סגירת מסחר באירופה: הקאק השיל 0.7%, הייצור התעשייתי הפתיע לטובה

המשקיעים בעמדת המתנה לקראת שבוע גורלי לשווקים - האם הריבית בארה"ב תעלה השבוע?
מתן בן ברוך | (4)

סגירת מסחר באירופה והמדדים סיימו את המסחר במגמה מעורבת עם נטייה ברורה לירידות שערים. את העליות הוביל מדד הדאקס עם התחזקות של 0.1%. האירוע המרכזי של השבוע בשווקים יהיה ביום חמישי הקרוב - הכרזת הריבית של הפדרל רזרב.

עם פתיחת המסחר בניו יורק והחולשה שמגלמים היום המדדים בוול סטריט, עברה אירופה למגמה מעורבת מעליות השערים שאיפיינו אותה בחציו הראשון של המסחר. על המסחר בוול סטריט קרא כאן 

מדדי אירופה: 

דאקס

פוטסי

CAC 40 0%

על פי מרבית ההערכות ג'נט ילן צפויה להודיע על העלאת ריבית ראשונה מזה כמעט עשור וזאת למרות החששות מהאטה בסין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. סין אגב, רשמה היום עוד נתון מאקרו חלש שהעמיק את החששות מפני האטה כלכלית.

בגזרת המאקרו, המשקיעים קיבלו היום הפתעה חיובית - הייצור התעשייתי בגוש האירו לחודש יולי טיפס ב-0.6%. הנתון שהתפרסם בשעה 12:00 הכה את תחזיות הכלכלנים שציפו לעלייה בשיעור של 0.3% בלבד וזאת לאחר שבחודש שעבר רמת הייצור ירדה בשיעור של 0.4%.

באיטליה התפרסם כי מדד הצרכנים לחודש אוגוסט ירד 0.1% למרות הצפי של השוק לכך שלא ישתנה החודש. המדד המחירים במתווה שנתי מגלם עלייה עדיין של 0.4% במחירים. נציין כי בתחילת השנה שעברה, הבנק המרכזי התחייב להזרים 60 מיליארד דולר מדי חודש לשווקים בכדי לעודד חולשה של היורו ולתמוך במחירים של היבשת. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    גרפים 14/09/2015 22:47
    הגב לתגובה זו
    רוב הזמן הנתונים שגויים בגרפים,אתר שמכבד את עצמו לא מציג נתונים לא נכונים ,בגרף שלכם מופיע בניגוד לכתבה שהקאק יורד 0.19 אחוז ,לטיפולכם
  • 2.
    למינהלה המרכזית 14/09/2015 16:41
    הגב לתגובה זו
    טרם היספקנו להכיל את כל הדברים וצפירות ההרגעה. להחזירו לאלתר לאתר ובמרכז.
  • 1.
    עליות קשות 0,4 אחוז באמת עליות חדות כאלו לא נראו מזמן (ל"ת)
    ציון 14/09/2015 13:47
    הגב לתגובה זו
  • ציון 14/09/2015 16:13
    הגב לתגובה זו
    בנק המועלים
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.