הנפילות במניות הטכנולוגיה: "לא מדובר במשבר, אבל יש סכנה גדולה לסקטור הזה"
המשקיעים ברחבי העולם חששו מעונת הדו"חות הנוכחית: בשל המשבר הגלובלי בתחילת השנה, סקטור הבנקאות בעולם נכנס לפוקוס רב לקראת פרסום דו"חות הבנקים הגדולים בארה"ב, בין היתר בשל חשיפתו לסקטור האנרגיה - שמחיריו טלטלו את השווקים. אך דווקא סקטור הבנקאות, אולי בשל הציפיות הנמוכות, עבר בהצלחה יחסית בוול-סטריט, ומניות הבנקים הגיבו בחיוב. באופן מפתיע יחסית, מי שהכניס ללחץ את המשקיעים בו - היה בכלל סקטור הטכנולוגיה:
ענקיות הטכנולוגיה, שהציגו תשואות יפות בשנים האחרונות - צללו אחת אחרי השניה בעונת הדו"חות הנוכחית: בין אם זו מייקרוסוט שנפלה מעל 7%, גוגל שאיבד מעל 5%, וכמובן - היום אלו אפל וטוויטר שנופלות ב-7.6% ו-15% בהתאמה. האם מדובר באיתות מדאיג?
לפי סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר ב'אופנהיימר', לא מדובר במשבר בסקטור, אלא במימוש רווחים נאים, כמו גם - ואולי בעיקר - התנפצות ציפיות, שהיו גבוהות מדי: "ענף הטכנולוגיה השיג תשואה מאוד יפה בשנים האחרונות, ולעונת הדו"חות הנוכחית הגענו בציפיות גבוהות מדי. אפל היא מקרה נפרד, אך אם מסתכלים על מיקרוסופט וגוגל לדוגמא - זה בסך הכל משחק של ציפיות, ולא איזה פספוס דרמטי של התחזיות. הייתי אומר שהביצועים לא כ"כ נוראיים באופן כללי. אי אפשר להפתיע לטובה לאורך זמן, כשהציפיות עולות ליניאריות. מגיע זמן בו מתאכזבים".
לדבריו, דווקא החברות ה'טובות' – הן אלו שמניותיהן ירדו בשיעור חד: "בגוגל ובמייקרוסופט הפספוס ההיה בשורת הרווח, וזאת בשל מיזמים חדשים – לא דברים שפוגעים בעסק השוטף. עם זאת, בתקופה הנוכחית המשקיעים יותר רגישים, וכל פספטוס קטן – בטח במניות שעלו כ"כ יפה בשנים האחרונות - מביא לקריסה".
- "החששות בשוק רלוונטים יותר לאנבידיה, פחות לנובה וקמטק"
- ביום ד' - האם טראמפ יצית סערה נוספת (בוול סטריט)?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחום הטכנולוגיה נהנה מכמה גורמים ייחודיים: החברות הללו משלמות פיחות מיסים בכל העולם, וכשהריבית בשיעור כה נמוך – המשקיעים מעוניינים לקחת חלק בחברות צמיחה. וסצ'ונוק מספר כי חברות הטכנולוגיה נתפסו ככאלה, אך כשיש דיבורים על תוואי ריבית שעשוי לעלות, יחד עם התאששות בסטורי האנרגיה והפיננסים - הדבר עשוי להוות בעיה. כמו כן, הדרישה ההולכת וגוברת במדינות רבות ברחבי העולם - לדרוש מענקיות הטכנולוגיה כמו גוגל ופייסבוק להתחיל לשלם מיסים - בהחלט מאיימת על החברות הללו, לאחר שנים בהן התחמקו בדרך אלגנטית (או שלא) מתשלום מס "רגיל", כשגם בקמפיין הבחירות בארה"ב ניתן לראות את המועמדים משתי המפלגות מדברים על כך: "לא מופרך שהרגולטור יתעסק בענקיות האלו, וזה הסיכון הכי גדול שאני רואה כרגע עבורן".
טרם תחילת עונת הדו"חות, אנליסטים רבים העריכו כי היא זו שתקבע כיצד תיראה המשך השנה. וסצ'ונוק, למרות הערכתו כי לא מדובר במשבר בסקטור הטכנולוגיה, מאמין כי השוק העולמי נמצא לקראת מימוש בשווקים, ואומר כי "עונת הדו"חות היא טריגר מצויין לכך". מנגד, הוא מציין, "התחזיות לחברות האנרגיה צפויות להפתיע לחיוב".
בהתייחסות קצרה למניית אפל, שכאמור - צוללת בדקות אלו ב'טרום' במעל ל-7%, אל מתחת ל-100 דולר למניה, מספר וסצ'ונוק כי ההיחלשות בצמיחה הגלובלית משפיעה עליה לרעה. "במחיר הזה הרבה סיכונים מגולמים כבר, אבל מנגד, זו כבר לא חברת צמיחה. נראה שזו תהיה שנה קשה עבורה". לדבריו, אפל באופן כללי, מבחינת התמחור – נחשבת כעת כזולה - אבל כידוע, לא כל דבר זול הוא הזדמנות קניה. "החברה עשויה לחלק יותר דיבידנדים כעת, ולהגדיל את הרכישת העצמיות – מה שיחזק את המניה, אבל אנשים מחפשים צמיחה, ולא רק מכפילים נמוכים".
- אסונות התעופה הגדולים ביותר בהיסטוריה
- המניה של האחים וינקלבוס צונחת מתחת למחיר ההנפקה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- אילון מאסק מפיל את מניית נטפליקס
לשאלתנו לגבי מניית פייסבוק, שטרם פרסמה את דו"חותיה - סיפר וסצ'ונוק כי ב'אופנהיימר' היו חיוביים על המניה כבר מאז השקתה - והם ממשיכים בכך, אך קשה לו להמליץ לקנות את המניה רגע לפני הדו"חות - היות וראינו את תגובת המניות המקבילות לה.

מניות השבבים, המניה שטסה 174% וטסלה - מי יבלטו היום בוול סטריט?
מה קורה בחוזים, אנבידיה, אמזון לקראת יום הפריים, לוסיד ועוד
החוזים העתידיים על המדדים המרכזיים בוול סטריט על האפס. המדדים שוברים כמעט מדי יום שיא, כשהם עולים 7 ימים רצופים. אתמול היה היום של AMD וזה צפוי להיות גם היום. העסקה עם OpenAI מציתה את הדמיון של המשקיעים - גם השקעה במניות וגם רכישת שבבים במיליארדים רבים. AMD זינקה כ-24%, אנבידיה התממשה מעט - כ-1.1%. בינתיים, בטרום פתיחה אנבידיה NVIDIA Corp. -0.29% מתאוששת בעלייה קלה.
AMD (Advanced Micro Devices 3.83% ) - זינוק של 4.3%
המניה ממשיכה לעלות בטרום הפתיחה לאחר זינוק מדהים של 24% ביום שני. הזינוק נבע מעסקה אסטרטגית עם OpenAI, שבמסגרתה AMD תהפוך לספקית מרכזית לבניית תשתית הבינה המלאכותית של החברה. OpenAI קיבלה אופציה לרכוש עד 160 מיליון מניות של AMD במחיר סמלי של סנט אחד למניה, מה שמייצג כ-10% ממספר המניות הכולל.
טסלה (Tesla -4.45% ) - ירידה של 0.5%
המניה יורדת בטרום הפתיחה לאחר עלייה של 5.5% ביום שני. החברה פרסמה ביום שני טיזר להכרזה גדולה, כולל סרטון בפלטפורמת X המציג פנסי רכב מוקפים בחושך. סרטון נוסף הראה גלגל או מאוורר מסתובב של טסלה ומסתיים בתאריך "10/7". טסלה רומזת חודשים על השקת דגם זול יותר, אך תוכן ההכרזה אינו ידוע. למה זינקה טסלה ב-5.4%? והאם יש לה פתרון לביטול ההטבה הממשלתית?
אפלאבין (AppLovin 7.64% ) - ירידה של 3.2%
המניה ממשיכה ליפול בטרום הפתיחה לאחר נפילה של 14% ביום שני. הירידה נבעה מדיווח בלומברג כי רשות ניירות הערך (SEC) חוקרת את פרקטיקות איסוף הנתונים של חברת הטכנולוגיה לפרסום במובייל. דובר אפלאבין הגיב בזהירות: "איננו מגיבים על קיומם או אי-קיומם של נושאים רגולטוריים פוטנציאליים. כחברה ציבורית גלובלית, אנו מתקשרים באופן קבוע עם רגולטורים". צניחה במניית AppLovin: חקירת SEC מחקה 8.7 מיליארד דולר תוך יום אחד
- אנבידיה מאבדת גובה - איך העסקה של AMD תשפיע עליה?
