למרות הדגם המעודכן - מכירות טסלה באירופה ממשיכות לצנוח
בעוד שוק הרכב החשמלי האירופי ממשיך לצמוח, המותג של אילון מאסק מאבד גובה בשווקים המרכזיים - האם הפעילות הפוליטית והתחרות המתעצמת מאחורי הנפילה?
השקת דגם חדש ומשופר לא עצרה את קריסת המכירות של טסלה Tesla -0.65% בשוקי אירופה המרכזיים. זהו הנרטיב שעולה מנתוני חודש אפריל, המצביעים על המשך מגמת הירידה החדה במכירות החברה ברחבי היבשת. בבריטניה נמכרו החודש 512 מכוניות טסלה בלבד, כך מדווח איגוד יצרני ומשווקי הרכב הבריטי. מדובר בצניחה של 62% בהשוואה לאפריל אשתקד. אולם המספרים המדאיגים במיוחד מגיעים מהשווקים הסקנדינביים והמרכז-אירופיים - בדנמרק, הולנד ושוודיה, שנחשבות למעוזי הרכב החשמלי, התרסקו המכירות ביותר משני שלישים.
הנתונים הללו מדאיגים, במיוחד לנוכח העובדה שטסלה החלה זה עתה לשווק את הגרסה המעודכנת של Model Y, רכב הפנאי המוביל שלה. ציפיות החברה כי השקת הדגם המחודש תספק רוח גבית למכירות התנפצו אל מול המציאות. הירידה החדה נרשמה בשמונה מבין עשרת שוקי הרכב החשמלי הגדולים באירופה - היקף שמעיד על בעיה מערכתית ולא על תקלה מקומית או זמנית.
בתחילת השנה, כחלק מהכנות להשקת הדגמים החדשים, השביתה טסלה את קווי הייצור במפעליה העולמיים, כולל במפעל הגרמני. צעד זה, שנמשך מספר שבועות, הוביל לתוצאות המכירה הגרועות ביותר מאז 2022. ואולם, המספרים הנמוכים בחודש אפריל מרמזים כי הבעיה אינה רק בצד ההיצע אלא גם - ואולי בעיקר - בצד הביקוש.
תוצאה של הפעילות הפוליטית של מאסק?
גורמים בענף מצביעים על קשר אפשרי בין פעילותו הפוליטית של מנכ"ל החברה, אילון מאסק, לבין הירידה במכירות. תפקידו כיועץ בכיר לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ, והתמיכה במדיניות מלחמת הסחר הגלובלית ובחינה מחדש של מחויבות ארה"ב לבריתות כמו נאט"ו, עשויים להרחיק לקוחות פוטנציאליים באירופה. התדמית הפוליטית של מאסק והתבטאויותיו הפומביות פוגעות, כך נראה, במותג טסלה בשווקים שמעבר לים.
- וול-סטריט סיימה בעליות שערים; אנבידיה עלתה ב-3%, צים קפצה ב-6%
- אנבידיה וטסלה עולות כ-1.3%, סטרטג'י עולה בעקבות הביטקוין - המניות הבולטות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בריטניה הייתה נקודת אור יחסית עבור טסלה ברבעון הראשון של השנה, עם עלייה מתונה של 6% ברישום רכבים חדשים. אך גם שם, הצמיחה המצומצמת של החברה מתגמדת לעומת הקפיצה של 43% במכירות רכבים חשמליים בתעשייה כולה. לאחר הירידה החדה באפריל, מאזן המכירות של טסלה בבריטניה מראה על ירידה כוללת של 1% בארבעת החודשים הראשונים של השנה.
גרמניה, השוק הגדול ביותר לרכב חשמלי באיחוד האירופי, ממחישה את חומרת המשבר. בעוד שהרישום הכללי של רכבים חשמליים זינק ב-53% בחודש שעבר, מכירות טסלה צנחו ב-46%. הפער מדגיש את העובדה שהמשבר ייחודי לטסלה ואינו משקף מגמה כללית בשוק הרכב החשמלי האירופי, שדווקא ממשיך להתרחב.
אפילו בנורבגיה, המדינה המובילה בעולם באימוץ רכבים חשמליים, שם ה-Model Y הצליח להוביל את טבלת המכירות החודשית, נרשמות ירידות. איגוד הכבישים הנורבגי ציין בהודעתו כי המכירות הכלליות של טסלה רחוקות מאוד מהרמות שהורגלו אליהן בעבר.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- המשך שחרור תיקי אפשטיין מחזיר את הסיכון הפוליטי למסך של וול סטריט
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
הצרכנים מעדיפים מותגים אחרים
אייבינד סולברג תורסן, בכיר באיגוד הכבישים הנורבגי, מציע תובנה מעניינת על השינוי בהעדפות הצרכנים: רבים מגלים שמותגים אחרים מציעים ערך דומה או אף עולה על זה של טסלה באותה רמת מחירים. האמירה הזו משקפת את אחד האתגרים המרכזיים של טסלה - אובדן היתרון התחרותי שנהנתה ממנו בראשית דרכה.
- 1.אנונימי 08/05/2025 13:15הגב לתגובה זומאחל למאסק המגלומן לפשוט רגל. שימשיך לתמוך ברמאי המגלומן הגינגי השני נראה לאן הוא יגיע
סטארפייטרס ספייסהמניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים
חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.
סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.
סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.
שלוש שנים בלי הכנסות
החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.
- "Moonshot הוקמה כדי לשגר אובייקטים לחלל בדרכים יעילות יותר"
- הסטארטאפ Moonshot Space נחשף לראשונה עם גיוס של 12 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
.jpg)