מאסק טסלה
צילום: טוויטר

למרות הדגם המעודכן - מכירות טסלה באירופה ממשיכות לצנוח

בעוד שוק הרכב החשמלי האירופי ממשיך לצמוח, המותג של אילון מאסק מאבד גובה בשווקים המרכזיים - האם הפעילות הפוליטית והתחרות המתעצמת מאחורי הנפילה?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק


השקת דגם חדש ומשופר לא עצרה את קריסת המכירות של טסלה Tesla -1.75%  בשוקי אירופה המרכזיים. זהו הנרטיב שעולה מנתוני חודש אפריל, המצביעים על המשך מגמת הירידה החדה במכירות החברה ברחבי היבשת. בבריטניה נמכרו החודש 512 מכוניות טסלה בלבד, כך מדווח איגוד יצרני ומשווקי הרכב הבריטי. מדובר בצניחה של 62% בהשוואה לאפריל אשתקד. אולם המספרים המדאיגים במיוחד מגיעים מהשווקים הסקנדינביים והמרכז-אירופיים - בדנמרק, הולנד ושוודיה, שנחשבות למעוזי הרכב החשמלי, התרסקו המכירות ביותר משני שלישים.


הנתונים הללו מדאיגים, במיוחד לנוכח העובדה שטסלה החלה זה עתה לשווק את הגרסה המעודכנת של Model Y, רכב הפנאי המוביל שלה. ציפיות החברה כי השקת הדגם המחודש תספק רוח גבית למכירות התנפצו אל מול המציאות. הירידה החדה נרשמה בשמונה מבין עשרת שוקי הרכב החשמלי הגדולים באירופה - היקף שמעיד על בעיה מערכתית ולא על תקלה מקומית או זמנית.


בתחילת השנה, כחלק מהכנות להשקת הדגמים החדשים, השביתה טסלה את קווי הייצור במפעליה העולמיים, כולל במפעל הגרמני. צעד זה, שנמשך מספר שבועות, הוביל לתוצאות המכירה הגרועות ביותר מאז 2022. ואולם, המספרים הנמוכים בחודש אפריל מרמזים כי הבעיה אינה רק בצד ההיצע אלא גם - ואולי בעיקר - בצד הביקוש.


תוצאה של הפעילות הפוליטית של מאסק?


גורמים בענף מצביעים על קשר אפשרי בין פעילותו הפוליטית של מנכ"ל החברה, אילון מאסק, לבין הירידה במכירות. תפקידו כיועץ בכיר לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ, והתמיכה במדיניות מלחמת הסחר הגלובלית ובחינה מחדש של מחויבות ארה"ב לבריתות כמו נאט"ו, עשויים להרחיק לקוחות פוטנציאליים באירופה. התדמית הפוליטית של מאסק והתבטאויותיו הפומביות פוגעות, כך נראה, במותג טסלה בשווקים שמעבר לים.


בריטניה הייתה נקודת אור יחסית עבור טסלה ברבעון הראשון של השנה, עם עלייה מתונה של 6% ברישום רכבים חדשים. אך גם שם, הצמיחה המצומצמת של החברה מתגמדת לעומת הקפיצה של 43% במכירות רכבים חשמליים בתעשייה כולה. לאחר הירידה החדה באפריל, מאזן המכירות של טסלה בבריטניה מראה על ירידה כוללת של 1% בארבעת החודשים הראשונים של השנה.


גרמניה, השוק הגדול ביותר לרכב חשמלי באיחוד האירופי, ממחישה את חומרת המשבר. בעוד שהרישום הכללי של רכבים חשמליים זינק ב-53% בחודש שעבר, מכירות טסלה צנחו ב-46%. הפער מדגיש את העובדה שהמשבר ייחודי לטסלה ואינו משקף מגמה כללית בשוק הרכב החשמלי האירופי, שדווקא ממשיך להתרחב.


אפילו בנורבגיה, המדינה המובילה בעולם באימוץ רכבים חשמליים, שם ה-Model Y הצליח להוביל את טבלת המכירות החודשית, נרשמות ירידות. איגוד הכבישים הנורבגי ציין בהודעתו כי המכירות הכלליות של טסלה רחוקות מאוד מהרמות שהורגלו אליהן בעבר.

קיראו עוד ב"גלובל"


הצרכנים מעדיפים מותגים אחרים

אייבינד סולברג תורסן, בכיר באיגוד הכבישים הנורבגי, מציע תובנה מעניינת על השינוי בהעדפות הצרכנים: רבים מגלים שמותגים אחרים מציעים ערך דומה או אף עולה על זה של טסלה באותה רמת מחירים. האמירה הזו משקפת את אחד האתגרים המרכזיים של טסלה - אובדן היתרון התחרותי שנהנתה ממנו בראשית דרכה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה