אסף רפפורט וויז
צילום: עומר הכהן

המשמעות של עסקת WIZ- גוגל לישראל והפוטנציאל בתעשיית מיחזור המתכות

מה מחפשת טויוטה בתחום מיחזור המתכות, הביקוש הגובר להשקעות בטכנולוגיה ביטחונית בישראל והמהלך החכם של אסף רפפורט

נושאים בכתבה WIZ גוגל טויוטה

"חברות הון סיכון שמזרימות כסף לחברות סטארט-אפ ביטחוניות אמריקאיות, מכוונות את עיניהן לישראל ומשקיעות בחברות טכנולוגיה צבאיות שצמחו מאז שהמדינה יצאה למלחמה בעזה ובלבנון", נכתב בכותרת של העמוד הראשון של הוול סטריט ג'ורנל ב-16.3, "המחשבה שמאחורי השקעות אלו היא האמונה שחברות ישראליות יתחרו יותר ויותר על חוזים בארה"ב ובמדינות אירופה שבהן ההוצאות הצבאיות צפויות לעלות בשנים הקרובות. 

סטארט-אפ ישראלי אחד בשם קלע, השיג לאחרונה השקעות משתיים מחברות הון סיכון הגדולות בארה"ב המעורבות בשוק הביטחוני וכן מזרוע ההשקעות של סוכנות הביון המרכזית (ה-CIA). החברות הן Sequoia Capital, שמימנה את כל סבב ה-Seed של Kela ועבורה זו ההשקעה הראשונה בישראל ו- Lux Capital שנכנסה לסבב הבא ביחד עם משקיעים אחרים מה שהביא את הסכום הכולל שגויס עבור Kela ל-39 מיליון דולר. המוצר של קלע אינו נשק ספציפי, כמו מזל"ט או טיל", אמרה המייסדת והנשיאה חמוטל מרידור, "אלא תוכנה שמשלבת טכנולוגיות מסחריות וצבאיות, ליישומים כמו הגנת גבולות והמוצר הזה הוא רק הצעד הראשון עבור החברה, שמטרתה להתחרות על חוזים לפיתוח ושילוב מערכות נשק מרכזיות". 

מלחמת חרבות ברזל, כך הולך ומסתבר, לא רק שהחזירה לישראל את כוח ההרתעה אלא שהחזירה לישראל את מעמדה כ- כ-"Startup nation". האמינו לי שבין חברת קלע לבין שובה של עסקת WIZ-GOOG, בהערכה כפולה לחברה הישראלית בתוך שנה, לבין שורת החוזים שנחתמת לאחרונה בין התעשיות הצבאיות הישראליות לגופים ברחבי העולם יש חוט מקשר שכולל גם את הציפיות להגדלת תקציבי הביטחון באירופה והמזרח הרחוק בהשראת הדרישות של טראמפ. ישראל על המפה הביטחונית והטכנולוגית ואפשר להניח, די בביטחון, שסוכנויות מודי'ס-פיץ'-ו-S&P מהרהרות אם הורדת הדרוג של ישראל לא הייתה טעות. 

שובה של עסקת גוגל - וויז

שובה של עסקת  Alphabet(סימול:GOOG)- WIZ, בתוך פחות משנה והפעם בהערכה של 32 מיליארד דולר לחברה הישראלית, עלייה של כמעט % 50 מעל ההצעה האחרונה של גוגל, מצביעה שצדק מנכ"ל החברה הישראלית בהחלטתו לדחות את ההצעה הקודמת שנראתה לפרשנים כנדיבה ביותר. זה אומר שהאיש מבין היטב את הלך הרוח בשוק ההון בארה"ב וכנראה היה מודע להתקהלות של טובי החתמים סביב WIZ מה שאפשר לו לדחות הצעה כה נדיבה. 

אבל מה שבלט הרבה מעבר להשקעת הענק של Alphabet זה השינוי בגישת ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות, כולל שבע המופלאות, בנושא ההשקעות בישראל. הצעדים שעשתה גוגל לאחרונה, ביניהם העלאתן של שתי ישראליות לתפקידי ניהול בכירים בחברה, הגברות ענת אשכנזי, למנהלת הכספים של החברה ורות פורת לנשיאת ומנהלת ההשקעות, מצביעה על התפתחות חיובית נוספת שמתפתחת מול ישראל בעולם הטכנולוגיה ובוול סטריט. 

נראה שהשפעת המפלגה הדמוקרטית בארה"ב על התנהגות ענקיות הטכנולוגיה בקשר לסכסוך הישראלי-פלשתיני הולכת ומתפוגגת אל מול המציאות המתפתחת. העובדה שחברה כמו גוגל או אנבידיה, מייקרוסופט, אוראקל ואמאזון, שהן מהתומכות ומהמממנות המובילות של המפלגה הדמוקרטית ודעותיה עד לאחרונה, דווקא מגדילות מעורבותן בישראל לא נעלמת מעיני הפרשנים בוול סטריט ולבטח לא ממקבלי ההחלטות של המפלגה הדמוקרטית בארה"ב, שמתדרדרת במהירות מאז ההפסד בבחירות, גם בשל התנהגותה מול ישראל (לא רק כמובן). המפלגה הדמוקרטית מתחילה להבין שההתקרבות הבוטה לעניין הפלשתיני אינו עובד לטובתה, ההפך. 

 חברות הטכנולוגיה כך נראה "משתחררות" מהקשר לדמוקרטים ולאג'נדות שלהם כתוצאה מהבנתן שהטלת כל חוליי המזה"ת על ישראל היא טעות שעלולה לפגוע בעסקיהן ועדיף לזוז לכיוון המרכז ואולי אפילו להתקרב יותר לישראל. חברות הטכנולוגיה מבינות היטב את תוצאות הבחירות בארה"ב וההשלכות שלהן. הן מבינות שבין ההשפעה האוונגליסטית על מוקדי השלטון לבין השתלטות הרפובליקנית "מלא-מלא" על שלושת מרכזי הכוח של ארה"ב והירידה הברורה בפופולריות של הדמוקרטים כולל באוכלוסיות הלטיניות והשחורות, האווירה משתנית. הן מבינות שירח הדבש הזה, בין הדמוקרטים לעיליתה הטכנולוגית, הולך להסתיים כי זה פוגע בביזנס שנות עמדות, אינשאללה!!

קיראו עוד ב"גלובל"

אם כבר מדברים על פרמיות מטורפות אז השבוע נודע שחברת הבת של ענקית הרכב היפנית טויוטה (סימול:TM), ששמהToyota Tsusho  (סימול: 8015.T), רוכשת את החברה האמריקאית Radius Recycling (סימול:RDUS), בפרמיה של % 115 (ב-1.34 מיליארד כולל כול החובות והכול במזומן). שימו נא לב שהיפנים משלמים פרמיית ענק עבור חברה שהכנסותיה יורדות מזה 3 שנים, שעברה, ב-2024, להפסד תפעולי ושהרווח למניה שב-2022 הגיע ל-5.72 דולר עבר, בשנים 2023-4, להפסדים של 0.92 ושל 9.38 דולרים בהתאמה. כיוון שאת Radius Recycling אני מכיר היטב עוד מימיה כ- Schnitzer Steel ובגלל תמיכת המשפחה המייסדת ביהדות ובישראל, רציתי לשתף את הקוראים בניסיון להסביר מה הביא להצעה הנדיבה הזו של היפנים שלא כאמריקאים אינם ממהרים להציע פרמיה כ"כ גבוהה.  

תעשיית מחזור המתכות מתעוררת

תעשיית מחזור המתכות העולמית מתעוררת:Toyota Tsusho  נוסדה ע"י טויוטה ב-1936 על מנת לטפל בעניינים הכספיים של טויוטה. אבל עם השנים הוסיפה לעצמה פעילויות שונות שמטרתן לתמוך בהצלחה של חברת האם ובין השאר נכנסה לתחום הרכש והלוגיסטיקה של מתכות מסורתיות, כמו פלדה, נחושת ואלומיניום וגם ליצירת שרשראות ערך לחומרים חדשים ששוק הרכב המודרני דורש  ושמשתרעים על מגזרי תעשייה, מסחר וצרכנות רבים כולל חומרי גלם תעשייתיים, מוצרים חקלאיים וטכנולוגיה עילית. 

