מחיר הנפט: האם סעודיה תצליח בניסיון לחנוק את ארה"ב - כבר יש איתות ראשוני

מחיר הנפט ירד בחודשים האחרונים מרמה של 106 דולר לחבית לאזור ה-65 דולר לחבית, לפי פירמת DrillingInfo כבר יש לכך השלכות
יוסי פינק | (20)

השבוע פרסמנו כאן ב-Bizportal כתבה נרחבת על כך שהסיבה המרכזית למפולת במחיר הנפט היא ניסיון סעודי לחנוק את ארה"ב . מחיר הנפט צלל בשיעור של כמעט 40% תוך חצי שנה, כאשר ביום שישי האחרון נרשמה מפולת יומית של 10.5% אחרי ההחלטה של אופ"ק ברשות סעודיה שלא לקצץ בתפוקות הנפט. אותה סעודיה צופה כי מחיר הנפט ברנט יתייצב על 60 דולר לחבית, כך לפי רויטרס שציטטו השבוע מקור סעודי בכיר.

אז האם סעודיה מצליחה לחנוק את ארה"ב? הנה הנתון המרכזי, נוכח המפולת במחיר הנפט מספר הבקשות לביצוע קידוחי פצלי נפט בארה"ב ירד בנובמבר בשיעור דרמטי של 40% ל-4,500 בלבד לעומת מספר הבקשות בחודש אוקטובר (לפי דיווח ברויטרס שסיפק נתונים מפירמת DrillingInfo). כלומר נראה שהמהלך הסעודי מצליח. אבל, ראשי התעשייה בארה"ב וגם אנליסטים רבים סבורים כי אין מדובר בתבוסה אמריקנית.

בארה"ב מפיקים כיום כ-9 מיליון חביות נפט ביום (כאשר הצריכה בארה"ב עומדת על כ-20 מיליון חביות ביום), והצפי היה לגידול של עוד מיליון חביות ביום בשנת 2015. ראש תחום הסחורות בסיטיגרופ מעריך בשיחה עם CNBC כי מחיר הנפט יעמוד בשנה הבאה על 80 דולר ואומר כי גם אם המחיר יהיה נמוך מזה, עדיין ההפקה בארה"ב עשויה לגדול ב-800 אלף חביות ליום.

באופנהיימר סבורים כי למרות המפולת במחיר הנפט יהיה גידול בכמות ההפקה היומית - השאלה היא באיזה שיעור. לדבריהם זה תלוי במחיר. האנליסט של אופנהיימר מעריך כי הגידול יעמוד על 600-700 אלף חביות ביום אך יכול גם להגיע לגידול של מיליון חביות ביום.

הסיפור המרכזי הוא שבארה"ב יש איסור על ייצוא אנרגיה, ומרבית הנפט שמגיע בדרך של יבוא לארה"ב מגיע ממדינות כמו דרום אפריקה, קנדה, מקסיקו ואחרות. כעת ארה"ב צריכה לייבא פחות נפט כי התעשייה המקומית מספקת כבר כמעט 50% מהצרכים. אז הנפט של אותן מדינות זורם לכיוונים אחרים - כלומר נכנס לתחרות עם אופ"ק.

לפי הערכות, עלות ההפקה בבארות הנפט הקיימים בארה"ב (כלומר כאלה בהן ההפקה מתרחשת כבר מעל 3 חודשים) עומדת על 35-45 דולר והן לא בסיכון. ואכן, לפי ספר הבז' האמריקני שפורסם השבוע ומתאר את מצבה הכלכלי של ארה"ב - השאלה הגדולה היא לגבי יכולתה של ארה"ב להגדיל תפוקה. לפי הנפילה בבקשות לביצוע קידוחים, סעודיה ללא ספק רושמת הצלחה.

המרוויחים הגדולים

תעשיית הנפט בארה"ב אולי חוטפת מכה קשה, אבל הנהגים חוגגים. מחיר הדלק בתחנות צלל מאזור ה-3.7 דולר לגאלון לפני גל הירידות לממוצע של 2.74 דולר נכון לאתמול. מדובר בירידה של 26% במחיר הדלק וזה דרמטי לצרכן האמריקני. כותרות גדולות בארה"ב עושה היום תחנת דלק חדשה באוקלהומה שהיא הראשונה שמוכרת גאלון במחיר של פחות מ-2 דולר. אגב, בישראל מחיר הדלק בתחנות רשם באותה התקופה פחות או יותר בשיעור מתון בהרבה של כ-9% בלבד (ועדיין למחיר מזה 4 שנים). חלק מההסבר זו ההתחזקות החדה בדולר (זינוק של 17% מאז אוגוסט) שקיזזה חלק גדול מירידת מחיר הנפט עבור הישראלי.

קיראו עוד ב"גלובל"

מחיר הנפט מתחילת 2014:

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    ביבי צא לנו מהעינים - לא סובלים אותך ואת שרה"לה (ל"ת)
    גרדש 10/12/2014 19:31
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    שומשום 06/12/2014 11:10
    הגב לתגובה זו
    ארהב יבואנית הנפט השלישית בעולם (אחרי סין והודו). כדי לחנוק את ארהב סעודיה צריכה להרים את מחיר הדלק, לא להוריד.
  • 13.
    גיורא 06/12/2014 11:03
    הגב לתגובה זו
    ועוד תיאוריה: סעודיה מנסה לחנוק את אירן. העיקר שלכל הפרשנים יש עבודה עכשו
  • 12.
    ביבי לך כבר לכל הרוחות! (ל"ת)
    ישראלי 04/12/2014 22:50
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    קובי 04/12/2014 15:04
    הגב לתגובה זו
    מה אשם ביבי התיקשורת שיגעה לכם את השכל אין מחליף לביבי הבנתם שמולנים?
  • 10.
    והתודה לסעודיה שמצילה את הכלכלה העולמית (ל"ת)
    הגולש 04/12/2014 14:35
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    ארה"ב רק קונה-איך הורדת מחיר "חונק" אותה??? (ל"ת)
    ss 04/12/2014 12:30
    הגב לתגובה זו
  • aa 05/12/2014 08:09
    הגב לתגובה זו
    בכדי שלא תהיה כדאיות כלכלית ליצור מוצאי נפט מפיצלי דמן וכדומה.
  • 8.
    קוראת 04/12/2014 12:26
    הגב לתגובה זו
    לא שאני אבין.. יש לכם ספק מי יוצא מנצח פה? תפסידו לנדנד ולהספיד את אמריקה... בחייכם. מישהו עוד יכול לקחת אתכם ברצינות..
  • 7.
    סעודיה שאוכלת מידה של ארה"ב מנסה לחנוק אותה?למה? (ל"ת)
    א.מ 04/12/2014 12:10
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    למה בארץ הנפט ירד רק ב 7% ?? בעולם הוא צנח ב 40% אז למה (ל"ת)
    למה ?? למה ?? גזלנים 04/12/2014 11:58
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הנפט צנח ב 40% !! אז ביבי למה בארץ הורדת תמחיר רק ב 7% (ל"ת)
    למה ?? למה ?? גזלנים 04/12/2014 11:57
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    j r 04/12/2014 11:44
    הגב לתגובה זו
    רק פה בארץ הגנבים הגדולים לה מורידים את המחיר כמו שצריך גיעל נפש. שחיתות
  • 3.
    שמתם לב איך בארה"ב מחירי הדלק יורדים בדקה? ורק אצלנו (ל"ת)
    מחיר הדלק לא זז..!!! 04/12/2014 11:40
    הגב לתגובה זו
  • ביבי 04/12/2014 12:51
    הגב לתגובה זו
    ולשים במקומו מישהו כמו כחלון או מישהו שיבין שבמדינה כאן בינתיים אנשים מתים מבפנים כשהוא והחברים שלו בברכה בהרצליה פיתוח
  • להעיף כמה שיותר מהר. (ל"ת)
    גקי 04/12/2014 14:37
  • תבחר ביבי ותקבל עוד עליה במחירי הדלק , (ל"ת)
    דוד 04/12/2014 12:20
    הגב לתגובה זו
  • אלי 04/12/2014 21:10
    יאלה יאלה הכיינים אין גבול לשנאה
  • 2.
    חברת כלל 04/12/2014 11:40
    הגב לתגובה זו
    מצוין
  • 1.
    חחחחחחחח נו מה יהיה מה עם הכותרות פניקה של ביז חלססס (ל"ת)
    עילאי 04/12/2014 11:31
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.