דמיס חסאביס מנכל DeepMind; קרדיט: רשתות חברתיותדמיס חסאביס מנכל DeepMind; קרדיט: רשתות חברתיות

"עוד 5-10 שנים ה-AI יוכל להחליף אותנו"

המנכ"ל של DeepMind, חברת הבת של גוגל שמתמקדת במחקר של בינה מלאכותית, טוען ש-AI שמשתווה או עולה על בן אדם כמעט בכל משימה אומנם רחוק מהמציאות היום, אבל תוך 5-10 שנים צפויה קפיצה: "המערכות היום מאוד מרשימות, אבל יש עדיין המון דברים שהן פשוט לא יכולות לעשות; תוך כמה שנים נגיע לשם"

רוי שיינמן | (7)

הבינה המלאכותית שינתה ועודנה משנה את העולם, אבל נבואות הזעם של כל אלה הטוענים שהיא תחליף לגמרי את בני האדם ותביא לשיעור אבטלה של 100% רחוקים מלראות את הנבואה שלהם מתגשמת. עם זאת, ייתכן ובעוד מספר שנים העולם כבר ייראה אחרת: "הבינה המלאכותית היום מאוד מתקדמת, אבל עדיין יש מקומות בהם היא לא יכולה להחליף בן אדם", אמר דמיס חסאביס, מנכ"ל DeepMind, חברת הבת של גוגל שמתמקדת במחקר של בינה מלאכותית.


מה שחסאביס מתאר הוא AGI (Artificial General Intelligence), בינה מלאכותית כללית, כלומר מערכת שיכולה לבצע כל משימה שבן אדם מבצע בצורה שווה או יותר טובה, למרות שלדבריו דרוש עוד הרבה מחקר על מנת להגיע לרמה הזו, הוא סבור שאנחנו עשויים לראות מערכות כאלה כבר עוד 5-10 שנים.


הדעות חלוקות - מתי באמת נגיע ל-AGI?

חסאביס נחשב למתון ביחס לבכירים אחרים בתעשייה - דאריו אמודאי, מנכ"ל חברת הבינה המלאכותית Anthropic, אמר בכנס הכלכלה העולמי בדאבוס בינואר כי לדעתו נוכל לראות אינטיליגנציה מלאכותית ש"עולה על רוב בני האדם ברוב המשימות" בתוך שנתיים-שלוש בלבד.


בכירים אחרים בענף העריכו כי המהפכה הזו תגיע אפילו מוקדם יותר - ג'יטו פאטל, סמנכ"ל המוצר של סיסקו, אמר כי כבר במהלך 2025 נראה סימנים ממשיים ל-AGI. "אנחנו לא מדברים על שנים רבות קדימה, זה ממש מעבר לפינה", טען פאטל. גם אילון מאסק טען בשנה שעברה כי AGI תהיה זמינה כבר בשנת 2026. מנכ"ל OpenAI, סם אלטמן, ציין כי אנחנו צפויים להגיע למצב הזה ב"עתיד היחסית קרוב".


מה חסר כדי להגיע ל-AGI?

חסאביס טוען שהאתגר המרכזי בפיתוח AGI הוא להביא את המערכות הקיימות לרמת הבנה עמוקה של ההקשרים בעולם האמיתי. לדבריו, בעוד שניתן לפתח מערכות שמסוגלות לבצע משימות מורכבות יחסית, היישום של יכולות כאלה בעולם האמיתי הוא משימה קשה בהרבה.


"השאלה היא עד כמה מהר נוכל לשפר את יכולות התכנון וההתנהגות של המערכות, כך שניתן יהיה ליישם אותן בעולם האמיתי, לצד מודלים שמבינים את הסביבה שלנו", אמר חסאביס. "השגנו התקדמות משמעותית עם מודלים של הבנת העולם בשנים האחרונות, אבל האתגר כעת הוא לשלב אותם עם אלגוריתמים מתקדמים של תכנון וקבלת החלטות".


חסאביס ותומאס קוריאן, מנכ"ל חטיבת הענן של גוגל, ציינו כי אחת המגמות המשמעותיות ביותר בתחום היא פיתוח מערכות AI מרובות-סוכנים (multi-agent systems). ב-DeepMind מתמקדים בין היתר בפיתוח סוכני AI שיוכלו לתקשר ולשתף פעולה כדי לפתור בעיות מורכבות. דוגמה לכך היא המחקר שביצעה החברה על משחק האסטרטגיה "סטארקראפט", שבו למדו סוכני AI לשתף פעולה ולעבוד ביחד.

