מלחמת סחר
צילום: iStock

סגירה צורמת באירופה ברקע למלחמת הסחר, הבנקים הובילו את המגמה

הקאק הצרפתי הוביל את המגמה עם נפילה של 3.4%. ברקע לעימות בין ארה"ב וסין. במקביל, טראמפ עשוי להודיע על הטלת מכסים חדשים על סחורות אירופאיות הערב
עמית נעם טל | (8)
התנודתיות חזרה לשווקים. לאחר שאמש טען נשיא ארה"ב כי יטיל מכסים של 10% על סחורות סיניות בהיקף של 300 מיליארד דולר, התגובה הסינית הגיעה הבוקר. במקביל, לחץ מכירות הורגש היום בשוק האירופאי, כאשר טראמפ צפוי לפרסם הודעה בנוגע לסוגיית הסחר עם האיחוד האירופאי מאוחר יותר הערב.  מדד הדאקס הגרמני איבד הערב 3%, מדד הקאק הצרפתי השיל מערכו כ-3.4%, ומדד הפוטסי מאבד 2.4% "בלבד". משרד החוץ הסיני טען מוקדם יותר היום בתגובה לאיום האחרון של טראמפ כי "על ארה"ב לוותר על האשליות, לשאת בחלק מהאחריות ולחזור לשולחן המו"מ", בנוסף מאיימים בסין לנקוט בצעדי תגובה אם אכן המכסים יוטלו. עורך ה"גלובל טיימס", העיתון שנחשב לכלי שליטה בידי הרשויות הסיניות, צייץ היום כי "הטלת מכסים חדשים לא תקרב בשום אופן את העסקה שארצות הברית רוצה, אלא רק תגרום לה להתרחק. אני חושב שהסינים כבר לא יתנו עדיפות לשליטה על מלחמת הסחר, והם יתמקדו באסטרטגיה הלאומית תחת מלחמת סחר ממושכת".   בתוך כך, טראמפ צפוי לרכז עניין הערב, כאשר הוא יימסור הצהרה בנוגע לסחר עם אירופה (20:45, שעון ישראל). ע"פ הערכות, הסיכויים כי טראמפ יודיע הערב על הטלת מכסים על סחורות אירופאיות גבוהים יחסית.  נציין כי תנאי הסחר של ארה"ב מול שותפות הסחר העיקריות שלה צפויים להידרדר בתקופה הקרובה, כאשר הממשל האמריקני צפוי לחזור לשוקי המימון. ייתכן מאוד, כי הדרך היחידה של ארה"ב לקזז כעת את הדולר החזק, היא הטלת מכסי ייבוא.  ערכו של הדולר לפי היחס לסחר של ארה"ב מול קופת האוצר: תנאי הסחר של ארה"ב צפויים להיפגע משמעותית כעת  

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    האמיתי 02/08/2019 20:42
    הגב לתגובה זו
    יום ראשון אחגוג עם הפוטים!
  • 5.
    הנביא 02/08/2019 18:35
    הגב לתגובה זו
    בורסה עולה, בורסה יורדת. תמיד יניהו עליות מטורפות וגם תמיד יהיו ירידות מטורפות. לא להטריף ציבור שלא מבין דבר וחצי, וזה הרוב. טראמפ לא נכנס לשורט או ללונג. זה לחלשים.
  • 4.
    אנליסט אישי 02/08/2019 17:55
    הגב לתגובה זו
    מצליח לזעזע שוק שלם, זוהי אכסיומה לכך שהמזועזע אינו שוק! ...
  • צודק. (ל"ת)
    פתאל אפרים 02/08/2019 23:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גדי 02/08/2019 17:45
    הגב לתגובה זו
    הוא ממש מגעיל הורס את העולם איך מאפשרים לאדם כזה לגרום נזקים קשים כאלה הוא מטורף
  • פתאל אפרים 02/08/2019 23:40
    הגב לתגובה זו
    פשוט רוצה תנאי מסחר הוגנים יותר למדינתו...
  • 2.
    אפק 02/08/2019 17:05
    הגב לתגובה זו
    פשוט אחד האפסים הכי גדולים כמו ביבי חברו
  • 1.
    תא גז 02/08/2019 15:31
    הגב לתגובה זו
    אוורבדי נואז דאט אקספט דה פייק ניוז מדיה אנד וויד איטס ה-ו-ק-ד- נואוז יידישיודנז
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.