
מעצב האייפון ג'וני אייב: כולכם מכורים לטלפונים, מכשיר ה-AI החדש יעצור את זה
במהלך כנס המפתחים של OpenAI, ג׳וני אייב, האיש שהוביל את עיצוב אייפון, אייפד, מק ועוד במשך עשורים, התווה חזון שבו הוא רוצה לשבור את הקשר הלא בריא בין המשתמש לטכנולוגיה ולהציע מכשירים שמטרתם לאו דווקא להעמיס פונקציות, אלא להשרות שלווה, שמחה וחיבור
ג׳וני אייבי הוא מעצב התעשייה הבריטי
שהוביל את עיצוב האייפון, אייפד, מק ועוד במשך עשורים באפל. לאחרונה, בכנס המפתחים של OpenAI, נשא אייבי נאום בו הציג רעיונות חדשים על עידן בו המכשירים לא יהיו ממוקדים להעמיס פונקציות ולהסיח את דעת המשתמש, אלא יעדיפו להשרות שלווה, שמחה וחיבור אנושי. המטרה: לשבור
את ההתמכרות לטכנולוגיה, וליצור מכשירים מבוססי AI שיבינו אותנו ויתמקדו במהות ולא בהתראות מתפרצות.
אייב התנסח בחופשיות ואמר “לומר שיש לנו מערכת יחסים לא נוחה עם הטכנולוגיה זו אנדרסטייטמנט, אבל יהיה קשה לגבור על הסמארטפון". בעיניו, הטכנולוגיה של היום שכוללת מסכים, התראות אינסופיות ואפליקציות שמושכות אותנו פנימה - יוצרת תלות, ציפייה תמידית ותחושת חולשה. במקום לראות ב-AI את השלב הבא באסטרטגיה של הפגעים הללו, אייב רואה בו סיכוי לתיקון. השותפות שלו עם OpenAI הולידה עד כה 15 עד 20 רעיונות למוצרי AI שונים, והוא מדגיש שאף אחד מהם אינו גרסא משופרת של סמארטפון, אלא על מחשבה מחודשת על תפקוד המכשיר כחבר, מלווה, נוכח בחיי המשתמש.
מהפיכה של שמחה?
אייב הציג מטרה שאינה טכנית בלבד: המכשיר צריך לגרום לשמחה, למימוש, לשלווה. “אם המכשיר יהיה עוד יצירה עמוקה, יוקרתית, אך לא מרגשת, זה יפגע בכולנו,” אמר, ולמרות שלרוב אמירות מקדימות אמורות ליצור הייפ למוצר וציפיה אליו, זהו ניסוח שאין בו הייפ אלא תיאור של מצב אנושי שמתקשה להתצמודד עם טכנולוגיה ששולטת בו. בנוסף, אייב הדגיש גם שהמכשירים החדשים צריכים להיות שווים לכל כיס ולא מוצר יוקרתי ופריבילגי.
ואחרי הכל, עם כל הרגישות האנושית שמביע אייב, מדובר במוצר טכנולוגי ויהיו לו מאפיינים. הנה כמה ציטוטים שמאפשרים לקבל מושג כלשהו:
ראשית, "המכשיר לא יהיה סמארטפון או משקפיים, אלא מכשיר שאינו “לביש”, ואולי ללא מסך כלל".
עוד ציטוטי בהקשרי הגודל שלו: "הוא יהיה קומפקטי, בגודל כף יד או כמשהו שניתן להניח על שולחן, נוכח, עם חיישני קול ומצלמה, כלומר, יודע “לראות” ולשמוע את סביבת המשתמש".
- אני והחבר'ה וה-AI: ה-ChatGPT מתרחב לשיחות קבוצתיות
- לארי סאמרס פורש מדירקטוריון OpenAI בעקבות חשיפת תכתובות עם ג'פרי אפשטיין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב זה המכשיר מתואר כ-"דלוק תמידית", כלומר, מקבל נתונים באופן רציף, אך עיקר האתגר העתידי הוא להחליט מתי לדבר, מתי לשלוח מידע, מתי להשתיק, מבלי להיות מעיק וכמובן מבלי להיות מכשיר מעקב מתוחכם.
"המכשיר החדש לא יהיה חברת ה-AI המוזרה שלכם" מתייחס לאתגר מרכזי שכרוך ב-"אישיות" של דרכי הדיבור של המכשיר (שיהיה ללא מסך), ועל האופן בו המכשיר ישוחח איתנו, במהירות, בטון, ברגישות, מבלי להיות דרמטי מדי.
אתגר נוסף כרוך בכח החישובי, היות וכדי להריץ מודלים חזקים נדרשת חלוקת עומסים חכמה, בין שימוש מקומי או שימוש בענן, ואת זה OpenAI עדיין מפתחת.
- פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?
- קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין...
ניתן לנסות ולדמיין עתיד שבו אנשים ישבו זה עם זה מבלי שהטלפונים יפרידו ביניהם, אבל השאלה הראשונה שעולה היא, אם המכשיר מתבסס על קול ולא על ראייה, איך זה עובד במפגש חברותי מרובה משתתפים? ואם המכשיר יהיה כרוך באזניה כלשהי, האם הוא עדיין נכנס לקטגוריה של "לא לביש"? בכל אופן, ג'וני אייב יודע דבר או שניים על עיצוב מוצר, וזה לא תהיה הגזמה לומר שהוא עומד מאחורי אחד המוצרים המצליחים ביותר מאז ומעולם, כך שנכון לעכשיו, ניאלץ לחכות לחדשות נוספות.
ה-ChatGPT כמערכת הפעלה
כנס המפתחים של OpenAI שימש להשקת פיצ'ר נוסף של ChatGPT, שהופך מאפליקציה סגורה למערכת פתוחה, עם כלים חדשים למפתחים שיכולים לשנות את הדרך שבה נפעל בתוך שיחה. גולת הכותרת הייתה השקת Apps SDK, ערכת פיתוח שמאפשרת למפתחים חיצוניים לשלב אפליקציות ישירות בתוך ממשק השיחה של ChatGPT.
במונחים קצת פחות טכניים, המשמעות היא שבמקום לעבור בין אפליקציות, תוכלו להזמין מקום במלון דרך בוקינג, לעצב מסמך ב-Figma או ללמוד ב-Coursera ישירות מתוך השיחה עצמה. כתוצאה מכך, מניות של החברות שאוזכרו כמו Figma, Coursera 2.66% Coursera Figma 2.2% ו־DoorDash DoorDash 1.01% עלו מיד לאחר ההכרזה, והביקוש לאינטגרציות צפוי לגדול עם התבססות ChatGPT כפלטפורמה.
במקביל, הוצגה AgentKit, סוויטת כלים לפיתוח סוכנים חכמים . החברה הדגימה איך HubSpot בונה תוך דקות סוכן שירות לקוחות, סוכן אישי להזמנות טיסה, או עוזר טכני למפתחים. את הסוכנים ניתן להטמיע ישירות בממשק של ChatGPT, באתר או באפליקציה.
עוד השקה בולטת הייתה השדרוג של Codex SDK, שמפיק קוד מתוך שפה טבעית. כעת הוא מגיע עם אינטגרציה מלאה ל-Slack ול-Salesforce, ויודע להמיר הוראות מילוליות לתוכנה תפקודית במהירות. ההדגמה בלייב כללה בנייה של תוכנת שליטה במצלמה, חיבור אל Xbox controller, ואפילו שילוב של פקודות קוליות, הכל מבלי לכתוב שורת קוד אחת.
OpenAI גם חשפה מודלים חדשים, כולל GPT-5 Pro, גרסת קול קומפקטית נוספת והרחבה של Sora 2, מערכת יצירת הווידאו הגנרטיבי.
מאחורי הקלעים של כל זה עומדת שאיפה ברורה: להפוך את ChatGPT למערכת הפעלה חדשה של חוויית משתמש, לא עוד תוסף, אלא מרכז שבו מתבצעות פעולות, נצרך מידע, נבנים קשרים ומוזנקים תהליכים. בדומה לאופן שבו האייפון הפך את ה-App Store למרכז חיים דיגיטלי, כך OpenAI שואפת שממשק השיחה שכבר אפשר להגדירו כ-"קלאסי", יהפוך למסוף של אפליקציות חכמות, אישיות ואינטראקטיביות. זאת אומרת, לא מדובר רק במודל החדש של GPT אלא בסביבה האינטראקטיבית שתהפוך לכלי יום־יומי שמספק ערך ישיר, מעשי ומגוון.
- 6.בסוף כולנו ניהיה הבטריות של הרובוטים (ל"ת)חחח... 13/10/2025 22:08הגב לתגובה זו
- 5.אנונימטיפשי ביותרי 11/10/2025 19:56הגב לתגובה זוחסר מוח שמתעסקת בטכנולוגיה ולא הבין שיש סיבה זה כמו לנסות לגמול אנשים מהרוטאין בעזרת ברוקלין.חוץ מזה שיש אלקסה עושה את כל מה שתיאר בנוסף אנשים לא מכורים פלאפון הסמרטפון הוא כונן נייד של הזיכרון והיכולות שלנו הארכה של הגוף כמו שלובשים נעלים ולא אומרים לך אתה מכור לנעלים
- 4.הפכו את כולם לרובוטים 11/10/2025 10:59הגב לתגובה זועם הטמטום הזה של ה AI
- 3.טכני 09/10/2025 13:12הגב לתגובה זוכי סטיב גובס המציא את המכשיר המציא את הפונקציות הבין את הצורך הבין את הטכנולוגיה והבין את המשימות שהמשתמש רוצה לעשות. איב סך הכל עיצב את זה חיצונית גאונית יפה וכולי אבל הרעיון של המכשיר עצמו אינו שלו הוא לא מבין בזה כלום.
- 2.לרון 08/10/2025 07:54הגב לתגובה זוחוץ ממני.
- 1.מעמיק בקריאת מדב 07/10/2025 21:21הגב לתגובה זונו. אז הוא חושב ששכחנו מה המשמעות של חיבור למערכות ניטור והכוונת תודעה קולקטיביים. אז זהו. שלא. כל מסר שיווקי שכזה רק מחזק את החדשות ממיסחור בלתי מבוקר מוכוון רווח של הטכנולוגיות הללו. No. We will not be the Borg. We will NOT adapt.

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.
מפעל רכבי צ'רי. קרדיט: רשתות חברתיותהאם תעשיית הרכב בסין לקראת האטה?
צמצום הסובסידיות הממשלתיות, מיסוי חדש על רכבים חשמליים ושחיקת רווחיות: האנליסטים מזהירים מירידה בביקושים, אבל מתייחסים גם לתרחיש חיובי עם שימוש בטכנולוגיה המסורתית
סקטור הרכב הסיני, שהיה מנוע הצמיחה הבולט של כלכלת סין בשנים האחרונות, עשוי להתמודד ב-2026 עם אחת התקופות המאתגרות ביותר שידע בעשור האחרון. לפי הערכתו של אנליסט הרכב הבכיר של דויטשה בנק, תעשיית הרכב כולה צפויה להיכנס למיתון קל או לפחות להאטה חדה, עם
ירידה בהיקפי המכירות, שחיקת רווחיות ועלייה בלחץ התחרותי.
על פי הדויטשה בנק, חלק ניכר מהביקוש לרכב בשנת 2026 למעשה נבלע מראש במהלך הרבעון הרביעי של 2025. צרכנים רבים מיהרו להקדים רכישות בעקבות ציפייה להפחתת תמיכה ממשלתית, הכוללת שינוי במדיניות
הטרייד-אין וצפי לעלייה צפויה במס רכישה על רכבי NEV, כלומר רכבים חשמליים והיברידיים־נטענים. הקדמת הביקושים הזו צפויה לייצר “חלון ריק” בתחילת 2026, שבו שוק הרכב יתקשה לשחזר את רמות המכירות של השנה הקודמת.
במקביל, שינויי המדיניות עלולים להיות כואבים
יותר ממה שמעריכים בשוק. לפי הדויטשה, יצרני הרכב יידרשו כנראה לספוג חלק מעליית העלויות הנובעת מהקטנת הסובסידיות ומהמיסוי החדש, דבר שיפגע בשולי הרווח, מצב מורכב במיוחד עבור חברות שכבר פועלות בשוק היפר-תחרותי. יותר מ-100 יצרניות רכב מתחרות כיום על אותו פלח שוק,
ועד כה רק מעטות הצליחו לשמור על יציבות רווחית.
ההערכות של דויטשה בנק תואמות למגמה רחבה שמסתמנת בגופי המחקר המובילים. בג'יי פי מורגן מזהירים כי ביטול סובסידיות או הפחתתן עלול לייצר צניחה במכירות כבר במחצית הראשונה של 2026, ולפגוע במיוחד ביצרניות
קטנות ובספקי משנה. גם סוכנות הדירוג פיץ' מצביעה על כך שמבנה התמיכה הממשלתית, שתרם לשגשוג של רכבי ה-EV בשנים האחרונות, עומד בפני שינוי עמוק, וגם בפיץ' חוזים שהמהלך עלול לחשוף את החברות לירידה בהיקף המכירות ותחרות מחירים עזה אף יותר.
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- 5 עובדות על שי ג'ינפינג: כיצד עיצב מחדש את יחסי הכוחות בעולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התרחיש החיובי כרוך בהחזרת מנועי הבעירה הפנימית
למרות התחזיות השליליות, הדויטשה בנק מציג גם תרחיש חיובי אפשרי: ממשלת סין עשויה לשקול הורדת מס רכישה על רכבי בעירה פנימית במחצית השנייה של 2026, צעד שנועד לאזן את ירידת הביקושים ל-NEVs. מהלך כזה יכול, לדבריו, להחזיר
עניין לשוק, להעלות את נפח המכירות ולשפר את הרווחיות, גם אם זמנית בלבד, עבור יצרניות רכב מסורתיות, שהתקשו להתמודד עם הארסנל הטכנולוגי של מתחרות ה-EV.
