דונאלד טראמפ ארה"ב
צילום: AFP

טראמפ: "שווי מטבעות הקריפטו מנופח ומבוסס על אוויר דליל"

באותה נשימה, הנשיא האמריקאי פותח חזית נגד מנפיקי הקריפטו ובפרט נגד פייסבוק שצפויה להשיק את המטבע "ליברה". רומז שהרשת החברתית תיאלץ להיות כפופה לכללי הבנקאות לצורך הנפקתו
ערן סוקול | (12)
בסדרת ציוצים בטוויטר, נשיא ארה"ב אמר אתמול ששווי מטבעות הקריפטו גבוה מאד ומבוסס על אוויר דליל. באותה נשימה, טראמפ פתח חזית נגד מנפיקי מטבעות הקריפטו בכלל ונגד פייסבוק בפרט, נוכח ההנפקה הצפויה של מטבע הקריפטו -"ליברה". טראמפ רומז שהרשת החברתית תיאלץ להיות כפופה לכללי הבנקאות לצורך הנפקתו. "אני לא חובב של ביטקוין ומטבעות קריפטו אחרים, שהם לא כסף, ומחירם גבוה מאד ומבוסס על אוויר דליל. נכסי קריפטו שאינם נתונים תחת רגולציה, יכולים להקל על פעילות פלילית, כולל סחר בסמים ופעילות בלתי חוקית אחרת", אמר טראמפ. על רקע דברי טראמפ, ה-BITCOIN -0.23% ירד עד 6.5% הלילה למחיר של 11,179 דולר, אולם תיקן את הירידות מאז ונסחר כעת בעליה של כ-1% תמורת 11,664 דולר, עם זינוק של כ-210% מתחילת השנה, לאחר מהלך ירידות של שנה, שהחל ברמות השיא שנרשמו בסוף 2017, במהלכו נחתך שווי הביטקוין ביותר מ-80%.  
התפתחות מחיר הביטקוין ב-3 השנים האחרונות
לדברי טראמפ, "באופן דומה, ל'מטבע הווירטואלי' של פייסבוק - ליברה, תהיה מעט מאוד אמינות או מהימנות. אם פייסבוק וחברות אחרות רוצות להפוך לבנק, הן חייבות לפתח אמנת בנקאות חדשה ולהיות כפופות לכל תקנות הבנקאות, בדיוק כמו בנקים אחרים, הן הלאומיים והן הבינלאומיים". "יש לנו רק מטבע אחד אמיתי בארה"ב, והוא חזק מתמיד, אמין ומהימן. זה ללא ספק המטבע הדומיננטי ביותר בכל מקום בעולם, וזה תמיד יישאר ככה. קוראים למטבע הזה דולר ארה"ב!", סיכם טראמפ. בפייסבוק סירבו להגיב לדבריו של טראמפ.   טראמפ הוא לא היחיד שהעביר ביקורת על התוכנית של פייסבוק להשקת הליברה. יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, שר האוצר הצרפתי ברונו לה מאייר ונגיד הבנק המרכזי של אנגליה, מארק קארני, נמנים עם ראשי הממשלות וראשי הבנקים המרכזיים שהתבטאו נגד הליברה. בנוסף, ביום שלישי טענו בכירים בבנק המרכזי בסין (PBOC) כי הליברה יכולה לשבש את המערכת המוניטרית העולמית, ועלולה להביא לסיכוני מטבע במדינות החלשות. "אם הליברה של פייסבוק יהפוך למטבע בו יבצעו עסקאות בינלאומיות רבות, והוא יפעל כמו כסף רגיל, זה ישפיע מהותית על המדיניות המוניטרית של הבנק, ועל היציבות הפיננסית בשוק. לכן, הליברה חייב להיות בפיקוח של הרשויות", אמרו ב-PBOC והוסיפו כי הבנק בוחן השקה מוקדמת של מטבע ווירטואלי משלו.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    מנופח ומבוסס על אויר דליל . (ל"ת)
    בדיוק כמוני !!! 23/07/2019 19:17
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    ליברזון 15/07/2019 07:23
    הגב לתגובה זו
    עם ממשלות העולם לא יוציאו את הכסף של הגנבים החדשים ויאסרו על המסחר בו יהיה בדיוק כמו מגדל בבל לחלק מהמדינות דלא אוסרות שימו בו יש אינטרס שכך יהיה
  • 8.
    ברור לכולם . 14/07/2019 11:03
    הגב לתגובה זו
    הבנקים ימשיכו לעשוק ולגנוב את האזרח הקטן , וימשיכו לתת הלוואות ענק לטייקונים שלא יחזירו את הכסף שלקחו מהבנק ומי שיכסה את ההפסדים של הטייקונים ...נחשו ....האזרח הקטן....
  • 7.
    ברור לכולם . 14/07/2019 10:45
    הגב לתגובה זו
    הבנקים ימשיכו לעשוק ולגנוב את האזרח הקטן , וימשיכו לתת הלוואות ענק לטייקונים שלא יחזירו את הכסף שלקחו מהבנק ומי שיכסה את ההפסדים של הטייקונים ...נחשו ....האזרח הקטן....
  • 6.
    עמך 13/07/2019 03:23
    הגב לתגובה זו
    אם זה נכון. אז למה טראמפ לוחץ על הורדת ריבית בשעה ששוק המניות בשיא ועקום תשואה של אגחים אמריקאים התהפך.
  • 5.
    מייק 12/07/2019 20:42
    הגב לתגובה זו
    איזה איש הזוי
  • אבי 17/07/2019 16:46
    הגב לתגובה זו
    כמה שהוא הזוי כלכלת אמריקה כרגע נמצאת בשיא של כל השיאים, חוץ מזה הוא איש שיווק נהדר ואי אפשר לבוא עליו בטענות שמנסה לשווק הדולר
  • רמי 14/07/2019 11:01
    הגב לתגובה זו
    ומי שלא מבין זאת הוא טיפש ,
  • 4.
    לדונאלד היקר 12/07/2019 16:26
    הגב לתגובה זו
    החבר המזיע שלך, יכול לתת לך טיפים איך להתמודד
  • 3.
    אורן 12/07/2019 16:10
    הגב לתגובה זו
    "יש לנו רק מטבע אחד אמיתי בארה"ב, והוא חזק מתמיד, אמין ומהימן. זה ללא ספק המטבע הדומיננטי ביותר בכל מקום בעולם, וזה תמיד יישאר ככה. קוראים למטבע הזה דולר ארה"ב!", סיכם טראמפ.
  • 2.
    מנופח 12/07/2019 15:06
    הגב לתגובה זו
    הכל בבועה!!!
  • 1.
    כותבי תרחישים 12/07/2019 13:45
    הגב לתגובה זו
    שימו לב למנית פייסבוק -לפני 20 יום- דיווחנו על הפוטנציאל-בינתיים רץ מהר מדי לאחר מימוש בשווקים- ובמידה ופייסבוק יממשו את כוונותיהם-יהיה מענין
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.