לחץ בשווקים: הדאקס מאבד 1%, הירידות בחוזים מתחזקות וגם המעו"ף חוטף חזק
יום המסחר בבורסות בחו"ל מתנהל תחת לחץ מכירות. הדאקס הגרמני מוביל את המגמה עם ירידה של 1% (מינוס 1.7% השבוע) כאשר החוזים בוול סטריט נסחרים בירידות של 0.8%. אמנם המדדים בארה"ב רשמו שיאים בימים האחרונים אבל המומנטום נחלש מאוד כאשר ב-8 ימי המסחר האחרונים לא נרשמה תנודה שעולה על 0.3%.
עצבנות גדולה נרשמה הבוקר בטוקיו: מדד הניקיי היפני שנסחר בעליות שלעד 2.1% נפל בפתאומיות ועבר לירידות של עד 1.6% לפני שסגר בירידות קלות. כל זאת לאחר שהמדד היפני השלים ראלי אדיר של 20% תוך חודשיים. המסחר העצבני ביפן כנראה נתן את האות לירידות בשווקים, ככל הנראה מחשש לתיקון שאולי סוף סוף יגיע.
דאקס
מדד ת"א 35
השוק המקומי חוטף חזק: גם המעו"ף מגיב לסנטימנט השלילי ומאבד כעת 1.15% (הירידה היומית החדה מאז אוגוסט) לשפל של חודשים ובדרך להשלים ירידה שבועית של 1.65%. זה קורה בהובלת מדד הבנקים שיורד כעת 2% ומשלים ירידה של 3.1% מתחילת השבוע. בין המניות שחוטפות חזק: פרוטרום מאבדת 3%, כיל יורדת 4%, דלק קידוחים יורדת 3.8% ובזן יורדת 2.8%.
אחרי ששיא עונת הדו"חות לרבעון השלישי בוול סטריט כבר מאחורינו, המשקיעים עוקבים כעת אחר ביקורו של טראמפ במזרח הרחוק (ביקור של 11 יום). אתמול, במהלך ביקורו בסין, טען טראמפ כי סין מבצעת פרקטיקות לא הוגנות בכל הקשור למסחר מול ארה"ב אך לא הפנה את האצבע מאשימה לסין, אלא לקודמיו בתפקיד בבית הלבן.
- האם עדיף להיות משקיע פאסיבי או אקטיבי? הנתונים מפתיעים
- עמלות מסחר: איפה הכי זול לסחור בבורסה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 7.כותבי תרחישים 10/11/2017 14:23הגב לתגובה זוולכן המעוף לא עלה לגבהים ?! האם לבנק ישראל יש מידע מוקדם ולכן בלמה שער המטח - ה $ ב 3,50 ?! האם יש אדם שיודע לנתח - כי הנשיא טרמפ לא יוריד מיסים ל 15% ולא לפני 2019- ומידה ויוריד-זה יהיה =הדרגתי= לתוך 2020 ?! האם האיש הנל -התפטר מתפקידו לפני מס ימים ?! האם האיש ששיכנע את בובו= להקטין התחלות הבניה- מ 47000 ל 44000 כל שנה .! והסיבה לעליות הנדלן -בעשור-בשוויץ וגרמניה היו % 32 ואילו בישראל בין % 95-120 -= זה האיש שהיתפטר ?! היתכן ????? !!!
- 6.רק לירידות המעוף יודע להצטרף...כאילו שהוא עלה (ל"ת)אייל 09/11/2017 16:10הגב לתגובה זו
- 5.נראה לא טוב...התחלת מפולת (ל"ת)יעקב 09/11/2017 15:22הגב לתגובה זו
- זה 09/11/2017 16:13הגב לתגובה זווזה לא מפולת זאת קריסה קריסתית
- 4.העולם עולה ת"א מדשדשת העולם יורד ת"א נופלת (ל"ת)יעקב 09/11/2017 15:22הגב לתגובה זו
- 3.ביום ראשון כרגיל חוזרים לעלות. (ל"ת)nb 09/11/2017 15:21הגב לתגובה זו
- אתה טומטום 09/11/2017 16:14הגב לתגובה זוהפסדת השנה בין 40 ל90 אחוז ועכשיו אתה מחכה לעליות. המפוטלת בעיצומה גולם
- 2.בני 09/11/2017 15:07הגב לתגובה זומה קורה למניות הגז מתרסקות מישהו יודע
- 1.מהאפיפיור. רק בירידות ת"א סולידרית (ל"ת)יותר צדיקים 09/11/2017 14:49הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
