הממשל ההודי מלאים את חברת המימון החוץ בנקאי הגדולה במדינה

לאחר שלא הצליחה לעמוד בהחזרי ההלוואות בחודש האחרון, והחלה ליצור כדור שלג במדינה, הממשל ההודי לוקח את השליטה על חברת IL&FS

עמית נעם טל | (2)

שוק ההון ההודי רעד בשבועות האחרונים ברקע לקריסת ענקית מימון התשתיות ההודית  IL&FS, והיום הממשלה החליטה להתערב במשבר ולהלאים את החברה. מדובר במהלך חסר תקדים מבחינת הממשל ההודי, כאשר הבנק ביקש לבצע הלאמה של חברה פרטית רק פעם אחת בהיסטוריה.

החברה ההודית החמיצה בחודש האחרון תשלומי ריבית בגובה של 62 מיליון דולר לנושיה. היקף החוב של החברה נאמד ב-116.3 מיליארד דולר, כאשר ע"פ חברת חברת הדירוג מודי'ס, ההלוואות שהיא נטלה ישירות מהבנקים בהודו שקולים לכ-0.5% מכלל ההלוואות שהעניקה המערכת הבנקאית ההודית, שגם כך מתמודדת עם שיעור גבוה של חובות מסופקים, שהיקפם נאמד ב-11.6% מכלל החובות הבנקאיים במשק ההודי.

נציין כי חדלות הפירעון של החברה בתקופה האחרונה כבר הצליחה לעורר כדור שלג, כאשר המניות של חברות המימון חוץ בנקאיות במדינה החלו לקרוס בשבועות האחרונים.

ע"פ דיווח ברשת החדשות בלומברג, הממשלה הדיחה הבוקר את 6 חברי הדירקטוריון של החברה, וצפויה למנות במקומם נציגים מטעמה.

כפי שדיווחנו בשבוע  שעבר (לכתבה המלאה), הצרות בשוק המקומי מביאים את הבנק המרכזי ההודי והממשל לעמוד בסיטואציה די בעייתית. מצד אחד, הבנק חייב לשחרר נזילות לשווקים על מנת למנוע התפתחות של כדור שלג בשוק האג"ח. מנגד, הבנק ניסה בחודשים האחרונים לעצור את הנפילה במטבע המקומי כחלק מהמשבר בשווקים המתעוררים. בעיה נוספת שניצבת בפני היכולת של הממשל ההודי להתמודד עם הסוגיה היא ששנת 2019 היא שנת בחירות, מה שיקשה על יישום פתרון שהוא ה"נכון" ולא רק ה"פופוליסטי".

הרופי ההודי חוזר הערב להיסחר קרוב לשפל כל הזמנים ברקע לדיווח של הממשל

הימים הקרובים צפויים להיות קריטיים במיוחד לכלכלה ההודית, כאשר הערב צפוי הפד' לצמצם עוד כ-20 מיליארד דולר ממאזנו, מה שצפוי להחזיר את הלחץ על השווקים המתעוררים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    המדינה תלאים לכם את הדירות ואת הכסף בבנק . (ל"ת)
    בקרוב 01/10/2018 16:31
    הגב לתגובה זו
  • כן בטח (ל"ת)
    פאפי 01/10/2018 20:36
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.