מחיר הנפט: האם סעודיה תצליח בניסיון לחנוק את ארה"ב - כבר יש איתות ראשוני
השבוע פרסמנו כאן ב-Bizportal כתבה נרחבת על כך שהסיבה המרכזית למפולת במחיר הנפט היא
אז האם סעודיה מצליחה לחנוק את ארה"ב? הנה הנתון המרכזי, נוכח המפולת במחיר הנפט מספר הבקשות לביצוע קידוחי פצלי נפט בארה"ב ירד בנובמבר בשיעור דרמטי של 40% ל-4,500 בלבד לעומת מספר הבקשות בחודש אוקטובר (לפי דיווח ברויטרס שסיפק נתונים מפירמת DrillingInfo). כלומר נראה שהמהלך הסעודי מצליח. אבל, ראשי התעשייה בארה"ב וגם אנליסטים רבים סבורים כי אין מדובר בתבוסה אמריקנית.
בארה"ב מפיקים כיום כ-9 מיליון חביות נפט ביום (כאשר הצריכה בארה"ב עומדת על כ-20 מיליון חביות ביום), והצפי היה לגידול של עוד מיליון חביות ביום בשנת 2015. ראש תחום הסחורות בסיטיגרופ מעריך בשיחה עם CNBC כי מחיר הנפט יעמוד בשנה הבאה על 80 דולר ואומר כי גם אם המחיר יהיה נמוך מזה, עדיין ההפקה בארה"ב עשויה לגדול ב-800 אלף חביות ליום.
באופנהיימר סבורים כי למרות המפולת במחיר הנפט יהיה גידול בכמות ההפקה היומית - השאלה היא באיזה שיעור. לדבריהם זה תלוי במחיר. האנליסט של אופנהיימר מעריך כי הגידול יעמוד על 600-700 אלף חביות ביום אך יכול גם להגיע לגידול של מיליון חביות ביום.
- הצעת חוק בארה"ב לחייב חברות לדווח על פיטורים בעקבות ה-AI
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיפור המרכזי הוא שבארה"ב יש איסור על ייצוא אנרגיה, ומרבית הנפט שמגיע בדרך של יבוא לארה"ב מגיע ממדינות כמו דרום אפריקה, קנדה, מקסיקו ואחרות. כעת ארה"ב צריכה לייבא פחות נפט כי התעשייה המקומית מספקת כבר כמעט 50% מהצרכים. אז הנפט של אותן מדינות זורם לכיוונים אחרים - כלומר נכנס לתחרות עם אופ"ק.
לפי הערכות, עלות ההפקה בבארות הנפט הקיימים בארה"ב (כלומר כאלה בהן ההפקה מתרחשת כבר מעל 3 חודשים) עומדת על 35-45 דולר והן לא בסיכון. ואכן, לפי ספר הבז' האמריקני שפורסם השבוע ומתאר את מצבה הכלכלי של ארה"ב - השאלה הגדולה היא לגבי יכולתה של ארה"ב להגדיל תפוקה. לפי הנפילה בבקשות לביצוע קידוחים, סעודיה ללא ספק רושמת הצלחה.
המרוויחים הגדולים
תעשיית הנפט בארה"ב אולי חוטפת מכה קשה, אבל הנהגים חוגגים. מחיר הדלק בתחנות צלל מאזור ה-3.7 דולר לגאלון לפני גל הירידות לממוצע של 2.74 דולר נכון לאתמול. מדובר בירידה של 26% במחיר הדלק וזה דרמטי לצרכן האמריקני. כותרות גדולות בארה"ב עושה היום תחנת דלק חדשה באוקלהומה שהיא הראשונה שמוכרת גאלון במחיר של פחות מ-2 דולר. אגב, בישראל מחיר הדלק בתחנות רשם באותה התקופה פחות או יותר בשיעור מתון בהרבה של כ-9% בלבד (ועדיין למחיר מזה 4 שנים). חלק מההסבר זו ההתחזקות החדה בדולר (זינוק של 17% מאז אוגוסט) שקיזזה חלק גדול מירידת מחיר הנפט עבור הישראלי.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מחיר הנפט מתחילת 2014:
- 15.ביבי צא לנו מהעינים - לא סובלים אותך ואת שרה"לה (ל"ת)גרדש 10/12/2014 19:31הגב לתגובה זו
- 14.שומשום 06/12/2014 11:10הגב לתגובה זוארהב יבואנית הנפט השלישית בעולם (אחרי סין והודו). כדי לחנוק את ארהב סעודיה צריכה להרים את מחיר הדלק, לא להוריד.
- 13.גיורא 06/12/2014 11:03הגב לתגובה זוועוד תיאוריה: סעודיה מנסה לחנוק את אירן. העיקר שלכל הפרשנים יש עבודה עכשו
- 12.ביבי לך כבר לכל הרוחות! (ל"ת)ישראלי 04/12/2014 22:50הגב לתגובה זו
- 11.קובי 04/12/2014 15:04הגב לתגובה זומה אשם ביבי התיקשורת שיגעה לכם את השכל אין מחליף לביבי הבנתם שמולנים?
- 10.והתודה לסעודיה שמצילה את הכלכלה העולמית (ל"ת)הגולש 04/12/2014 14:35הגב לתגובה זו
- 9.ארה"ב רק קונה-איך הורדת מחיר "חונק" אותה??? (ל"ת)ss 04/12/2014 12:30הגב לתגובה זו
- aa 05/12/2014 08:09הגב לתגובה זובכדי שלא תהיה כדאיות כלכלית ליצור מוצאי נפט מפיצלי דמן וכדומה.
- 8.קוראת 04/12/2014 12:26הגב לתגובה זולא שאני אבין.. יש לכם ספק מי יוצא מנצח פה? תפסידו לנדנד ולהספיד את אמריקה... בחייכם. מישהו עוד יכול לקחת אתכם ברצינות..
- 7.סעודיה שאוכלת מידה של ארה"ב מנסה לחנוק אותה?למה? (ל"ת)א.מ 04/12/2014 12:10הגב לתגובה זו
- 6.למה בארץ הנפט ירד רק ב 7% ?? בעולם הוא צנח ב 40% אז למה (ל"ת)למה ?? למה ?? גזלנים 04/12/2014 11:58הגב לתגובה זו
- 5.הנפט צנח ב 40% !! אז ביבי למה בארץ הורדת תמחיר רק ב 7% (ל"ת)למה ?? למה ?? גזלנים 04/12/2014 11:57הגב לתגובה זו
- 4.j r 04/12/2014 11:44הגב לתגובה זורק פה בארץ הגנבים הגדולים לה מורידים את המחיר כמו שצריך גיעל נפש. שחיתות
- 3.שמתם לב איך בארה"ב מחירי הדלק יורדים בדקה? ורק אצלנו (ל"ת)מחיר הדלק לא זז..!!! 04/12/2014 11:40הגב לתגובה זו
- ביבי 04/12/2014 12:51הגב לתגובה זוולשים במקומו מישהו כמו כחלון או מישהו שיבין שבמדינה כאן בינתיים אנשים מתים מבפנים כשהוא והחברים שלו בברכה בהרצליה פיתוח
- להעיף כמה שיותר מהר. (ל"ת)גקי 04/12/2014 14:37
- תבחר ביבי ותקבל עוד עליה במחירי הדלק , (ל"ת)דוד 04/12/2014 12:20הגב לתגובה זו
- אלי 04/12/2014 21:10יאלה יאלה הכיינים אין גבול לשנאה
- 2.חברת כלל 04/12/2014 11:40הגב לתגובה זומצוין
- 1.חחחחחחחח נו מה יהיה מה עם הכותרות פניקה של ביז חלססס (ל"ת)עילאי 04/12/2014 11:31הגב לתגובה זו

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
