
פדקס תדווח היום - מבחן לכלכלה האמריקאית
פדקס FedEx Corp 0.12% תפרסם הלילה בסיום המסחר את תוצאות הרבעון השני, בעיתוי מורכב במיוחד. לא מדובר רק בבחינה של ביצועי חברת שילוח מהגדולות בעולם, אלא גם בהשתקפות רחבה של מצב הכלכלה האמריקאית. על רקע האטה כלכלית, שיבושים במסחר הגלובלי ותחזיות מתונות במיוחד, המשקיעים בוחנים האם פדקס מסוגלת להתאושש ולשמר צמיחה. התוצאות מהוות מבחן להערכת מצב הכלכלה האמריקאית עצמה, כאשר החברה המתמחה בשילוח בינלאומי, נתפסת מזה שנים כברומטר לרמת הפעילות העסקית העולמית.
על פי תחזיות וול סטריט, פדקס צפויה לדווח על רווח רבעוני של 5.87 דולר למניה על הכנסות של 21.8 מיליארד דולר, ירידה בהשוואה לציפיות המוקדמות שעמדו על 6.80 דולר למניה והכנסות של 22.3 מיליארד דולר. מדובר גם בירידה קלה לעומת הרבעון המקביל אשתקד,
שבו החברה רשמה רווח של 5.41 דולר על הכנסות של 22.1 מיליארד דולר.
בשנה כולה, ההכנסות צפויות להסתכם בכ-87.4 מיליארד דולר לעומת 87.7 מיליארד דולר אשתקד, הרחק מהשיא של 93.5 מיליארד דולר שרשמה בשנת 2022, כשגל קניות האונליין שאפיין את
תקופת הפוסט-קורונה הוביל לזינוק חד בביקוש למשלוחים. לשנת הכספים 2026, התחזיות מצביעות על התאוששות מתונה: עלייה ברווח ל־19.7 דולר למניה והכנסות של כ־89.5 מיליארד דולר. עם זאת, אנליסטים מציינים כי הציפיות נותרות מתונות, כאשר פדקס נסחרת כיום לפי מכפיל רווח של
11 בלבד, נמוך בהשוואה למכפילים אופייניים של 14-15 בעבר.
חוסר הוודאות גובר: מכסים, מלחמות וסחר עם סין
מאז שפדקס הפחיתה את תחזית הרווח שלה במרץ האחרון, בפעם השלישית ברציפות, חלה החרפה בתנאים המאקרו־כלכליים. נשיא ארה"ב דונלד
טראמפ הכריז באפריל על תוכנית מכסים נרחבת, אך חזר בו באופן חלקי לאחר מכן, מה שהוביל לחוסר ודאות עמוק בשווקים. בכירים בפדקס ציינו כי לקוחות עצרו זמנית משלוחים מאסיה במטרה "להבין לאן הרוח נושבת", בעוד אחרים ניסו לשרוד עם המלאי הקיים. ייתכן שבשלב הקרוב נראה דווקא
הקדמה של הזמנות מצד לקוחות, במטרה להיערך לעונות שיא טרם חידוש המכסים.
לצד זאת, החברה ניצבת בפני אתגר כפול: מצד אחד פדקס מנסה להוריד עלויות לאחר שלוש שנים של חולשה בביקוש, ומנגד, היא פועלת לשמור על שולי רווח באמצעות מעבר ללקוחות רווחיים
יותר. בהקשר הזה, בולטת העסקה החדשה עם אמזון, שיתוף פעולה מחודש שבמסגרתו תוביל פדקס חבילות גדולות של ענקית הקמעונאות לפריפריה בארה"ב, מהלך שעשוי להיות משתלם יותר עבורה מהובלה של מוצרים קטנים, כפי שעשתה בעבר.
מותו של המייסד פרד סמית
הדו"ח מגיע ימים ספורים לאחר פטירתו של מייסד פדקס, פרד סמית, בגיל 80, דמות שחתומה על אחת המהפכות הגדולות בעולם הלוגיסטיקה. סמית, יוצא חיל הנחתים ובוגר אוניברסיטת ייל, הקים את פדקס בשנת 1973 עם צי של 14 מטוסים בלבד, כשהחזון
שלו היה פשוט אך מהפכני: לספק משלוחים מהירים יותר מאלה של שירות הדואר. הרעיון, שנולד בכלל כעבודה באקדמיה ונחשב אז לבלתי ישים, הפך עם השנים למודל עסקי עולמי שנודע בשם "hub and spokes" - רשת שינוע המבוססת על מרכז הפצה ראשי אליו מתנקזים כל המשלוחים. תחת הנהגתו,
הפכה פדקס לחברה גלובלית המטפלת בכ־17 מיליון משלוחים ביום עסקים, ונחשבת כיום לברומטר כלכלי חשוב בזכות תלותם של אלפי עסקים בשירותיה. גם לאחר שפרש מתפקיד המנכ"ל ב־2022, המשיך סמית לשמש יו"ר פעיל, ונשאר מקור השראה לעובדים ולתעשיית התובלה כולה.
מניית פדקס ירדה ב־11% בשנה החולפת, וצפויה לתנודתיות גם כעת: שוק האופציות מתמחר תנועה של כ־7% מעלה או מטה עם פרסום הדו"ח. ברבעונים האחרונים, התגובה לדו"חות החברה הייתה מעורבת, עם עלייה אחת בלבד מול שלוש ירידות.