לחברה נוכחות עולמית באמצעות כ-900 חברות בת ושותפויות ברחבי העולם. מדוע החליטה החברה היפנית לבצע את הרכישה ובהערכה כה גבוהה? כי החברה, שהתחייבה עוד בתחילת שנות ה-80, לבנות "חברה מבוססת מיחזור" (באמצעות מיחזור גרוטאות מתכת ושחזור משאבים של כלי רכב ישנים) הבינה, בשנים האחרונות ובתגובה להגברת הדרישות החברתיות (בגלל הבעיות האקולוגיות) למימושה של "כלכלה מעגלית", שהיא חייבת להרחיב את עסקי המחזור שלה למגוון רחב של מגזרי חומרים, כולל פלסטיק וטקסטיל ("כלכלה מעגלית" זה מודל של ייצור וצריכה שכרוך בשיתוף, השכרה, שימוש חוזר, תיקון, שיפוץ ומיחזור של חומרים ומוצרים קיימים, במטרה להאריך את חיי המוצר. יותר מכך, Toyota Tsusho  הבינה שכדי להצליח בגדול בנושא הכלכלה המעגלית היא חייבת להרחיב עסקיה בארה"ב כיוון שכשליש מהכנסות קבוצת טויוטה כולה מגיע מהשוק האמריקאי, היא חברת הרכב השנייה בגודלה מבחינת מכירות רכבים בארה"ב,


והחשיבות של "כלכלה מעגלית" בתחום הרכב גדולה להתייעלות הפעילות ולכן גם לתחרות העזה בתחום. החברה היפנית הבינה שעל מנת להצליח במשימה היא חייבת לפעול במהירות ומכמה סיבות שהתפתחו בקשר לתעשיית הרכב, הפלדה והמיחזור. הדרך המהירה והקצרה להיכנס למקום מוביל הייתה לפיכך רכישת חברה אמריקאית קיימת שיכולה לספק לקבוצת טויוטה את המענה לשינויים ו-Radius התאימה ככפפה ליד. 

Radius היא אחת מחברות המיחזור המובילות בצפון אמריקה ומפעילה רשת נרחבת של למעלה מ-100 מתקנים, כולל של פירוק אוטומטי ומיחזור מתכות ברחבי ארצות הברית, קנדה ופורטו ריקו וזאת לצד מפעל ייחודי לעבוד פלדה עם כבשן קשת חשמלי באורגון מה שמאפשר ל-Radius, באמצעות רשת זו, להוביל ברכישה, עיבוד ומיחזור של מתכות ברזליות ולא ברזליות ובמתן אספקה יציבה של חומרים ממוחזרים איכותיים באמצעות טכנולוגיות עיבוד ומיון מתקדמים ללקוחות בכל העולם (תוכלו לראות את נתוני המחזור של Radius  לשנת 2024 בהודעת חברת Toyota Tsusho לבורסה)


באמצעות עסקה זו שואפת החברה היפנית, לשלב את החוזקות של Radius עם היכולות שלה כדי לבנות שרשרת אספקה במעגל סגור שבמרכזה חומרים ממוחזרים, מערך אסטרטגי שיתחזק אספקת חומרי מחזור באיכות גבוהה בצפון אמריקה. בקצור, החברה היפנית מחויבת, באמצעות הרכישה, להרחיב עוד יותר את יוזמות הכלכלה המעגלית שלה ולהאיץ את מאמציה גם להשגת ניטרליות פחמן באמצעות עסקה זו. רכישה של חברה כמו Radius Recycling הפכה במהירות למהלך קריטי כדי להצליח בהתחייבויות שלה. זו למעשה הייתה הסיבה בגללה החליטה טויוטה להציע ל-Radius Recycling "הצעה שאי אפשר לסרב לה" והיפנים ניצלו את המצב שנוצר בתעשיית המתכות (שלוש שנים של עודפי הצע שהביאו לירידות מחירים ולמשבר) ושפגע קשות ב Radius Recycling.


