שיא של אלימות - ציוץ של טראמפ גורר סערה ענקית בארה"ב

נדב לוי | (10)
נושאים בכתבה טראמפ
עבר את הגבול? דונלד טראמפ ידוע בהאשמותיו החריפות כלפי התקשורת כאשר המושג 'Fake News' הפך כבר לאחד הנושאים המרכזיים ששם הנשיא על השולחן מאז נכנס לבית הלבן. ובכל זאת נראה כי היום חצה טראמפ את הגבול כאשר שיגר ציוץ שנוי במחלוקת לטוויטר בו הוא נראה חובט ומפיל דמות שפניה מכוסות בלוגו רשת הטלוויזיה הפופולרית CNN. בעניין זה נזכיר כי טראמפ נוהג לעיתים קרובות 'לעקוץ' את ערוצי התקשורת השונים כאשר רק לפני ימים ספורים נודע כי במגזין "טיים" דרשו ממקורביו של הנשיא להסיר עמודי שער מזויפים הנושאים את תמונתו כאשר אלו נתלו במועדוני גולף שבבעלותו. הזיוף, התגלה בין השאר בשל השימוש המופרז בסימני קריאה בכותרת. יתרה מכך, לאחר שהסתכסך שלשום עם מגישת תכנית הבוקר מיקה ברזיזנסקי ואמר כי היא מדממת מהפנים, התפנה טראמפ לתקוף את שותפה להגשת התכנית וטען כי המגיש ביקש ממנו לעצור כתבה שלילית נגדו. המגיש לא נותר חייב ואמר בתגובה: "למה אתה ממשיך לשקר אודות דברים שכל כך קל להפריך?". כך או כך, נראה כי הציוץ שפירסם הנשיא לפני דקות אחדות הוא כבר מעבר למה שהורגלנו. לשיפוטכם:

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    משה 03/07/2017 08:33
    הגב לתגובה זו
    ביבי צריך אותו דבר לעשות בתיקשורת שלנו שהיא שמולנית דוחה ולא משקפת את העם היושב בציון
  • 9.
    דניאל 03/07/2017 08:13
    הגב לתגובה זו
    אמנם זה משל לדונלד טראמפ מבטל את הדמוקרטיה אבל זה עדיין מצחיק.
  • 8.
    כל הכבוד לו נמאס מהפייק ניוז (ל"ת)
    מלך 02/07/2017 23:04
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שמטוב 02/07/2017 21:40
    הגב לתגובה זו
    נגד דונאלד טראמפ. אמצעי התיקשורת המסורתיים לא קלטו שעידן האינטרנט הופך אותם לחלשים יותר ויותר, כי העברת אינפורמציה היום לא נעשית דרכם אלא דרך ערוצי אינטרנט שונים. (את ערוצי האינפורמציה באינטרנט הם מכנים FAKE NEWS, כדי לעורר זילזול בכל מי שלא שייך לאמצעי התיקשורת המסורתיים). בעבר כאשר אמצעי התקשורת המסורתיים היו יחידים בשטח הפצת אינפורמציה, הם צברו לעצמם כוח השפעה. לכן הם תפסו תחת וניסו להכתיר פולטיקאים שהיו חביבים עליהם, כל זאת תמורת שוחד (קשרי הון-שלטון). הסיפור של שחיתו אמצעי התיקשורת הממוסדים הולך להיגמר.
  • 6.
    זורבה 02/07/2017 21:22
    הגב לתגובה זו
    תתרגלו תתרגלו , פסיכופת בשלטון וזאת התוצאה .
  • 5.
    יעקב 02/07/2017 21:01
    הגב לתגובה זו
    כל הביקורת נכונה זה סרטון שלא משתמע ממנו דבר מלבד קריאה לרצח כתבים. אני אישית בתור אדם נורמטיבי אחז דיבוק איום הייתי כמהופנט התרוצצתי בחדר חיפשתי רובה ללכת לעשות שפטים יואו איך נבהלתי...מזל שישבו איתי אחזו בידי והרגיעו אותי
  • 4.
    דניאל 02/07/2017 20:00
    הגב לתגובה זו
    לא היה ולא יהיה חולה נפש מפגר כזה.
  • 3.
    לא משנה מה יעשה האיש יוצא קינג כל הזמן .כמה שזה מוזר (ל"ת)
    ע 02/07/2017 19:46
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מטורלל (ל"ת)
    אגסי 02/07/2017 19:17
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מז'נון לאללא. (ל"ת)
    הגולם הנשיא הזה 02/07/2017 18:24
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.