וויאג'ר טכנולוגיותוויאג'ר טכנולוגיות

ביום המסחר הראשון: מניית החלל שמזנקת ב-80%

חברת החלל וויאג'ר טכנולוגיות גייסה 383 מיליון דולר ונסחרת בשווי 3.9 מיליארד דולר למרות הפסדים של 65 מיליון דולר, בזכות חוזה נאס"א לפיתוח תחנת החלל "סטארלאב" ותוכניות טראמפ למערכת "כיפת זהב"

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל הנפקה


וויאג'ר טכנולוגיות Voyager Technologies Inc. -12.36%  הוכיחה היום (רביעי) שהחלל הופך לאחד הסקטורים הכי חמים בוול סטריט. מניות החברה מזנקות ב-80% ביום המסחר הראשון בבורסת ניו יורק, למרות שהחברה הפסידה 65.6 מיליון דולר בשנה שעברה. כשמשקיעים מוכנים לשלם מיליארדי דולרים עבור חברה מפסידה, זה אומר דבר אחד: השוק מהמר על מהפכה טכנולוגית שעדיין בדרך.


החברה הנפיקה 12.3 מיליון מניות במחיר של 31 דולר כל אחת - מעל הטווח המקורי שנקבע בין 26 ל-29 דולר - וגייסה 383 מיליון דולר. עד אמצע היום, המניות נסחרו סביב 70 דולר, מה שהעניק לחברה שווי שוק של כ-3.9 מיליארד דולר, כאשר נכון לכתיבת שורות אלה המניה החזירה חלק מהעליות ונסחרת במחיר של 55 דולר.


וויאג'ר זכתה בחוזה של 217 מיליון דולר מנאס"א לפיתוח "סטארלאב" - תחנת החלל המסחרית שתחליף את תחנת החלל הבינלאומית ב-2030. זהו המהלך הגדול של אמריקה לפרטיזציה של החלל, מעבר ממימון ישיר של נאס"א לשכירת שירותים מחברות פרטיות. נאס"א כבר מהווה כיום יותר מ-25% מהכנסות וויאג'ר.


הכנסות החברה עלו ב-6% בשנה שעברה ועוד 14% ברבעון הראשון של השנה לקצת יותר מ-140 מיליון דולר, אבל ההפסדים מתנפחים במקביל. החברה הפסידה 65.6 מיליון דולר ב-2024 לעומת 25.2 מיליון דולר ב-2023, ועוד 27.9 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה. כמעט 84% מההכנסות של וויאג'ר מגיעות מחוזים ממשלתיים אמריקניים, מה שהופך אותה לחברה שתלויה בתקציבי הממשל ובעדיפויות הביטחון הלאומי. בתקופה של מתחים גיאו-פוליטיים וחימוש מחדש, זו יכולה להיות ברכה או קללה - תלוי בכיוון הרוחות הפוליטיות בוושינגטון.


נמצאת במקום אידיאלי

ההתלהבות הזו לא מקרית. תוכניותיו של דונלד טראמפ למערכת נגד טילים "כיפת זהב" ואסטרטגיית הביטחון הלאומי החדשה של אמריקה מציבות את החלל כזירת התחרות הבאה מול סין ורוסיה. וויאג'ר, עם הקשרים שלה לנאס"א, לוקהיד מרטין ולחיל האוויר, נמצאת במיקום אידיאלי לרכוב על הגל הזה.


קרנות ההשקעה הגדולות כבר הבינו את המסר. יאנוס הנדרסון ו-ולינגטון מנג'מנט הודיעו על כוונתן לרכוש מניות בשווי 60 מיליון דולר. כשקרנות ענק מהמרות על חברה שמפסידה כסף, זה בדרך כלל אומר שהן רואות פוטנציאל מעבר למספרים הנוכחיים.


וויאג'ר לא פועלת לבד בפרויקט הענק. החברה הקימה ברית אסטרטגית עם שמות גדולים: איירבוס האירופית, מיצובישי היפנית, MDA ספייס הקנדית ופלנטיר טכנולגיות. השותפות הזו מעניקה לוויאג'ר גישה לטכנולוגיות מתקדמות ופותחת בפניה שווקים בינלאומיים שהיא לא הייתה יכולה להגיע אליהם לבד. זהו למעשה קונסורציום בינלאומי שמטרתו לבנות את הדור הבא של תשתיות החלל המסחריות.

קיראו עוד ב"גלובל"


המגמה הרחבה יותר היא של פרטיזציה של החלל. כשנאס"א נסוגה מתפעול ישיר של תחנות חלל לטובת שכירת שירותים מחברות פרטיות, נפתח שוק חדש של מיליארדי דולרים. וויאג'ר היא אחת הזוכות הפוטנציאליות הגדולות במרוץ הזה, בעיקר אם תצליח להוכיח שהיא יכולה לספק לא רק חלומות אלא גם תוצאות. הסיכון הגדול הוא שהרכבת כבר יצאה מהתחנה מבחינת הערכות השווי. כשחברה שמפסידה כסף נסחרת בהערכה של כמעט 4 מיליארד דולר, כל תקלה או עיכוב בפרויקטים יכולים לגרום לצניחה משמעותית. המשקיעים מהמרים על עתיד שעדיין לא הגיע, ובשוק הזה הסבלנות לא תמיד מובטחת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה