מחיר הנפט מתרסק כעת ל-43 דולר בלבד - הנה הסיבה

גיא בן סימון | (10)
נושאים בכתבה נפט

מחיר הנפט צולל כעת 2.6% לרמה של 43 דולר בלבד, שפל של 7 חודשים, זאת ברקע להתגברות החששות בעניין הגידול בהיצע כאשר היום העיניים מופנות ללוב.

לפי דיווחים, המדינה הצפון אפריקנית שלא נכללת בהסכם הקפאת התפוקה של אופ"ק שואבת נפט בקצב שיא של 4 שנים וממשיכה בהגדלת התפוקה. גורם שביקש להישאר אנונימי מסר לבלומברג כי קצב ההפקה היום בלוב עומד כבר על 900 אלף חביות נפט ביום, זאת לעומת קצב הפקה של 700 אלף חביות ביום בלבד בחודש אפריל.  ורק נציין כי טרם ההפיכה במדינה בשנת 2011 הפיקה לוב 1.6 מיליון חביות נפט ביום, כלומר יש עדיין פוטנציאל לגידול דרמטי בהפקה.  

רק לאחרונה הצליחו באופ"ק לחתום על הארכת הסכם הקפאת התפוקה ל-9 חודשים נוספים (שיסתיימו בסוף הרבעון הראשון של 2018) אבל נראה שהדבר לא מצליח לרסן את מהלך הירידה במחיר הנפט כאשר מעבר ללוב - הסיבה המרכזית לחולשה במחיר הנפט היא גידול משמעותי בקצב ההפקה בארה"ב מצד תעשיית הפצלים - ראה כתבה בעניין.  

"התמונה הרחבה מראה עודף היצע בשוק, התערערות הביקושים, והסכם אופ"ק בעיקר שומר על רמת התפוקה בשוק מאשר קיצוצה. אין זה מפתיע שאנו רואים את חולשה מתמשכת במחיר הנפט", אמר ג'ושוע מהוני, אסטרטג של IG.

לפני כשבוע אופ"ק העלתה את תחזית הביקוש לנפט ב-2017 ב-100 אלף חביות ל-32.02 מיליון חביות ליום. במאי האחרון תפוקת הנפט הממוצעת של חברות הארגון עלתה ל-32.14 מיליון חביות, כך שהתחזית שסיפקה אופ"ק לוקחת בחשבון שכל החברות יעמדו בהסכם הקפאת התפוקה שהוארך בעוד 9 חודשים בתחילת החודש.

מחיר הנפט מתחילת השנה, והנפילה היום:

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    רוני 20/06/2017 22:01
    הגב לתגובה זו
    בדרך כלל הם דואגים שזה יגיע לשם כדי לא להפסיד. במחיר כזה שווה לקנות אופציות נפט. טיל קטן במפרץ הפרסי והנפט יטוס
  • 6.
    האיש מהבקעה 20/06/2017 18:22
    הגב לתגובה זו
    העימות בין אירן לסעודיה קטר רוסיה ארה"ב ימנעו תיאום מחיר . נהפוכהו אלא שאיבת יתר . מה עוד שהמדינות המייצרות נפט לא יאפשרו לאסדות פצלי הנפט להתחרות בהם, מתחת למחיר עד מחיר 30 דולר עוד כדאי לשאוב בטכנולוגיית פצלי השמן מתחת לכך הדבר מסב הפסד. כך שהמחיר יתייצב בין 33-30
  • 5.
    זה הזמן להתחיל לאסוף ממונפות על הנפט (ל"ת)
    טל 20/06/2017 17:18
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הכי ותיק 38 20/06/2017 16:16
    הגב לתגובה זו
    לאור גילוי השדה הענק של אקסון בים *עלות פיתוח כ 4 מלייארד דולר ולמרות ש נערך ברגע זה בדיקה ססמולוגית בשדה ש רציו פטרוליום שותפה יתכן ובמידה והיה ממצא חיובי לא יפותח השדה בשנים הקרובות *מים עולים נכון לרגע זה יותר מ נפט*עודפי נפט אדירים בעולם
  • 3.
    הרוזן 20/06/2017 16:14
    הגב לתגובה זו
    אצלנו בכל מקרה מחיר הנפט הוא היקר בעולם ואם נכניס את השכר הממוצע במשק ההפרש יגדל יותר כך זה אצל ביבי אנו המדינה היקרה בעולם בכל הפרימטרים
  • קשקשן 20/06/2017 18:18
    הגב לתגובה זו
    המצב פה רק משתפר
  • 2.
    מתבונן מלמעלה 20/06/2017 15:46
    הגב לתגובה זו
    והמבין יבין
  • 1.
    פרייאר מי שלא פותח פוזיציה לונג על הנפט (ל"ת)
    הצלף 20/06/2017 15:18
    הגב לתגובה זו
  • עדיין מוקדם מדי לדעתי. (ל"ת)
    Y 20/06/2017 15:58
    הגב לתגובה זו
  • מציע שתתחיל לשתות נפט,אולי זה יעלה את הביקוש :) (ל"ת)
    השופט 20/06/2017 15:57
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.