טראמפ לא מתכוון לוותר כל כך מהר
הנשיא ה-46 של ארה"ב, הוכרז ברשתות התקשורת (כמקובל, כשבהמשך נעשית ההכרזה הרשמית), אך הזוכה ג'ו ביידן לא קיבל ולא יקבל את ברכת הדרך מטראמפ. הנשיא המכהן טוען כי הוא ניצח וכי אין לסמוך על תוצאות הבחירות בכמה ערים לרבות בפילדלפיה, העיר הגדולה בפנסילבניה.
זו לא רק פנסילבניה. זו גם מישיגן, ג'ורג'יה, ויסקונסין ומדינות נוספות. טראמפ יערער על תוצאות הבחירות בכמה מדינות וזה עשוי להוביל את ארה"ב לעימותים משפטיים, אך להבדיל מהחשש הכבד שהיה לפני הבחירות, נראה שבהינתן הניצחון היחסית מוחץ, יש תמימות דעים שטראמפ לא יצליח להוביל לכאוס ולתקופת המתנה ממושכת.
כך או אחרת, טראמפ אמור להעביר את השלטון בצורה מסודרת בחודש ינואר ועל פי ההערכות בתקשורת האמריקאית זה מה שיקרה בסופו של דבר. במילים אחרות, צפוי שתהיה תקופה "סוערת" של חודש-חוד, אך ג'ו ביידן יגיע לבית הלבן.
- 14.אני 09/11/2020 13:01הגב לתגובה זועכשיו ש(קרוב לוודאי)סליפי ג'ו ביידן נבחר.. מהר מהר לעשות סטופ על רכישת נדלן באבו דאבי ובאמירויות בכלל, הסיכון עולה פלאים כאשר קרנה של איראן תעלה עם "הסכם" הגרעין המתחדש (למעשה אור ירוק לתוכנית הגרעין האיראנית..). והראשונים שיחטפו הן מדינות המפרץ.
- 13.ברורר 08/11/2020 17:31הגב לתגובה זוהדרך בביידן ונתנה לו ייתרון שקרי של 10%
- 12.ס 08/11/2020 12:18הגב לתגובה זוהנשיא טראמפ היה אוהב ישראל הכי גדול שקם לעם היהודי, ככ הרבה טוב בכ"כ קצ שנים, נזכור ולא נשכח על מה שמחת השמאל ? על נשיא חדש שרדף את ישראל והציר את צעדיה?? האם הכל פוליטי? רק כי הוא שייך לצד השמאל? לא משנה מה דעותיו? הוא פודל של אובמה
- 11.[email protected] 08/11/2020 10:58הגב לתגובה זובהתחלה כשעוד חשב שזה ענין של מדינה או שתיים עוד היה טעם לנסיונות שלו.. כעת נראה שמדובר בנוקאוט (ברמת האלקטורים) וגם הוא לא ירצה לעשות לעצמו יותר בושות משכבר עשה
- 10.מהיום שניבחר,התחילו שנים של הפגנות נגדו שיתפטר. אפ 08/11/2020 09:10הגב לתגובה זומהיום שניבחר,התחילו שנים של הפגנות נגדו שיתפטר. אפילו לפני שהתחיל. חלקן אלימות שמטרתן היתה ליצור אנארכיה. ועוד אומרים שהוא מפלג את העם. ההפגנות התחדשו לפני הבחירות. התיקשורת והסוקרים דיווחו שקר כאילו הוא יובס בבחירות כדי למנוע ממצביאיו להצביע כאילו הכל אבוד. היה נשיא מצויין שקיים מה שהבטיח לבוחריו. רק שהשיגיו מעולם לא שודרו או גומדו. ביידן טוען שיהיה נשיא של כולם? הוא הרי יצר אנארכיה ברחובות כשחבר לשמאל הקיצוני האלים שם. מס שפתיים.
- 9.שמחת החמוצים לא מובנת.... (ל"ת)ביידן ליצן 08/11/2020 08:49הגב לתגובה זו
- 8.ביבי בלוף 08/11/2020 07:39הגב לתגובה זוכהונת ראש ממשלה . לא קיים שום הבטחה העיקר הוא מציל את ישראל פשוט בדיחה מהלכת וגם הוא כמו ביבי לא מתעניין בכלכלה אז שילכו הביתה פוטין . טראמפ. ביבי וגנץ נשאר להיפטר מקים מצפון קוריאה ואז יחימוביץ ורוזנטל יהיו באבל מתמשך ומאסד . הגיע הזמן להיפטר מכל המנהיגות המוזרה והרעה שקמה פה בתקופה האחרונה . ולא לשכוח את הצמד הנזל וגרטל שגם הם מחפשים לעצמם גוב וכסף הנזל שר התקשורת מתכנן להרע עוד יותר את תנאי השירות בדואר לאזרח. כולם הביתה כמה שיותר מהר
- 7.שום תרומה לכלכלה . סתם ברבר והרס כמו ביבי ממש (ל"ת)טראמפ 08/11/2020 07:07הגב לתגובה זו
- 6.המדריך לטרמפיסט 08/11/2020 05:43הגב לתגובה זוומנוף לא יעקור אותם מהכסא . טראמפ שקוע בחובות ולכן לא ירצה ללכת וביבי טחון בכסף ועושה עוד כסף מהתחביב שלו להיות ראש ממשלה לקומץ ולמגזר מסויים.
- 5.זו הכתבה? blue wave... משהו.? (ל"ת)ממי 08/11/2020 00:32הגב לתגובה זו
- 4.ימים מטורפים לפנינו כך נראה 07/11/2020 23:35הגב לתגובה זוימים מטורפים לפנינו כך נראה
- 3.החשב אתם רואים למה בורסה רק עלתה שיקר לציבור חייב חקירה (ל"ת)vהננמי 07/11/2020 22:43הגב לתגובה זו
- 2.אור 07/11/2020 21:45הגב לתגובה זומקווה מאוד שיהיו בשורות טובות לישראל והנוכל יגורש בקרוב מבלפור
- 1.הבהלה לזהב חוזרת בגדול.רוצו וקנו ז ה ב.המלצת השנה (ל"ת)צדי 07/11/2020 21:24הגב לתגובה זו
- איציק יה אוכל (ל"ת)ממי 08/11/2020 09:00הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
