יפן אדומה: מדד הניקיי ירד 1.15%, הנמוך מזה חודשיים
הבורסות המובילות באסיה יורדות הבוקר באופן חד, לאחר צניחת המדדים בוול סטריט. נציין כי אינדקס של מניות האזור, MSCI אסיה, מגיע לשפל חדש של 5 חודשים עם ירידה של 1.4%. הגורמים העיקריים לירידות השערים באסיה הם החשש להחמרה במחאות המפגינים בהונג קונג והדאגה מפני גלישה למיתון באירופה שיכולה לפגוע אנושות בצמיחה העולמית.
ההאנג סנג צלל ב- 1.6%, הניקיי ירד ב-1.15%, הקוספי צנח 1.32% ומדד שנגחי ירד ב-0.62%.
סין מתקנת
לאחר שאתמול מדד בורסת סין עלה ב-0.28% ושבר שיא מקומי מאז פברואר, סיים המדד את יום המסחר האחרון בירידות שערים של 0.62%.
המפגינים בהונג קונג- המחאה נמשכת
המפגינים דורשים רפורמה דמוקרטית בהונג קונג וביטול הפיקוח הסיני על המתמודדים בבחירות המתקרבות. בתוך כך כחלק מפעולות המחאה החלו המפגינים לחסום דרכים מרכזיות כבר לפני שבועיים. גם הבעלי התפקידים החלו להשמיע קולם- " הכיבוש אינו חוקי וחייב להיפסק" כך אמרה מוקדם יותר המזכ"לית קארי לאם (Carrie Lam) מס' 2 בממשלת הונג קונג.
מדד ה- MSCI אסיה פסיפיק המכיל מניות בעלות שווי שוק גבוה מ-8 מדינות מתפתחות ו-5 מדינות מפותחות ירד השבוע ב-0.8%. זה השבוע החמישי בו המדד מציג תשואה שלילית, ההפסד המתמשך הארוך ביותר מאז פברואר.
הטופיקס היפני יורד ב-1.4% וכנראה שיחתום את השבוע בתשואה שלילית, זהו השבוע השני ברציפות. עם הבריחה של משקיעים למחוזות בטוחים, הין ירשום התחזקות שבועית, לראשונה מאז אוגוסט. שווי הין אל מול הדולר- 107.8.
- הירידות באסיה ממשיכות גם היום; עליות בחוזים בוול סטריט
- נפילות באסיה: הניקיי יורד 3% אחרי הירידות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העולם בנסיגה מניות האנרגיה חוטפות
מדד ה- MSCI ALL-Country ירד ב-0.3%, המשך ישיר לירידה של 1% ביום המסחר הקודם (ד').
בהתאם לירידה במדד העולמי, נציין כי מחיר הנפט ירד במסחר האסייתי ירד למחיר הנמוך ביותר מאז 2010, כאשר חבית נפט (crude oil) נסחרת במחיר של כ- 84.2 דולר לחבית. בתוך כך, מדד מניות האנרגיה ביפן inpex corp צונח 4.64%. חברות הנפט באוסטרליה צנחו בעקבות נתונים אלו, דוגמת Woodside Petroleum , שירדה ב-2% וחברת חיפוש כמו Origin Energy שירדה 3%. גם חברות לחציבת וייצור פחם ירדו, מהחשש כי סין תמשיך לצמצם את ייבוא הפחם שלה.
אוסטרליה בשפל של 8 חודשים
מדד ה-ASX יורד 1.8%, אל שפל נמוך מאז פברואר. אתמול האינדקס עלה ב-1%, סוגר שבוע חיובי והעליה היומית הגבוהה ביותר מאז אוגוסט.
מניות בכותרות
עם החשש לירידה בצמיחה הגלובאלית, מניות הרובוטיקה, אשר תלויות ייצוא באופן ברור, נחלשו בצורה חדה. מיצובישי קורפ יורדת במסחר 2.5% ופנסוניק יורדת ב- 2.85%.
- 3.יפן אדומה עשתה 80 אחוז בשנתיים אדומה חחחחחחחחח (ל"ת)רמי 10/10/2014 13:09הגב לתגובה זו
- 2.המחאה החדשה 10/10/2014 10:30הגב לתגובה זועל אזלת ידה של הממשלה. עוד מיסים, מס על הבורסה,מס על מחזור שקיות, מס על בקבוקים , מס מהירות, עליית מחירים. מס 0 שיעלה ביוקר לכולם. סקטורים שמקבלים הכל על חשבון אחרים. בקרוב פיטורי מסכנים בנגב הריסת כיל. ולאן הולך הכסף? למטוס לראש הממשלה. לזה יש כסף. סילבן שלום אל תשתוק ללפיד .
- 1.איך אתם אוהבים דרמות סערות וירידות . גם אתם בשורט? (ל"ת)ביזפורטל 10/10/2014 08:50הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
