אפל לוגו
צילום: טוויטר

עלות הייצור של האייפון עשויה לגדול ביותר מ-90%

מדיניות המכסים של טראמפ מציבה את אפל בצומת החלטה קריטי בין העברת ייצור לארה"ב לבין גיוון שרשרת האספקה העולמית

אדיר בן עמי | (4)
נושאים בכתבה אפל אייפון


לפי הערכות בנק אוף אמריקה, העברת ייצור האייפון לארצות הברית אמנם אפשרית, אך תוביל לכמעט הכפלת עלויות הייצור ותיצור אתגרים לוגיסטיים משמעותיים. "עלות האייפון עשויה לעלות ב-25% רק בשל עלויות העבודה הגבוהות יותר בארה"ב," ציינו האנליסטים של בנק אוף אמריקה.


למרות שאפל Apple -0.68%   יכולה למצוא כוח עבודה מקומי להרכבה, "חלק משמעותי" מהרכיבים המשמשים בייצור האייפון עדיין יורכבו בסין ויובאו לארה"ב, הוסיפו האנליסטים. בהנחה שאפל תצטרך לשלם מכסים הדדיים על יבוא אלה, העלות הכוללת שלה תעלה ב-90% או יותר, על פי הערכתם.


ההערכה מגיעה בזמן שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ מתמקד בסין במאבק הסחר שלו. ממשל טראמפ השהה את המכסים ההדדיים על עשרות מדינות למשך 90 יום, אך הגדיל את המכסים על סין אמש ל-125% וכעת דווח כי המכסים מסתכמים ב-145%. בינתיים, סין הטילה מכסי תגמול של 84% על סחורות אמריקאיות. מניות אפל זינקו בעקבות החדשות, עם עלייה של יותר מ-10% ביום הטוב ביותר שלהן מאז יולי 2020. אולם המניה ספגה מכה קשה השנה, עם ירידה של 23%, והיא נמצאת בירידה של 14% מאז הכרזת טראמפ על המכסים ב-2 באפריל, מה שמחק 479 מיליארד דולר משווי השוק.


רוזנבלט סקיוריטיז הזהירה בשבוע שעבר כי המכסים עלולים "לפוצץ" את המניה. ודן אייבס מוודבוש הוריד את מחיר היעד שלו, וציין כי מאבק מכסים יהיה "אסון מוחלט" עבור החברה. בינתיים, החשש מעליית מחירים עורר קניות בהלה של אייפונים בסוף השבוע האחרון. המניות של אפל נמצאות תחת לחץ כבד, כאשר הן ירדו מתחילת השנה, עם המכסים של הנשיא טראמפ הגורמים לכאב נוסף, כפי שמדווח בלומברג.


כדי שהעברת ההרכבה הסופית של האייפונים לארה"ב תהיה כדאית עבור אפל, החברה תזדקק לפטורים ממכס על רכיבים והרכבות משנה המיוצרים מחוץ למדינה, כתב מוהן. עם זאת, הוא אינו רואה זאת קורה."אלא אם כן יתברר עד כמה קבועים המכסים החדשים, איננו מצפים שאפל תנקוט בצעד של העברת הייצור לארה"ב," אמר מוהן, המחזיק בדירוג קנייה ומחיר יעד של 250 דולר למניה, שכרגע נסחרת מעל 190 דולר. האנליסטים מעריכים כי במקום זאת, סביר יותר שאפל תמשיך לגוון את שרשרת האספקה שלה ותגדיל את ייצור האייפונים במדינות אחרות כמו הודו, שם כבר החלה להרחיב את פעילותה.


מומחים בתעשייה מציינים כי לא רק עלויות העבודה מהוות אתגר, אלא גם הצורך בבניית מערכת אקולוגית שלמה של ספקים ומומחיות טכנית בארה"ב, דבר שיכול לקחת שנים לפתח ולדרוש השקעות עצומות. האתגר הכפול של עלויות גבוהות יותר ומכסים על חלקים מיובאים יוצר מצב שבו האייפון עלול להפוך ליקר משמעותית לצרכנים האמריקאים, מה שמציב את אפל בפני דילמה קשה בין שמירה על רווחיות לבין שמירה על מחירים תחרותיים בשוק הסמארטפונים הצפוף.


תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מניית אפל היא בועה ותיפול 80 אחוז תוך חודש. (ל"ת)
    המניה תרד ב 80 אחוז. 11/04/2025 05:23
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אפל לומדת שיעור באסטרטגייה של יצור (ל"ת)
    קרנבל 10/04/2025 21:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כמה בלבולי ביצים! אנדרואיד פריים עם טכנולוגיה מתקדמתיותר עולה 13 מאייפון (ל"ת)
    Android Police 10/04/2025 21:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    טראמפ יהיה נשיא לנצח ואצלו אין קפריזות...אפשר להתחיל להשקיע (ל"ת)
    לא ברור 10/04/2025 20:41
    הגב לתגובה זו
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

הדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיותהדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיות

המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל

על רקע הירידה במכירות, התחרות הגוברת ומשבר הדימוי של מאסק, טסלה משיקה גרסה זולה של הסדאן הפופולרית, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי אירופה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

בשישי האחרון השיקה טסלה Tesla 0.1%  באירופה את הגרסה הזולה של הסדאן הפופולרית, מודל 3 סטנדרט, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי היבשת. המהלך מגיע לאחר חודשים של ירידה חדה במכירות, תחרות אגרסיבית מצד BYD ויצרניות סיניות נוספות, וגם תגובת נגד צרכנית לפעילותו הציבורית והפוליטית של מנכ"ל החברה, אילון מאסק.

הדגם החדש ירד בארה"ב ובאירופה בכ-15%, בארץ, נכון להיום, הגירסה הזולה ביותר של המודל 3 עומדת על 213,341 שקל (כמעט 66,000 דולר, גבוה משמעותית מאירופה וארה"ב). אמנם טסלה עוד לא פרסמה חדשות לגבי הדגם המוזל בארץ, אבל אם נעריך על פי ירידת המחירים באירופה ובארה"ב, נוכל לשער שהמחיר המעודכן יהיה כ-185,000 שקל. הגרסאות הזולות מוותרות על חלק מהגימורים והפיצ'רים הפרימיום, אך עדיין מציעות טווח נסיעה של מעל 480 ק"מ, כדי לשמר את האטרקטיביות מול המתחרות המוזלות. 

עם זאת, הדגם מצויד בסוללה קטנה יותר ולכן מציע טווח וביצועים נמוכים בהשוואה לגרסאות ה-Long Range וה-Performance. בתוך תא הנוסעים הוסרו מאפייני הפרימיום של מערכת השמע, והיא עם פחות רמקולים. בנוסף, גימורי הפנים פשוטים יותר, כולל העדר תאורת אווירה וחומרים יוקרתיים. גם המושבים והריפודים מגיעים בגרסה בסיסית יותר. מבחוץ, החישוקים והגלגלים הם בגרסה פשוטה וקטנה יותר, ומראות הצד אינן מתקפלות או מתכווננות חשמלית כפי שקיים בדגמים המאובזרים. 

בנוסף, חלק מהיכולות המתקדמות של מערכות הנהיגה האוטונומיות, כמו Autosteer ותכונות חבילת הפרימיום, אינן כלולות. כל אלו יחד מרכיבים גרסה בסיסית, שמעניקה את חוויית טסלה במחיר נמוך יותר, אך עם פחות פיצ’רים ונוחות.


ההוזלה מלווה גם בגרסת Model Y זולה שהושקה מוקדם יותר השנה. מנכ"ל החברה, אילון מאסק, טען כי ההוזלות יאפשרו לטסלה להגיע לקהלים רחבים יותר ולשקם את הביקושים, שנשחקו בחודשים האחרונים.