קיראו עוד ב"גלובל"


קוריאן הסביר כי עולם ה-AI נע לכיוון שבו סוכנים יוכלו לתקשר זה עם זה באופן שיאפשר להם לפתור משימות מורכבות יותר: "ברגע שתהיה לנו מערכת שבה סוכנים מסוגלים להבין אילו כלים הם צריכים ולהשתמש בהם בהתאם, נראה קפיצה משמעותית ביכולות הבינה המלאכותית", אמר.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    וככה בא החמאס ופגע בנו (ל"ת)
    אא 19/03/2025 20:36
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 19/03/2025 05:53
    הגב לתגובה זו
    כל הנשארים בבית בזמן הקורונה אותם יחליף הAI סאוט פארק חזו שאינסטלטורים הם האליטה של העתידחחחחח
  • 3.
    אנונימי 18/03/2025 10:35
    הגב לתגובה זו
    לא מזמן אמר לא לשלוח את הילדים ללמוד תכנות כי AI יעשה זאת במקוםרק שכח לציין שהנדסת תוכנה AI לא יודע לעשות בסקייל ובמערכות מורכבות שהם לא דמו שגם ככה כל ילד בן 10 יודע לפתח כבר היוםגם עוד 510 שנים AI לא ידע להנדס מערכת מורכבת מקצה לקצהמה שכן במקום לכתוב קוד תתנו הוראות באנגליתסוף סוף נפטר אולי מי למי יש יותר גדול JS Python Java .. ידה ידה ידה ...
  • 2.
    עושה חשבון 18/03/2025 07:32
    הגב לתגובה זו
    יש עדיין מקומות שלא כלכלי לחרוש עם טרקטור . את המעסה שלי לא יכל להחליף AI . את השקרן בן שקרן AI יכל להחליף בקלות .
  • 1.
    מכיוון ש70% מהמשרות במשק אינן נחוצות והן למעשה הלבנת כספים וחלוקת שלל אין שום בעיה ש ai יעשה זאת (ל"ת)
    אנונימי 17/03/2025 21:58
    הגב לתגובה זו
  • בתקווה שאתה תהיה אחד מאותם 70% ואז נראה אותך מביא פרנסה (ל"ת)
    אנונימי 19/03/2025 16:30
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 17/03/2025 23:12
    הגב לתגובה זו
    וסמוטריץ ימשיך להעביר לחרדים. רק AI יציל אותנו
סונדאר פיצאי גוגל GOOGLE
צילום: Eesan1969, Wikipedia
שיחת היום

בזמן שישנתם: התוצאות של ענקיות הטק ואיך הן ישפיעו על השווקים?

גוגל, מיקרוסופט, מטא פרסמו דוחות - איך הדוח ומה המניות עשו אחרי המסחר ואיך זה השפיע על אנבידיה? 

אדיר בן עמי |

שלוש מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם:אלפאבת (החברה האם של גוגל), מיקרוסופט ומטא, דיווחו אתמול אחרי המסחר על תוצאות הרבעון השלישי של השנה. התגובות בשוק היו מגוונות, כאשר ההשקעות האגרסיביות ב-AI להיות מוקד מרכזי. מניית אלפאבת זינקה בכ-7% במסחר המאוחר, בעוד מניית מטא צנחה בכ-8% ומניית מיקרוסופט ירדה בכ-4%. ההשפעה ניכרה גם במניית אנבידיה, הספקית המובילה של שבבי AI, שמנייתה הוסיפה כ-2% במסחר שלאחר הסגירה, אך כעת באזור האפס, ועדיין מדובר על עלייה של כ-8.5%% בשלושת הימים האחרונים. 

(עדכון עם השלכות על השווקים - טראמפ ושי נפגשו - "מקווה שחתימת הסכם סחר תתרחש בקרוב מאוד")

התמונה הכוללת שמתגלה מהדוחות הללו היא של צמיחה מרשימה בהכנסות, אך גם של אתגרים משמעותיים: ההשקעות האגרסיביות ב-AI ממשיכות להיות מנוע הצמיחה העיקרי, אך הן מגיעות עם עלויות גבוהות, מגבלות קיבולת וחששות מפני תשואה ארוכת טווח. בעוד אלפאבת מציגה תוצאות טובות ואיזון בין השקעות לתשואה על השקעה, מטא ומקרוסופט מחפשות עדיין את "דרך המלך" של השקעות שיניבו תשואה מספקת  

אלפאבת: צמיחה מואצת בענן וב-AI, עם מודל עסקי עמיד ומתרחב

אלפאבת פתחה את גל הדוחות בעוצמה, עם תוצאות שמעבר לציפיות האנליסטים. ההכנסות ברבעון השלישי (יולי-ספטמבר) הגיעו ל-102.3 מיליארד דולר, עלייה של 16% בהשוואה לשנה קודמת, ועלייה של 15% בנטרול שינוי מטבע, ועקפו את התחזיות שעמדו על 99.85 מיליארד דולר. הרווח הנקי זינק ב-33% ל-35 מיליארד דולר, והרווח למניה (EPS) המתואם עמד על 3.10 דולר, לעומת תחזית של 2.33 דולר בלבד. התגובה בשוק הייתה מיידית: המניה טיפסה ב-7.5% במסחר שלאחר השעה, מה שמעיד על אמון מחודש במנהיגותה של אלפאבת בתחום ה-AI. זהו הרבעון הראשון שבו אלפאבת חצתה את רף ה-100 מיליארד דולר בהכנסות רבעוניות.

