אילון מאסק (X)אילון מאסק (X)

מאסק מרגיע את המשקיעים: "אשאר בטסלה 5 שנים נוספות"

למרות נתוני מכירות חלשים ומכפיל רווח מנופח, מניית החברה קפצה לאחר שהמיליארדר הבטיח להפחית את מעורבותו הפוליטית ולהתמקד בחברה שערכה מבוסס בעיקר על הבטחות לעתיד

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

מניית יצרנית הרכבים החשמליים Tesla 0.51%  עולה למרות נתוני מכירות חלשים, לאחר שמנכ"ל החברה אילון מאסק הצהיר כי הוא מתכוון להמשיך ולהוביל את החברה בחמש השנים הקרובות. המשקיעים, שחששו בחודשים האחרונים מפיצול תשומת הלב של מאסק בין המיזמים השונים שלו, נרגעו במעט לאור ההצהרה שמאותתת על מחויבות ארוכת טווח לחברה המשמעותית ביותר בתיק הנכסים שלו.


בהופעה מרחוק בפורום הכלכלי של קטאר שהתקיים בדוחה, מאסק אמר כי הוא סבור שמגיע לו תגמול על עשיית "משהו יוצא דופן" בטסלה. הוא מתח ביקורת על השופטת ממדינת דלאוור שפסלה פעמיים את חבילת התגמול העצומה שהוענקה לו ב-2018, והדגיש כי רצונו להחזיק במניות נוספות של טסלה נובע משיקולי שליטה, ולא עושר.


"זה לא עניין של כסף," הצהיר מאסק, שהונו מוערך ב-375.5 מיליארד דולר והוא האדם העשיר בעולם לפי מדד המיליארדרים של בלומברג. "זה עניין של שליטה סבירה בעתיד החברה."


"החברה כבר התאוששה"

מאסק, בן 53, משמש כמנכ"ל טסלה מאז 2008 - אחת מהכהונות הארוכות ביותר בקרב יצרניות הרכב הגדולות בעולם. מידת מעורבותו בטסלה נבחנת ביתר שאת לאחר שהחברה דיווחה על הירידה השנתית הראשונה במכירות הרכב שלה מזה יותר מעשור, וירידות תלולות אף יותר בתחילת השנה הנוכחית.


בתגובה לנתונים המדאיגים, מאסק המעיט בחומרת האתגרים של טסלה וטען כי "החברה כבר התאוששה". כאשר הוצגו בפניו נתונים המראים שמכירות החברה ממשיכות לצנוח בשווקי הרכב החשמלי הגדולים באירופה באפריל, המנכ"ל השיב כי אירופה היא האזור החלש ביותר של החברה, אך היא חזקה בכל מקום אחר. "המכירות שלנו מתנהלות היטב כרגע," הוא אמר. "איננו צופים מחסור משמעותי בביקושים."


מאסק הכחיש שהוא פגע במותג טסלה, באומרו שבעוד החברה איבדה חלק מהמכירות בקרב צרכנים מהשמאל הפוליטי, היא צברה אחרים מהימין. הוא מתח ביקורת על מפגינים שלדבריו ביצעו "אלימות המונית" נגד חברותיו. "הם בצד הלא נכון של ההיסטוריה, וזה דבר רע לעשות," אמר. "צריך לעשות משהו בנוגע אליהם, ורבים מהם הולכים לכלא, והם ראויים לכך."


מאסק הצהיר גם כי הוא מתכוון להוציא בעתיד "הרבה פחות" על פוליטיקה, באומרו שהוא חושב שעשה מספיק. "אם אראה סיבה להוצאות פוליטיות בעתיד, אעשה זאת," הוא אמר. "כרגע איני רואה סיבה."

קיראו עוד ב"גלובל"


המכירות עדיין חלשות

למרות האופטימיות של מאסק, הנתונים בשטח מראים תמונה מורכבת יותר. העליות היום התרחשו חרף העובדה שטסלה מכרה 11,150 מכוניות בסין בשבוע האחרון. אמנם מדובר בשיפור ניכר מה-3,040 שנמכרו בשבוע שלפניו, אך התוצאות עדיין נמוכות בכ-16% מהשבוע המקביל ב-2024.


המשקיעים מצפים להתאוששות במכירות טסלה לאחר שמספר כלי הרכב שנמסרו ירד ב-13% ברבעון הראשון לעומת השנה שעברה. עד כה, התאוששות זו טרם התרחשה: בשבעת השבועות הראשונים של הרבעון השני, טסלה מכרה כ-48,000 כלי רכב בסין, ירידה של 24% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.


למרות המכירות החלשות, עד למסחר היום (שלישי), מניית טסלה עלתה בכ-44% מאז שהחברה דיווחה על תוצאות הרבעון הראשון ב-22 באפריל. כתוצאה מכך, המניות נסחרות במכפיל של כ-172 על רווחי 2025 החזויים, עלייה ממכפיל של כ-72 לפני שנה.


מה חושבים האנליסטים

האנליסט אדם יונאס ממורגן סטנלי סבור שהמכפיל עשוי להמשיך לעלות לפני שיתייצב, אם כי הוא אינו מאמין שהמניה תרד. לפני שנה, מניות טסלה נסחרו בכ-200 דולר ווול סטריט צפתה רווח למניה של כ-3 דולר ב-2025. כיום, המניות נסחרות מעל 340 דולר, ואילו תחזית הרווח למניה של וול סטריט ל-2025 נמוכה מ-2 דולר.


המניה עלתה בעוד שהתחזיות לרווחים ירדו. "כמעט 15 שנה לאחר שהפכה לציבורית, משקיעים מתקשים להצדיק את שווי טסלה יותר מאי פעם," כתב יונאס ביום שני, והוסיף כי הוא צופה שבעיית המכפיל תהפוך "גרועה יותר לפני שתשתפר."


הבעיה היא העתיד. טסלה משקיעה בכבדות בבינה מלאכותית ורובוטיקה, ואותם עסקים עדיין אינם מייצרים רווחים משמעותיים. "רוב שווי השוק הנוכחי של החברה, העומד על 1.1 טריליון דולר, מבוסס על עסקים שיש להם גילוי חלש, אין גילוי כלל, או שטרם הושקו בשוק המסחרי בכלל," הוסיף יונאס. האנליסט מדרג את מניות טסלה כ"קנייה" ויש לו מחיר יעד של 410 דולר למניה, המעריך את החברה בכ-1.3 טריליון דולר. רק 240 מיליארד דולר, או 75 דולר למניה, מההערכה מגיעים מעסקי הרכב.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה