המסחר באסיה נסגר בירידות: הניקיי ירד 1.2% שנחאי איבדה 1.8%

הממדים המובילים באסיה נסחרו בירידות שערים חדות לאחר המכסים החדשים שהטיל טראמפ  בהיקף של 200 מיליארד דולר על סחורות מסין
גיא עיני |

המדדים המובילים באסיה סגרו את יו המסחר הרביעי לשבוע זה בירידות שערים חדות, וזאת ברקע למכסים החדשים אותם הטיל טראמפ על סחורות מסין בהיקף של 200 מיליארד דולר. מדד הניקיי ירד 1.2% והבורסה בשנחאי אבדה 1.8%. 

ניקיי 225 -1.19%

שנחאי -0.25%

האנג סנג -0.92%  

על פי הדיווחים, על רשימת המוצרים יוטל מכס של כ-10%, כאשר חלק מהמוצרים הם מחטיבת המוצרים של תכנית "Made in China 2025" שמטרתה להפוך את סין למובילה עולמית בתעשיות מפתח טכנולוגיות.

 

נציגי הממשל האמריקאי כיוונו הפעם ישירות לפגיעה בכלכלת סין, כאשר ברשימת המוצרים ניתן למצוא מקררים, כותנה, ומוצרי אלומיניום ופלדה, כשהמטרה היא לפגוע בייבוא מוצרי אלקטרוניקה מסין, בדים, מתכות וחלקי חילוף למכוניות. עבור סין, מדובר במכה כואבת, כיוון שארה"ב היא המייבאת הגדולה ביותר של מוצרים אלו, כאשר מעל 19% מהסחורה הסינית מיוצאת לארה"ב.

אמש בוול סטריט, המדדים המובילים סגרו את יום המסחר בעליות, וזאת ברקע להמשך עונת הדו"חות לרבעון השני של השנה. מדד הדאו ג'ונס טיפס 0.57% ומדד ה- S&P 500 עלה 0.3%, מדד הנאסד"ק ללא שינוי.

קיראו עוד ב"גלובל"

בגזרת הסחורות, הנפט יורד 0.5% ונסחר סביב 73 דולר לחבית. מנגד, הזהב יורד 0.3% ונסחר סביב 1,251 דולר לאונקיה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.