אירופה סיימה באדום: מדד הדאקס הגרמני השיל 2.2% בשבוע החולף

יו"ר קרן המטבע הבינלאומית: "חייבים להקטין את הגירעון אבל אסור להרוג את הצמיחה בדרך"; אקזו נובל הגרמנית השילה 6.05%
יואב כהן | (6)

יום המסחר באירופה ננעל היום (ו') בצד האדום בהשפעת המניות של חברות הפארמה. אזהרת הצמיחה שהוציאה קרן המטבע הבינלאומית לגבי אסיה, גם היא הכבידה על יום המסחר.

"אנחנו מחכים לאות שיניע אותנו למעלה. היתה לנו שנה טובה מאוד עד עכשיו ואנחנו מתחילים להיות טיפה עצבניים בנוגע לשנה הבאה", אמר מורטון קונשג, אסטרטג ראשי מדנסקה בנק. "וזה אכן הזמן לדאוג. בדרך כלל השוק נמצא 3-5 חודשים לפני שההשפעה מחלחלת לעסקים ריאלית והנתונים מצביעים לא מאשרים שאנחנו הולכים בכיוון הנכון".

משבר החובות המתמשך והמתרחב בספרד, המתח הפנימי בין המחוזות והעיכובים במתן מענה לו מכיוונן של המוסדות הפיננסים האירופים, הוביל אתמול את סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית, S&P לחתוך את דירוג האשראי של ספרד בשתי דרגות, כך שעתה היא ממוקמת רק דרגה אחת מעל לרמה שבה יחשבו אגרות החוב של הכלכלה החמישית בגודלה ביבשת ל'אג"ח זבל '.

היום, במפגש השנתי של קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי סביב הדרכים להתגבר על המשבר הכלכלי ולהגביר את הצמיחה, אמרה יו"ר הקרן, כריסטין לגארד: "אין ספק שרמות החוב במערב אינן בר קיימות, אך זה לא אומר שחייבים להוריד את החוב עכשיו. חייבים להקטין את הגירעון אבל אסור להרוג את הצמיחה בדרך".

שר האוצר הגרמני, וולפאנג שאובל, טען שהוסכם בין כולם שאין דרך אחרת מאשר להוריד חוב וגירעון. "יש בעיות קשות של תחרותיות וחייבים להגדיל אותה וזה דורש רפורמות מבניות".

עם סיום המסחר באירופה, מדד הדאקס הגרמני השיל 0.68%, הפוטסי הלונדוני איבד 0.63% ומדד הקאק הצרפתי נחלש ב-0.72%. ה-IBEX הספרדי נחלש בסיום 1.07% למרות שנרשמה עלייה בתחילת היום. המדד האיזורי, Stoxx 600, איבד 0.68% מערכו.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ראובן 12/10/2012 12:15
    הגב לתגובה זו
    משער 35 לשער 57
  • 4.
    co007 12/10/2012 11:22
    הגב לתגובה זו
    לאחר יום עליות חזקות, התחילו המכירות לקראת סוף היום. למחרת ירידות. מי חושב כנגד המגמה בעולם ת"א רק תתקדם צפונה מבלי לחטוף את מכת המימושים החדים. פשוט נרדם בשמריה.
  • 3.
    חברים 12/10/2012 10:51
    הגב לתגובה זו
    חברים המצב לא טוב גם בכלכלה חרבנה ביבי מכבל משכורת של עשרי העליון למה הוא יבתר על הממשלה הצלו הכול טוב לזה קוראים מדינה של נכלים עים אני מכבל משכורת שליש ממנו למה הוא יגיד כול הזמן מצב טוב זה כמו בבורסה כול הזמן טוב כי יש רמאים בבורסה המצב לא טוב בשוק הבורסה צריכה לרדת ולא לעולת
  • המפציץ 12/10/2012 12:14
    הגב לתגובה זו
    לך תלמד ליכתוב
  • 2.
    האיחוד האירופאי זכה בפרס שלום ולהתראות . (ל"ת)
    בא 12/10/2012 10:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דוד 12/10/2012 10:45
    הגב לתגובה זו
    זה מדינה של נכלים במקום בורסה צריכה לרדת הי עולה זה מקום לעקוץ את הציבור
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.