יצרני הקנאביס בקנדה לא יעמדו בביקוש ביום הלגליזציה

חוק הלגליזציה הקנדי יכנס לתוקף ביום רביעי הקרוב. מנכ"ל חברת הקנאביס Canopy משוכנע שאין סיכוי שהחברות המקומיות יצליחו לעמוד בביקוש הרב 
נועם בראל | (10)

"יצרני הקנאביס בקנדה לא יעמדו בכמות ההזמנות ביום שבו תכנס הלגליזציה במדינה לתוקף" כך טוען מנכ"ל חברת הקנאביס Canopy Growth הקנדית. חוק הלגליזציה הקנדי צפוי להכנס לתוקף ביום רביעי הקרוב, ה-17 באוקטובר.

לדבריו של מנכ"ל קנופי, ברוס לינטון, "אין שום סיכוי שיצרני הקנאביס יעמדו בביקוש. אין אדם אחד בקנדה שלא מודע לכך שקנאביס יהפוך לחוקי ב-17 באוקטובר, והרבה מהם ירצו להתנסות בקנאביס. הציבור השקיע בנו הרבה מאוד כסף, בערך 1.5 מיליארד דולר רק בקנדה, והסכום הזה רק ילך ויגדל בשנת 2019. הביקוש רק ילך ויגדל וכל העולם יסתכל עלינו ויגיד - קנדה לא מתעלמת ממה שכולנו מתעלמים".

שכנתה של קנדה, ארה"ב מתקרבת אף היא ללגליזציה, כאשר הנשיא טראמפ הודיע כי כי בכוונתו לתמוך במאמץ להקל על האיסור בשימוש בקנאביס. בארה"ב, החוק הפדרלי שאוסר שימוש בקנאביס ומציב את הצמח באותה רמה עם סמים אחרים כמו LSD והרואין, יוצר מחלוקת עם כ-30 מדינות בתוך ארה"ב שבהן השימוש בקנאביס הפך לחוקי בצורה מסוימת, ובכך נוצרה מערכת אכיפה דו שכבתית שבה השימוש והצריכה של הקנאביס חוקיים ברמת המדינה (STATE) אולם אינם חוקיים ברמה הפדרלית.

ככל הנראה, הלגליזציה שיעבור הצמח תבטיח שלמדינות תהיה הזכות לקבוע את הגישה הטובה ביותר עבורן בגבולותיהן אולם חלק מההגבלות יעמדו בעינן, למשל כגון איסור המכירה לצעירים מתחת לגיל 21.

על פי מחקר של חברת ארקויו (ArcView Market Research), מכירות הקנאביס החוקי באמריקה צומחות בקצב מהיר יותר מאשר צמיחת חברות ההיי-טק בתקופת בום הדוט-קום של שנות ה-2000. בשנת 2016 שוק הקנאביס צמח ב-30%, עם היקף מכירות של כ-6.6 מיליארד דולר, בשנת 2017 נרשמה צמיחה של כ-21% עם היקף מכירות של כ-8 מיליארד דולר ובשנת 2018 צפוי היקף המכירות להסתכם בכ-10.8 מיליארד דולר, גידול של כ-36%.

"הצפי הוא שאחרי גל הביקוש הראשוני, נתחיל לייצר מוצרים נלווים לתעשיית הקנאביס, כמו מאיידים, או משקאות משולבי קנאביס כמו יין או בירה. חברת משקאות למשל השקיעה בחברה שלנו 5 מיליארד דולר קנדי כדי לרכוש רבע ממנה, זה מעיד על כיוון הדברים. העולם נפתח לקנאביס".

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    תום 14/10/2018 14:22
    הגב לתגובה זו
    אפסים מנהלים את המדינה וגורמים לה נזקים אדירים במקום להיות בחזית של התעשייה האפסים הללו ארדן וביבי דפקו את כל המצב ועד שיסיימו לחשוב ולחשוב כל העולם כבר יהיה מייצא ואנחנו כרגיל נאכל רק חרא
  • 8.
    אבי 14/10/2018 11:40
    הגב לתגובה זו
    TLRY
  • 7.
    בדרך החל מ 1 דצמבר (ל"ת)
    גם אנגליה 14/10/2018 10:54
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ZYNE 14/10/2018 10:07
    הגב לתגובה זו
    ולפי דעתי לשער 59 תוך שנתיים. חלק מהאנשים אין טוענים שאחד מהמוצרים שלה עולה על זה של GWPH .יש לה מזומן ל מעלה מ 41 מיליון דולר. הרבה אבני דרך גם השנה ובמיוחד ב 2019
  • 5.
    אינטקיור בעסקים ובכסף ברק מבין (ל"ת)
    רמי 14/10/2018 09:52
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מאיר 14/10/2018 09:49
    הגב לתגובה זו
    ומי שלא עומד בעצבים של עליות וירידות חדות שישקיע בתעודת סל נהדרת MJ בנסדק
  • לואי 14/10/2018 10:49
    הגב לתגובה זו
    וכן מי שלא עומד בלחץ- 2 קרנות שעובדות יפה בארץ. של אייביאי ושל איילון. השבוע גם תונפק בארץ קרן סלע קנאביס שתשקיע גם בחו"ל וגם בארץ. בהצלחה .
  • 3.
    יום ניבו 14/10/2018 09:47
    הגב לתגובה זו
    חכו לימים הקרובים. היא וואיטסטון ירוצו חזק
  • 2.
    נו ו.... (ל"ת)
    גיא 14/10/2018 09:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תום 14/10/2018 09:21
    הגב לתגובה זו
    ולמנוע ממדינת ישראל להרוויח מליארדים יכלנו לייצא לקנדה טונות אבל אפסים מנהלים את המדינה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח? 

מנדי הניג |

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.

מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.

בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.

אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".

הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות

האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.