- כמה מס משלמת אנבידיה בישראל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טרילוג'י מטאלס (Trilogy Metals 211% ) - זינוק של 174%
המניה מתפוצצת ב-174% ל-5.72 דולר לאחר הודעת הבית הלבן על השקעה של 36.5 מיליון דולר בחברת הכרייה הקנדית הקטנה. ההשקעה מייצגת כ-10% מהחברה, והממשלה האמריקאית קיבלה אופציות לרכוש נוספות 7.5% מהמניות. המניה עלתה כבר 331% ב-12 החודשים האחרונים.מניית Trilogy Metals קפצה ב-140% אחרי השקעה של הבית הלבן

אסונות התעופה הגדולים בהיסטוריה: לקחים שעיצבו את התעופה המודרנית
תאונות מטוסים גובות לרוב מחיר כבד בחיי אדם, אך למרות זאת מדובר מאמצעי תחבורה בטוח הרבה יותר ממכוניות. הסיבה לכך היא בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות ועוד אמצעים שנכתבו בדמם של נוסעים רבים שנר=הרגו. הנה התאונות והאסונות הגדולים ביותר, והשינויים שהם גרמו בעולם הבטיחות בתעופה
תאונות מטוסים הן אירועים טראומטיים ומזעזעים שגובים מחיר אנושי כבד ומשאירים צלקות עמוקות בקרב נפגעים, ניצולים ובני משפחות. עם זאת, חשוב להדגיש כי תעופה אזרחית היא אחת מצורות התחבורה הבטוחות ביותר בעולם, והסיכון בה זניח בהשוואה לאמצעים אחרים, בייחוד לנהיגה ברכב. על פי נתונים עדכניים מ-2025-2024, שיעור התמותה בטיסות מסחריות מגיע לכ-1.19 תאונות קטלניות לכל 100 אלף שעות טיסה - ירידה משמעותית לעומת שנים קודמות. ב-2024 דווחו רק שבע תאונות קטלניות שגבו 244 חיים מתוך 40.6 מיליון טיסות. לעומת זאת, שיעור הפציעות ברכב מגיע ל-42 לכל 100 מיליון מייל נסיעה, בעוד שבאוויר הוא 0.007 בלבד - הפרש של פי 6,000. הסיכון למוות בתאונת רכב הוא 190 פעמים גבוה יותר מאשר בטיסה, והסיכוי למוות בטיסה מסחרית הוא כ-1 ל-11 מיליון טיסות.
הסיבה לבטיחות הגבוהה? בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות של ICAO ו-FAA, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות כמו TCAS להתרעה מפני התנגשויות, ומעקב אחר כל טיסה. כל תאונה נחקרת לעומק והמובילה לשינויים גלובליים - כך אחרי אסונות כמו טנריפה הוטמעה שפה סטנדרטית באנגלית ובקרת תנועה משופרת, מה שהפחית תאונות ב-90% מאז שנות ה-70.
1. אסון שדה התעופה בטנריפה - הקטלני ביותר בהיסטוריה
27 במרץ 1977, איי הקנריים, ספרד - 583 הרוגים
אסון טנריפה נחשב לאסון התעופה הקטלני ביותר בהיסטוריה. שני מטוסי בואינג 747 - KLM Flight 4805 (רישום PH-BUF, בשם Rijn) ו-Pan Am Flight 1736 (רישום N736PA, בשם Clipper Victor) - התנגשו על מסלול ההמראה בערפל סמיך בשדה התעופה לוס רודאוס. האירוע החל כששני המטוסים הוסטו משדה גרנד קנריה בעקבות פיצוץ פצצה של תנועת העצמאות הקנרית. בטנריפה, חניון מלא חסם את נתיבי התנועה, מה שאילץ את המטוסים "לגלוש לאחור" על המסלול. KLM, עם 234 נוסעים ו-14 צוות (רובם הולנדים), היה ראשון בתור להמראה. Pan Am, עם 380 נוסעים ו-16 צוות (רובם אמריקאים), עדיין נע על המסלול ונתקע בערפל.
- החליקה בדרך לניתוח ושברה את עצם הזנב - מה הפיצוי?
- נפלה מאופניה בטיילת נתניה - ותקבל פיצויים גבוהים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ב- 17:06 החליט קפטן KLM יעקב ואן זנטן (54, ותיק עם 11.7 אלף שעות טיסה) החליט להמריא ללא אישור מפורש מבקרת התעופה, בעקבות אי-הבנה בתקשורת רדיו: "אוקיי" נשמע כ"אישור". KLM האיץ ל-140 קשרים והתנגש בצד ימין של Pan Am, ובכך גרם לפיצוץ דלק ושריפה עזה. ממצאי החקירה של CIAIAC הספרדית קבעו שהסיבה העיקרית היתה טעות של הקפטן של KLM בהמראה ללא אישור, שהושפעה מלחץ זמן וערפל. גורמים תורמים: תקשורת רדיו לא ברורה, היעדר מכ"ם קרקעי, וסמכותיות הקפטן שמנעה אתגור מצוותו.