחילה את 2021 בעוצמה", אומר סקוט גליט, מנכ"ל פיוניר, על רקע התוצאות - "שיפרנו את כל המדדים הפנימיים החשובים שלנו והאצנו את הצמיחה, בזמן שעברנו את רף  100 מיליון דולר הכנסות רבעוניות בפעם הראשונה".

"נפח העסקאות המותאם ברבעון הראשון גדל ב-67% משנה לשנה, וההכנסות המותאמות גדלו ב-46% משנה לשנה, לאחר נרמול בגין השפעתה של מגפת הקורונה על שווקי התיירות שלנו ומבלי להתחשב בהכנסות מריבית".

 

אנחנו שמחים על שיתופי פעולה חדשים עם מסטרקארד ואיביי (eBay), ומרוצים מהמומנטום החזק שלנו לאורך כל מנועי הצמיחה שלנו. אנו ממשיכים להרחיב את ההשקעות שלנו. הביצועים החזקים שלנו ברבעון הראשון מספק לנו בטחון גובר ביכולתנו לעבור את יעדי ההכנסות והרווחיות השנתיים שלנו. אנו מתכננים להציג עדכון לגבי הערכות הרווח שלנו באוגוסט כחלק מעדכון התוצאות הרבעוניות הראשון שלנו כחברה ציבורית. אנו מייחלים לסגירת עסקת המיזוג בסוף הרבעון השני, או זמן קצר לאחר מכן".

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לרון 16/05/2021 08:12
    הגב לתגובה זו
    אך משום מה אחרי הSPAC תבוא ירידה חדה, בשער המניה,מוכנים להתערב??מישהו??
  • 1.
    תודה יניב. 14/05/2021 12:14
    הגב לתגובה זו
    תודה נסיך חחח
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח? 

מנדי הניג |

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.

מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.

בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.

אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".

הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות

האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.