ג'יימי דיימון רכש סטארט אפ ב-175 מיליון דולר והתברר שאין בו כלום; איך הצליחה צ'ארלי ג'ביס להונות בנק ענק?
בדיקת נאותות לא גילתה שכמעט כל מסד הנתונים מזויף - הפשלה של ג'יי פי מורגן
צ'ארלי ג'ביס, יזמת מבטיחה שהפכה לאחת הדמויות השנויות במחלוקת בעולם הפיננסי, עומדת בלב סערה משפטית שמסעירה את וול סטריט. משפטה, שהחל ב-18 בפברואר בבית משפט פדרלי במנהטן, חושף כיצד שכנעה את ג'יי.פי מורגן צ'ייס לשלם 175 מיליון דולר עבור הסטארט-אפ שלה, פרנק, ב-2021 – עסקה שהתגלתה כמבוססת על נתונים מומצאים. הסיפור שלה הוא חלק ממגמה מטרידה של הונאות בשנים האחרונות, שבהן כריזמה וטכנולוגיה מסתירות כוונות זדוניות וחושפות חולשות במוסדות גדולים.
פרנק: חלום שהתגלה כשקר
ג'ביס, שסיימה את לימודיה בוורטון, ייסדה את פרנק ב-2017 במטרה להקל על סטודנטים אמריקאים לקבל סיוע כספי ללימודים. היא הציגה את המיזם ככלי מהפכני שמביא נגישות לחינוך, משכה תמיכה ממשקיעים כמו מייקל אייזנברג מאלף ומארק רואן מאפולו, ואף זכתה להכרה ב"30 מתחת ל-30" של פורבס. אך המציאות הייתה רחוקה מהתדמית: לקראת מכירת החברה, ג'ביס דרשה מעובד ליצור רשימה של ארבעה מיליון משתמשים – פי עשרה ממספר החשבונות האמיתי, כ-300 אלף. כשהוא סירב, היא שילמה למרצה למתמטיקה לייצר נתונים סינתטיים, שהצליחו לעבור את בדיקות הבנק דרך ספק חיצוני.
האשליה קרסה כשג'יי.פי מורגן ניסה לפנות ל"לקוחות" וגילה שרובם פיקטיביים. ג'ביס נעצרה ב-2023, וכיום היא ואוליבייה עמר, יד ימינה ושותפה הישראלי למיזם, עומדים בפני עונשי מאסר כבדים. התביעה רואה בה יזמת ערמומית שתכננה הכל; ההגנה טוענת שהבנק ידע את האמת והאשים אותה לאחר ששינויים במדיניות הסיוע הכספי הפכו את פרנק ללא רלוונטי. בית המשפט האשים את השניים, הם יבו בכלא, אבל השאלה כמה? על פי החוק הרף המקסימלי הוא 30 שנה, הם צפויים לשבת הרבה פחות מכך.
כשל הבנק: רשלנות או תאוות בצע?
איך מוסד כמו ג'יי.פי מורגן נפל שולל? התשובה טמונה בשילוב של חיפוש אחר רווח מהיר וחוסר זהירות. ג'יימי דימון, מנכ"ל הבנק, אישר את העסקה לאחר פגישה עם ג'ביס, והיא זכתה לגיבוי בכירות כמו מריאן לייק וג'ניפר פיפסאק, שראו בסטודנטים של פרנק קהל לקוחות עתידי. אך סימני אזהרה היו שם: עובדים שאלו על נתונים לא מבוססים, וחברות כמו Capital One נסוגו מחשד לזיוף. בדיקת הנאותות הייתה רופפת, והבנק הסתמך על הצהרותיה של ג'ביס בלי אימות מספיק. דימון כינה זאת ב-2023 "שגיאה חמורה", אך רבים תוהים אם זו תמימות או חוסר אחריות מכוון.
הונאות נוספות שזעזעו את השוק
ג'ביס היא לא חריגה. בשנתיים האחרונות התפוצצו מקרים נוספים שחשפו את השבריריות של עולם הפיננסים:
תרנוס (2023-2024): אליזבת' הולמס, שהבטיחה מהפכה בבדיקות דם, נכלאה ב-2023 לאחר שהונתה משקיעים במיליארדים. ב-2024 היא וסאני בלוואני נדרשו לשלם 452 מיליון דולר לאחר ערעור כושל.
FTX (2023): סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, הואשם בהונאה של מיליארדים לאחר קריסת החברה ב-2022. המשפט ב-2023 חשף ניהול כספים פזרני ומטעה.
צלסיוס (2023): אלכס משינסקי, מייסד פלטפורמת הקריפטו צלסיוס, נתבע ב-2023 על הצגת תשואות מדומות, שהובילו לאובדן מיליארדים למשקיעים לפני התמוטטות החברה.
23andMe (2024): חברת הגנטיקה, שנסחרה בוול סטריט, התגלתה כפלופ לאחר שהבטיחה תובנות רפואיות מהפכניות על בסיס בדיקות DNA. ב-2024 התברר שנתוניה לא היו מדויקים מספיק לשימוש רפואי, ושוויה צנח לאחר תביעות משקיעים.
המקרים האלה מציירים תמונה עגומה: יזמים מנצלים את האמון של משקיעים ומוסדות, בעוד אלה נרדמים בשמירה מתוך תאווה להצלחה מהירה. ג'ביס, עם כריזמה וחזון, הצליחה לרמות בנק ענק – אך האחריות מוטלת גם על מי שקנה את הסיפור בלי לבדוק לעומק. המשפט שלה צפוי להסתיים בקרוב, והכרעת המושבעים תקבע אם תשלם מחיר כבד על מעשיה, או שתצליח להפנות את האצבע המאשימה גם חזרה אל הבנק.
- 3.אזרח 30/03/2025 11:14הגב לתגובה זוההון אצליהם ....הסיכון של המשקיעים שנשארו בלי כלום
- 2.אנונימי 30/03/2025 00:06הגב לתגובה זואני חושב שהוא צריך לשלם על זה לא פחות מהנוכלתהיתגלה שהוא לא אחראייכל לבדוק את הונתונים
- 1.עמית יזם וטיק 29/03/2025 23:12הגב לתגובה זוהמקרים האלה פוגעים ברוב המכריע של היזמים שפועלים בתום לב. מקרים כאלה עלולים לגרום לחשדנות יתר מצד משקיעים ודרישות לערבויות. כמו בכל תחום שמתנהל בנחת מגיע משהו שהורס לכולם.חבל
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