המנוע העיקרי מאחורי הצמיחה היה יחידת Google Cloud, שהכנסותיה זינקו ב-35% ל-18.5 מיליארד דולר, הרבעון החזק ביותר בתולדותיה. הגידול הזה נובע בעיקר מביקוש גובר לשירותי ענן מבוססי AI, כולל מודלי Gemini המתקדמים, שמשמשים חברות סטארט-אפ ותאגידים גדולים לבניית יישומי AI. אלפאבת דיווחה על גידול של יותר מ-250% בהכנסות ממוצרים גנרטיביים, כאשר חוזים חדשים בתחום זה תורמים ליתרת חוזים בלתי ממומשים של 180 מיליארד דולר, סימן ברור להכנסות יציבות בשנים הקרובות. תחום החיפוש, שנותר עמוד התווך של החברה ומספק כ-60% מההכנסות, הניב 61.2 מיליארד דולר, מעל התחזיות  הודות לשילוב AI בשיפור תוצאות החיפוש, מה שמגביר את זמן השהייה של משתמשים ומגדיל את ההכנסות מפרסום. גם יוטיוב תרמה חלק משמעותי, עם 11.8 מיליארד דולר בהכנסות מפרסום וידאו, עלייה של 20% שמיוחסת להתרחבות בפלטפורמות וידאו קצרות ומבוססות AI. מעבר למספרים, הדוח חשף התקדמות טכנולוגית: Gemini 2.0, שיושק בקרוב, צפוי לשפר את יכולות הרב-מודליות, מה שיאפשר שילוב טוב יותר בין טקסט, תמונה ווידאו – תחומים שכבר מניבים הכנסות נוספות מחברות בתחומי המדיה והפרסום.

BYD (X)BYD (X)

עצירה פתאומית - הרווח הנקי של BYD נפל ב-33%

יצרנית הרכב החשמלי הסינית רשמה את הנפילה החדה ביותר ברווח הנקי מזה שנים, על רקע התחרות בסין

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה BYD רכב חשמלי

ענקית הרכב הסינית BYD, יצרנית הרכב החשמלי הצומחת ביותר בעולם והיריבה המרכזית של טסלה, דיווחה היום על האטה משמעותית. הרווח הנקי שלה ברבעון השלישי צנח בשיעור חד של 33% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, והסתכם ב-7.8 מיליארד יואן (כ-1.1 מיליארד דולר), תוצאה חלשה מתחזיות האנליסטים שציפו ל-9.6 מיליארד יואן.

התוצאות מעידות על הלחץ הגובר בפעילות בשוק הסיני, שהתאפיין לאחרונה ב"קמפיין" של הנחות אגרסיביות ומלחמת מחירים. זוהי ירידה רבעונית שנייה ברציפות ברווח הנקי, והיא משקפת שחיקה ברווחיות הליבה של החברה. ההכנסות הרבעוניות הסתכמו ב-195 מיליארד יואן, ירידה של 3% לעומת הרבעון המקביל, ונפילה מול תחזית האנליסטים ל-216 מיליארד יואן. שולי הרווח הגולמי של החברה ירדו באופן משמעותי מ-21.89% ברבעון המקביל אשתקד ל-17.6% ברבעון הנוכחי.

נתח שוק ויצוא

למרות הירידה ברווח, BYD ממשיכה לשלוט בשוק הרכב החשמלי המקומי עם כ-30% מהשוק, אך מתמודדת עם תחרות גוברת מצד ג׳ילי וחברות מקומיות אחרות. כתוצאה מכך, החברה מאיצה מכירות בחו"ל, עם מפעלים בברזיל, הונגריה, אינדונזיה, תאילנד, טורקיה ואוזבקיסטן, וצוות משלוח של שמונה אניות ייעודיות. בנוסף, החברה מצפה להציג בקרוב פריצות דרך טכנולוגיות, כולל סוללה חצי-מוצקה ותהליך ייצור חדש שיקל על משקל הרכב ויפשט את ההרכבה.

ואכן, היצוא הוא נקודת אור בדוחות. יצוא הרכבים של BYD בתשעת החודשים הראשונים של השנה זינק ב-14% ל-705 אלף יחידות, והחברה עומדת בדרכה להשיג את יעד היצוא השנתי שלה (800 אלף עד מיליון רכבים). BYD היא מנוע הצמיחה המרכזי של יצוא הרכב החשמלי הסיני, כשהיא מחזיקה בכ-40% מסך היצוא של רכבים חשמליים מסין.

הקבוצה, שחזתה מכירות כוללות של 4.6 מיליון מכוניות השנה, הציבה יעד מכירות שנתי ארוך טווח של 10 מיליון מכוניות, מחציתן מגיעות מחוץ לסין.