חברת United Healthcare. קרדיט: רשתות חברתיותיונייטדהלת' מפספסת את התחזיות ומושכת את הסקטור כולו למטה
הרווח הנקי לא עמד בציפיות, התחזיות לשנה הבאה נראות חלשות, והמשקיעים ממשיכים לחפש תשובות אחרי עזיבת המנכ"ל הקודם
חברת יונייטדהלת' UnitedHealth -2.82% , החברה הגדולה ביותר בתחום ביטוחי הבריאות בארה"ב, סיפקה תוצאות מאכזבות לרבעון השני של 2025, יורדת במעל 4% במהלך המסחר ואיתה יורדות חברות נוספות בענף, בהן הומנה Humana
Inc , סנטין Centene Corp. 1.24% , מולינה Molina Healthcare Inc 3.36% ו-אלבנס Elevance Health Inc 1.06% , שירדו בשיעורים שנעו סביב 1% עד 3%.
הבעיה המרכזית בדוח הרבעוני לא היתה בהכנסות, שעמדו על 111.6 מיליארד דולר, עם עלייה של כמעט 13% לעומת השנה הקודמת ועמדו בתחזיות, אלא ברווח הנקי למניה, שהסתכם ב-4.08 דולר בלבד, 0.37 דולר פחות מהציפיות. גם התחזית לשנה כולה היתה במגמה דומה והחברה צופה
רווח מתואם (EPS) של 16 דולר למניה והכנסות של 445.5 עד 448 מיליארד דולר, שניהם מתחת לציפיות השוק שעמדו על 20.9 דולר למניה ו-449.1 מיליארד דולר, בהתאמה.
הגורם העיקרי לפער הוא גידול חד בהוצאות הרפואיות, נתון קריטי בענף שבו הרווח נגזר מהפער בין עלות שירותי הבריאות למחיר הפרמיות. יחס ההוצאה הרפואית של יונייטדהלת' עלה ל-89.4% לעומת 85.1% ברבעון המקביל, גידול של 4.3%. בחברה מייחסים זאת לשני גורמים מרכזיים: ראשית, עלייה משמעותית בעלות השירותים הרפואיים עצמם, כולל טיפולים יקרים ומורכבים יותר; שנית, קיצוצים במימון ממשלתי במסגרת מדיקייר, בעיקר תוכנית Advantage. היות ושני הגורמים הם גורמי מאקרו, זהו אות אזהרה לסקטור כולו.
נובו נורדיסק מתרסקת לאחר הורדה נוספת בתחזית
השנתית ומינוי מנכ"ל חדש
- יונייטד הלת' מזנקת לאור העלאת תחזיות
- באפט קונה בדיוק בזמן – רכש את UNH בשפל והרוויח כבר יותר מ־25%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מרק בדוח טוב - אז למה המניה יורדת?
החברה אף עדכנה כי יחס ההוצאות הרפואיות השנתי יעמוד על כ-89.25%, עם טווח סטייה של 0.25%, מה שמותיר מעט מקום לתמרון אם העלויות ימשיכו לעלות.
לא רק בעיות תפעוליות
ברקע לדו"חות עומדת גם טלטלה ניהולית: באפריל עזב את תפקידו במפתיע המנכ"ל הקודם, אנדרו ויטי, וכבר אז עדכנו את תחזיות החברה כלפי מטה. במאי, נמשכה מגמת ההורדה
בתחזיות והנהלת החברה אף בחרה שלא לפרסם תחזית לשנה כולה – עד כה. כעת, לאחר פרסום הדו"חות, נכנס לתמונה סטיבן המסלי, מנכ"ל החברה לשעבר, שעבר לכהן כיו"ר הדירקטריון וחזר זמנית לתפקיד המנכ"ל לאחר עזיבת ויטי. המסלי אמר בשיחת המשקיעים, "אנחנו מחויבים לחזור להיות חברה
שמובילה את תחום שירותי הבריאות ברמה הגבוהה ביותר".
אם לא די בכך, ליונייטדהלת' יש בעיה נוספת, שאינה רק תפעולית אלא גם תדמיתית ומשפטית. לאחרונה פורסם כי החברה משתפת פעולה עם חקירה פדרלית, אזרחית ופלילית, של משרד המשפטים האמריקאי, העוסקת בניהול תוכנית
מדיקייר. לא מדובר בכתב אישום או הודאה באחריות, אבל עצם קיום החקירה מגביר את חוסר הוודאות. בהקשר הזה, כמה אנליסטים כבר ציינו כי כעת המבחן הוא בידי ההנהלה: האם תצליח להראות שזוהי "הזדמנות" שממנה אפשר רק לעלות, או שצפויות עוד הפתעות בדרך.
חקירה פדרלית נגד UnitedHealth בחשד לניפוח חיובים ב־Medicare
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
שווי השוק של יונייטדהלת' הוא כ-256 מיליארד דולר. המנייה בכ-46.8% מתחילת השנה ואילו ב-12 החודשים האחרונים ירדה בכ-52.5%. מכפיל הרווח העתידי של החברה הוא 13.5.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
