ביטקוין מטבע דיגיטלי
צילום: Istock

לשפשף את העיניים: 638 מיליארד דולר התאיידו תוך 9 חודשים

תחילת 2018: שיגעון המטבעות הווירטואליים בשיאו. 9 חודשים לאחר מכן: משקיעים רבים שבורי לב, ומספר שחקנים שידעו לברוח בזמן
עמית נעם טל | (7)

שוק המטבעות הווירטואליים ממשיך בנפילה מתחילת השנה ומשלים צניחה של כ-77% מתחילת 2018. למרות היחידה החדה, מספר המטבעות הווירטואליים ממשיך לזנק: נכון להיום יש כ-1,926 מטבעות ווירטואליים רשומים ב- CoinMarketCap.com, כ-500 יותר מאשר בתחילת 2018, והמספר ממשיך לגדול.

בשיא הפיק בתחלית ינואר, עמד שווי השוק של המטבעות הווירטואליים על כ-830 מיליארד דולר, הערב השווי שוק של המטבעות עומד על 192 מיליארד דולר בלבד – 638 מיליארד דולר התאיידו מהשוק בתוך כ-9 חודשים.

הביטקוין: משלים הערב צניחה של 69% מהשיא שקבע ב-17 בדצמבר 2017

 

האת'ריום: צנח בכ-86% מהשיא שקבע בתחילת ינואר

 

ריפל: התרסק בכ-92% מהשיא שקבע ב-4 בינואר, וזאת לאחר שזינק בכ-1,1140% בתוך מספר חודשים.

 

ליטקוין: צנח בכ-85% מהשיא שקבע ב-18 בדצמבר. נציין כי מייסד המטבע בחר לממש את כל אחזקותיו ב-20 דצמבר, והצליח לשמור על רוב הונו.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    יעקב 11/09/2018 15:13
    הגב לתגובה זו
    ואין כלום
  • 6.
    התאיידו?! עברו לכיסים של אחרים (ל"ת)
    יוסי 11/09/2018 14:20
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    עמי 11/09/2018 10:09
    הגב לתגובה זו
    אידיוטים קיימים בכל מקום ובמיוחד בתקשורת. חכו תראו כמה אידיוטים ישפשפו עיניים כאשר בלוף הבורסות והפנסיות יתפוצץ לכולם בפנים
  • 4.
    קניתי ביטקוין ב19אלף$ הוא עוד יגיע למיליון$ חכו חכו (ל"ת)
    משקיע קנאביס 11/09/2018 09:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אבירם 10/09/2018 23:14
    הגב לתגובה זו
    וקוראים אותו טטה
  • 2.
    חכו חכו 1 בטקוין יהיה שווה מיליון $ (ל"ת)
    נכנסתי ב20 אלף 10/09/2018 22:56
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יש כל כך הרבה סינים....... כי הם לא יצאו בזמן (ל"ת)
    איציק מנדל 10/09/2018 18:35
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.