הבחירות בבריטניה: מיי איבדה את הרוב המוחלט בפרלמנט אך לא תתפטר, הפאונד צולל

למרות המחאות, מיי קיבלה את רשותה של המלוכה להתחיל בבניית ממשלה בכדי להבטיח את היציבות במדינה
מערכת Bizportal | (7)
נושאים בכתבה בריטניה
מערכת הבחירות בבריטניה ממשיכה לספק כותרות. בשעה האחרונה, תרזה מיי, ראש הממשלה הנבחר מטעם המפלגה השמרנית הודיעה כי אינה מתכוונת להתפטר. מיי, שקיבלה את רשותה של מלכת אנגליה להתחיל ולבנות ממשלה, תעשה זאת לדבריה, בכדי להגדיל את היציבות השלטונית בממלכה. עוד לפני פגישתה עם הממלכה, מיי יצרה קשר עם המפלגה הדמוקרטית האירית בכדי להציע לה להיכנס אל תוך הקואלציה.  מוקדם יותר היום, לאחר שהתבררו תוצאות הבחירות, נודע כי המפלגה השמרנית אמנם ניצחה בבחירות - אבל הפסידה בגדול שכן כוחה של המפלגה התכווץ מ-330 מושבים בפרלמנט טרם הבחירות ל-318 מושבים בלבד. בתוך כך, גברו הקריאות מתוך מפלגת השמרנים להתפטרותה של מיי מאחר והיא זו שייזמה את הקדמת הבחירות במטרה להגדיל את כוחה של מפלגתה, לקראת הדיונים על עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי. תוך כדי קריאות ההתפטרות, מפלגת הלייבור שזכתה ב-261 מושבים (הגדילו את כוחה ב-32 קולות) בראשותו של ג'רמי קורבין טענה כי היא זו שתוכל להרכיב את הממשלה החדשה. אמנם המפלגה זכתה בפחות מושבים מושבים מהמפלגה השמרנית, אך היא בעלת סיכויים גבוהים יותר לבנות קואליציה יציבה. דוגמאת מערכת הבחירות ה-18 של ישראל בה הליכוד הרכיבה את הממשלה, למרות שזכתה בפחות קולות מממשלת קדימה.  מיד לאחר שהמדגמים הראשונים התחילו להצביע על הדרמה בבחירות, התגובה הראשונית של מטבע הפאונד הייתה נפילה של 1.85% מול הדולר והאירו. עם פרסום תוצאות הבחירות נראה כי המדגמים עוד היו יחסית אופטימיים כשהצביעו על כך שתרזה מיי תצליח לגרוף כ-314 מושבים. בסופו של דבר, מיי כאמור זכתה ב-318 מושבים בלבד ואיבדה בכך את הרוב מוחלט בפרלמנט. בתוך כך, שוק המניות הבריטי רושם היום עליות. הפוטסי רושם עליות של כ-0.5% ורושם עליות של 17% מאז ההודעה על הברקזיט. הסיבה שמטבע הפאונד צולל היא חשש המשקיעים מפני אי הוודאות הפוליטית שנוצרה בשל העובדה שהמפלגה השמרנית איבדה את הרחוב המוחלט שהיה לה בפרלמנט הבריטי. טרם הבחירות החזיקה המפלגה השמרנית ב-330 מושבים כאשר לצורך רוב מוחלט יש צורך בהחזקת 326 מושבים. כעת המפלגה השמרנית תזדקק ליצירת קואליציה - דבר שמייצר אי ודאות לגבי המדיניות העתידית, בטח כאשר מעמדה של מיי בתוך המפלגה נפגע בצורה משמעותית. ובעוד כוחה של מפלגתה של מיי נחלש, מפלגת הלייבור בראשות ג'רמי קורבין התחזקה 261 מושבים. קורביין כאמור קרא לתרזה מיי להתפטר מתפקידה בעקבות תוצאות הבחירות. נזכיר כי התאריך המקורי של הבחירות הבאות בבריטניה היה שנת 2020. תרזה מיי אינה מתכוונת להתפטר ותבקש מהמלכה אישור להקמת הממשלה החדשה.  

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    האנטישמי הנאלח הזה יכול להתחלף עם הלייצן שאחריו (ל"ת)
    ארכימדס 16/06/2017 10:48
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הוכיחה לכלם שאין לה שיקול דעת כנראה גם בדברים אחרים (ל"ת)
    רוני 09/06/2017 13:27
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנתוני 09/06/2017 10:00
    הגב לתגובה זו
    ועתה הוא שבוי בידי החרדונים והפשסטים מהבית היהודוני. הקירח בניטו נפתלינו , והבמה שקד יש"ו, שולטים בו ובאשתו. שרהל'ה מתפוצצת כשהיא רואה את הפסיכית שרת משפטים. והקירח סונט בביב השופכין כל הזמן, והביב נגרר אחריו.
  • 2.
    הציבור לא אוהב בחירות והעניש את תרזה (ל"ת)
    לילי 09/06/2017 08:27
    הגב לתגובה זו
  • חחח 09/06/2017 13:22
    הגב לתגובה זו
    הפרוטנסטנטים והשמרנים הסקוטיים הצילו את התחת המטומטם שלו
  • היא עשתה טעות ,לא מהמרים אם אין צורך . (ל"ת)
    בא 09/06/2017 10:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חזרה על "מטבע הפאונד" אין מטבע כזה (ל"ת)
    HAKY1 09/06/2017 06:56
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.