הסיפור המדהים על סם שניצר

Radius Recycling, נוסדה ב-1906 ע"י מהגר יהודי מרוסיה בשם סם שניצר, שהתיישב בפורטלנד שבאורגון ושבנה לאורך שנים את אחת החברות המובילות למחזור מתכות ברזליות ושאינן ברזליות בארה"ב. החברה גייסה פעמיים, ב-1993 וב-1996, אז בשם Schnitzer Steel, כי לאחר ההנפקה הראשונה הבינה המשפחה שהביקוש לפסולת מתכות ילך ויגדל עם הגידול בתעשיית הרכב. הם קראו נכון את מפת ההתקדמות הטכנולוגית והאמינו שיגיע הרגע שבו ישתלם (גם בגלל ההתקדמות הטכנולוגית וגם בגלל גורם כלכלת הגודל שמתפתחת) כלכלית לאסוף פסולת, לעבד אותה ולייצר מתכות שהביקוש להן, הן מתעשיית הרכב והן מתעשיות אחרות, כמו הבניין והתשתית, ירקיע שחקים. כך הציגו את החברה בהנפקה השנייה שבצעה ב-1996, "ערמות גלגלי הפלדה, המסמרים החלודים והמכשירים המחורצים במגרש הגרוטאות של Schnitzer Steel, לאורך כביש 99 במערב יוג'ין, אכן נראות כמו ערמות של זבל. אבל הזבל הזה שווה מיליוני דולרים ועם הזמן יהיה שווה הרבה יותר". חברת שניצר, לאחר ההנפקות, שיפצה את המתקנים שלה ומחפשת רכישות חדשות. מעצמת הגרוטאות שבסיסה בפורטלנד רוצה לתפוס נתח גדול יותר מהשוק הצומח בעולם למתכת ממוחזרת. "אנליסטים בתעשייה טוענים", אמר דובר החברה, "שמדינות בדרום מזרח אסיה מתפתחות במהירות וזקוקות לפלדה וברזל להמשך ההתפתחות. הן רעבות במיוחד למתכת ממוחזרת ליצירת תשתית ומוצרים בני קיימא. חברת שניצר ממוקמת היטב כדי להשביע את התיאבון שלהם. יצרנית הפלדה הגדולה בעולם, סין, מתקשה לספק הביקוש בסין, אין להם באמת חומר גלם למחזור ואז יש בעיה לשאר מדינות האזור שצומחות. הם חייבים להשיג את הפלדה במקום אחר ואנחנו, עם נמלי מים עמוקים בטאקומה שבפורטלנד ובאוקלנד שבקליפורניה, עם מתקני איסוף חזקים שיצרנו, נמצאים בעמדה טובה לספק את כל זה". 

תבדקו מה קרה בסין בשנים שלאחר 1996 ותגלו שהשניצרים צדקו. אלא שמשפחת שניצר שחזתה היטב את ההתפתחויות לא יכולה הייתה לחזות את נפילת הנדל"ן בסין בין 1996 ל- 2020 שגררה אחריה האטה כלכלית בסין וגם לא את עליית תפוקת הפלדה בהודו מכ-143 מיליון טון לשנה ב-2019 ל-180 מיליון טון ב-2023, מה שהביא למשבר והעביר את Radius להפסדים. ולבסוף, במחצית השנייה של 2024 נראה היה שהמשבר בסין מסתיים ושוק המתכות  משתפר ובטויוטה הבינו ש"צריך לסגור עסקה עם Radius" ולכן הציעו פרמיה כ"כ נדיבה.

