ג'ק מא, מייסד עליבאבא: "לעולם לא אחזור לאחר שאפרוש בשנה הבאה"

יו"ר ענקית הסחר הסיני חושב כי חברות צריכות להיות מוכנות למשבר ומתח כלכלי בין ארה"ב לסין שימשך 20 שנה קדימה. וגם, מה התוכניות לאחר הפרישה?
גיא עיני | (6)
נושאים בכתבה אינטר אסיה

"אני לא אשוב כי אני לא מרגיש שעזבתי" אמר מייסד ענקית הקמעונאות הסינית באינטרנט, עליבאבא, ג'ק מא בפורום העולמי לכלכלה. מא הוסיף כי הוא צופה שמלחמת הסחר והמתח בין ארה"ב לסין עתיד להמשך כ-20 שנה.

מא אמר כי גם אם מחליפו בתפקיד יתקל בקשיים להוביל את החברה שהוא אחד ממייסדיה והוסיף כי הוא מצפה להשאר בקשר רציף עם החברה.

מנכ"ל החברה, דניאל זהאנג, עתיד להחליף את מא שמכהן כיום כיו"ר הדירקטוריון של עליבאבא בספטמבר 2019. מא מתכנן ללהשאר בדירקטוריון החברה עד לכינוס השנתי של בעלי המניות בשנת 2020 כשבזמן הזה הוא יעסוק יותר בפילנטרופיה ובחינוך.

מא אמר לפני כשבוע כי יש הרבה דברים שהוא רוצה לעשות, חלק מהם זה לימוד אנשים אחרים איך להיות מצליחנים וגם ללמוד להעריך יין. "אני לא רוצה למות במשרד", אמר מא.

מא חושב כי חברות צריכות להתכונן למתח כלכלי של 20 שנה בין ארה"ב לסין, "מה שארה"ב לא תעשה, יהיו לנו הפתרונות שלנו על פי העקרנות שלנו", אמר מא והוסיף:ברור שנהיה במצב רוח שלילי.. אבל זה גם המצב אצל המתחרים שלנו". "אתה לא צריך לעשות מיליון דברים, צריך לעשות דבר אחד נכון", אמר בפורום העולמי לכלכלה.

בנוסף, סוכנות ידיעות סינית פרסמה כי היו"ר הסיני נסוג בו מהבטחתו לנשיא ארצות הברית, דונאלד טראמפ ליצור מיליון מקומות עבודה לאמריקאים זאת בעקבות הסלמה במתח בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם, ארה"ב וסין.

מא לא הגיב לשאלה ישירה בנושא מחיר המנייה שירד 7% החודש ברקע להודעה שלו על עזיבת החברה. מא אמר שהוא מדבר עם מנכ"ל החברה שצפוי להחליפו, דניאל זהאנג, באופן יומיומי אבל הם לא מדברים על מחיר המנייה כל כך הרבה.

מא מדמה את עליבאבא לילד שהוא טיפח ועכשיו הוא התבגר, הלך לקולג' וחייב להתמודד עם המבחנים שעומדים לפניו בעצמו. "ההורה תמיד יהיה שם, אבל הילד חייב להתמודד עם המציאות בעצמו" אמר מא.

קיראו עוד ב"גלובל"

"יש לי תוכניות ל-15 שנים הבאות אילו ילדים אחרים יהיו לי, אולי הילדים האלו צעירים יותר וצריכים אותי יותר. בשנות ה-80 וה-90 לחיי אולי אהיה בחוף ים , האזין לרדיו ובחדשות יגידו שעליבאבא מצליחה מאוד, אני אהיה מאושר מעומק ליבי".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    בא 20/09/2018 13:31
    הגב לתגובה זו
    שיעצרו עי השילטון שהוא מאפיה.לא כמו מאפיה שימו לב.
  • 5.
    נועם 20/09/2018 12:52
    הגב לתגובה זו
    להתעסק בהוראה?
  • 4.
    הנביא 20/09/2018 12:31
    הגב לתגובה זו
    בסך הכל עושה הפסקה. תמיד הוא יהיה בעניינים. גם אני במקומו הייתי נוהג כך. צריך גם ליהנות מהכסף! יש מלחמת סחר - זה יעשה רק טוב לבורסות בעולם. אף בורסה לא תיפול בשל כך. תחרות גורמת לתנודתיות, אך הכיוון הוא למעלה. המניה אוגרת מצברים, ובקרוב זינוק פנומנלי ל-50,000$ למניה (ברור שיהיה ספליט. הוא לא וורן באפט).
  • 3.
    בא 20/09/2018 11:42
    הגב לתגובה זו
    הכסף לא תיקח לקבר .
  • 2.
    בא 20/09/2018 11:37
    הגב לתגובה זו
    שהיה 5 דקות בגיהנום הוא גר בבית קטן וקורא ספרים ,הרבה סיפרי קודש .
  • 1.
    בא 20/09/2018 11:33
    הגב לתגובה זו
    המערב. בטיבט הקומוניסטים הגוקים הכריחו ילדים לירות בהוריהם ,לא שכחתי לכם חברי פוליטבירו סינים ילדיהם ונכדיהם הפסיכופתים .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.