ירידות שערים באסיה: ההאנג סנג יורד 0.8% והקוספי נחלש ב-0.2%

החוזים העתידיים על וול-סטריט מצביעים על ירידות שערים בפתיחת המסחר
אבי שאולי |
נושאים בכתבה אסיה

שבוע המסחר במזרח הרחוק נפתח במגמה שלילית: מדד ההאנג סנג שבהונג קונג יורד 0.8%, הבורסה בשנחאי מאבדת 0.2% ומדד הקוספי שבדרום קוריאה נחלש ב-0.2%. היום אין מסחר ביפן. החוזים העתידיים על וול-סטריט מצביעים על ירידות שערים בפתיחת המסחר. בשבוע שעבר נרשמו נפילות בשווקים המתעוררים על רקע נתוני מאקרו מאכזבים, הסנקציות על רוסיה והחששות מהקדמת העלאת ריבית בארה"ב. במקביל לירידות בשוקי ההון נרשמות גם ירידות חדות בשוקי הסחורות. RBS חתך את תחזית הצמיחה שלו לכלכלת סין מ-7.6% ל-7.2% לאחר שפורסמו בשבוע האחרון נתונים חלשים יחסים על כלכלת סין.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

רגע לפני הפרישה של באפט: קרן גדולה מוכרת כמעט שליש מהחזקותיה

כריס דיוויס, דירקטור בחברה ומחזיק אישי ותיק, מימש כמעט 30% מהמניות שבידי הקרן שבראשותו לאחר שהמניה רשמה שיא היסטורי – אך לא נגע בהחזקותיו האישיות
אדיר בן עמי |

ברבעון השני השנה, חברת ההשקעות Davis Selected Advisers, בראשות כריס דיוויס, הפחיתה באופן משמעותי את החזקתה בברקשייר האת'וויי Berkshire Hathaway Inc 1.24%  של וורן באפט. המהלך כלל מכירה של כמעט שליש מהמניות שהחברה החזיקה — החלטה שנעשתה לאחר שמניית החברה רשמה שיא היסטורי. המימוש בוצע רגע לפני האסיפה השנתית של ברקשייר, שבה באפט הפתיע את המשקיעים כשהודיע כי יפרוש מתפקיד המנכ"ל בסוף השנה, אם כי יישאר יו"ר הדירקטוריון.


על פי דיווח שהוגש לרשות ניירות הערך האמריקאית (טופס 13-F), ההחזקה של הקרן במניות מסוג A "מקבילות" (לאחר המרה ממניות B) ירדה מיותר מ-2,000 מניות בסוף מרץ ל-1,434 מניות בלבד בסוף יוני. מדובר בשווי מצטבר של מאות מיליוני דולרים שהומרו למזומן או הושקעו באפיקים אחרים.


למרות הקיטון, ברקשייר נותרה אחת משלוש ההחזקות הגדולות ביותר בתיק של הקרן, עם שווי שוק של כ-1 מיליארד דולר — כ-5% מסך התיק, המוערך בכ-22 מיליארד דולר. היא ניצבת מיד אחרי קפיטל וואן ומטא, שגם בהן מחזיקה הקרן נתח משמעותי.


לא משקיע מזדמן

מה שהופך את המהלך לבולט הוא שדיוויס אינו משקיע מזדמן בברקשייר. הוא משמש כדירקטור בחברה ונחשב שנים לאחד מהתומכים הבולטים שלה בקהילת ההשקעות. כבר יותר משלושה עשורים הוא מלווה את באפט, משבח את המודל העסקי של החברה, את תרבותה הארגונית ואת האיתנות הפיננסית שלה. ברמה האישית, דיוויס מחזיק באופן ישיר 36 מניות מסוג A ועוד מניות מסוג B בשווי כולל של כ-26 מיליון דולר, ולא מכר מהן אף מניה. העובדה הזו מדגישה שהמהלך נועד לניהול התיק של הקרן, ולא משקף ירידה באמון האישי שלו בחברה.


נתוני המסחר מסבירים את העיתוי. במהלך הרבעון השני נסחרה מניית A של ברקשייר בממוצע של כ-762 אלף דולר, עם שיא של מעל 809 אלף דולר בתחילת מאי — רמות שיא היסטוריות. מאז ההודעה על פרישת באפט, המניה ירדה בכ-13% וכיום נסחרת סביב 700 אלף דולר.


ספיריט
צילום: טוויטר

ספיריט איירליינס: מפשיטת רגל לפשיטת רגל בתוך שנה

חברת הלואוקוסט מזהירה מפני סכנת פשיטת רגל חוזרת בשל ביקוש חלש, תחרות גוברת ומגבלות במודל התעופה הזולה – ומתקשה ליהנות מעליית מחירי הכרטיסים שמסייעת לחברות הגדולות

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ספיריט תעופה

חברת התעופה הזולה ספיריט איירליינס Spirit Airlines הודיעה כי ייתכן שלא תצליח לשרוד את השנה הקרובה ללא גיוס מזומנים נוסף. ההתרעה מגיעה חודשים ספורים לאחר שיצאה מהליכי פשיטת רגל. מניית החברה צנחה ב־33% ביום המסחר האחרון למחיר של 2.38 דולר. 


החברה מתמודדת עם ביקוש חלש לטיסות פנים בארצות הברית ועם עודף היצע של מושבים בשוק. ספיריט, הפועלת במודל תעופה זולה ומתחרה בעיקר על בסיס מחיר, סובלת מלחץ על שיעורי הרווחיות שלה בשל התנאים הקשים. שילוב של ירידת הביקוש ותחרות גוברת יוצר עבורה אתגר תפעולי משמעותי.


במסגרת מאמציה לשפר את הנזילות, בוחנת ספיריט מכירת נכסים שונים — בהם מטוסים, נדל"ן וזכויות שימוש בשערי יציאה בנמלי תעופה. החברה ציינה כי אם המהלכים להשגת מזומנים לא יישאו פרי, היא לא תוכל לעמוד בהתחייבויות החוב שלה. הצעדים הללו מעידים על מצוקה פיננסית חריפה הדורשת פתרונות מיידיים.


בעיות מבניות שלא נפתרו

חזרתה של ספיריט למצוקה כלכלית זמן קצר לאחר יציאתה מהליכי פשיטת רגל מעלה שאלות בנוגע ליציבות המודל העסקי שלה. החברה נכנסה להליכי פשיטת רגל בנובמבר, יצאה מהם במרץ לאחר ארגון מחדש של החובות, וכעת מתמודדת שוב עם אתגרים דומים. המצב מצביע על בעיות מבניות שלא נפתרו בתהליך השיקום הקודם.


הקשיים הכספיים משפיעים ישירות על כוח האדם בחברה. ספיריט הודיעה החודש כי מאות טייסים ייצאו לחופשה ללא תשלום לקראת סוף השנה, ורבים אחרים יורדו בדרגה מקפטן לטייס ראשון. החברה טוענת כי היא נוקטת צעדים הכרחיים כדי לפעול ביעילות מרבית במסגרת מאמציה לשוב לרווחיות.