אבל הייתה עוד סיבה להצעה הנדיבה, Tamara Lundgren שמה, היו"ר-נשיאה ומנכלי"ת של Radius, שמאז 2008 מובילה את החברה וללא ספק אחת המנהלות המובילות בעולם, נתנה ראיון לפני כשנה לחברת הייעוץ מקנזי,,  שמבחינתי אומר שכדאי מאוד לבדוק כדאיות השקעה ב-Toyota Tsusho (שנסחרת בכול הבורסות המובילות בעולם) ובעיקר בגלל התרומה שיכולה לספק החברה בתחום המיחזור בעולם.



*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ. העושה במידע הנ"ל שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכתב עשוי להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    מעניין. תודה. (ל"ת)
    הקורא 03/04/2025 23:20
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    נחום 24/03/2025 08:21
    הגב לתגובה זו
    הי שלמהאתה באמת חושב שהמלחמה החזירה לישראל את כח ההרתעה
  • שלמה גרינברג 24/03/2025 09:31
    הגב לתגובה זו
    והעתונות מהסוג של httpsbreakingdefense.com ותגלה את האמת
  • תודה (ל"ת)
    נחום 28/03/2025 11:20
  • 7.
    פרוגרס 23/03/2025 21:10
    הגב לתגובה זו
    צדיקים
  • 6.
    S.O.S 22/03/2025 16:57
    הגב לתגובה זו
    Google Please delay the sale until we replace the coalition of criminals they will use and waste tax money to pay bribes to the ultraOrthodox and the abominable Orit Stroke.
  • תקנא ותתפוצץ קומוניסט. (ל"ת)
    כגן 22/03/2025 19:34
    הגב לתגובה זו
  • דן 24/03/2025 09:09
    מיותר
  • 5.
    רחלי 22/03/2025 08:04
    הגב לתגובה זו
    הסקטור שהולך לפרוח בגדול עם השקעות ענק. לגזור ולישמור.
  • 4.
    לא הכול פוליטיקה 21/03/2025 23:29
    הגב לתגובה זו
    לא מבין למה עירבת הבעיה הפלשתינית בכלכלה. הגדולות כאן בגלל כמות הסטארטאפים הגדולה בתחומי הAI וגם הקוונטום...
  • דגן 24/03/2025 12:32
    הגב לתגובה זו
    .
  • לאחר שתואיל בטובך גם לקרוא את המאמר תחשוב שוב (ל"ת)
    שלמה גרינברג 23/03/2025 09:45
    הגב לתגובה זו
  • רז 22/03/2025 19:35
    הגב לתגובה זו
    .
  • קפלניסט 23/03/2025 21:11
    הבנת הנקרא
  • 3.
    תודה רבה וסופש נעים (ל"ת)
    אנונימי 21/03/2025 19:39
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אשר 21/03/2025 17:14
    הגב לתגובה זו
    אביה ואמה היגרו מישראל לבריטניה בטרם היא נולדה
  • שלמה גרינברג 22/03/2025 09:40
    הגב לתגובה זו
    יש למשפט כזה ריח רע לבטח כשמדובר באנטישמיות ואני בספק אם הגברת אכן תסכים עם כך. נכון ההורים עזבו ובלה בלה בלה אבל בעיני העולם היא בעלת שורשים ישראלים ובפעילותה היא אכן כזו והמשפט שגוגל מלאה בישראלים אינו המצאה שלי.
  • 1.
    יהוושוילי 21/03/2025 15:15
    הגב לתגובה זו
    אנשים צדיקים
  • אנונימי 21/03/2025 23:13
    הגב לתגובה זו
    הרי רק בזכות הקשרים של כל קרנות ההשקעות של החברה בצמרת הגבוהה של הטק אז החברה נמכרה ובסכום שכזה. סביר שחברה אחרת עם אותו המוצר אבל פחות מקושרת ונוצצת השקעתית לא היתה נמכרת כל כך מהר וגם אם כן אז בסכום הקטן בשני סדרי גודל לכל הפחות. ואף מילה בכל הימים האחרונים על המשפט בדצמבר 2025 בין Orca Security לבין Wiz על הפרת פטנטים.
  • לא הייתי בונה על כך יותר מידי כי עורכי הדין של גוגל מודעים לתביעה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 24/03/2025 09:35
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".