"עוד 5-10 שנים ה-AI יוכל להחליף אותנו"
המנכ"ל של DeepMind, חברת הבת של גוגל שמתמקדת במחקר של בינה מלאכותית, טוען ש-AI שמשתווה או עולה על בן אדם כמעט בכל משימה אומנם רחוק מהמציאות היום, אבל תוך 5-10 שנים צפויה קפיצה: "המערכות היום מאוד מרשימות, אבל יש עדיין המון דברים שהן פשוט לא יכולות לעשות; תוך כמה שנים נגיע לשם"
הבינה המלאכותית שינתה ועודנה משנה את העולם, אבל נבואות הזעם של כל אלה הטוענים שהיא תחליף לגמרי את בני האדם ותביא לשיעור אבטלה של 100% רחוקים מלראות את הנבואה שלהם מתגשמת. עם זאת, ייתכן ובעוד מספר שנים העולם כבר ייראה אחרת: "הבינה המלאכותית היום מאוד מתקדמת, אבל עדיין יש מקומות בהם היא לא יכולה להחליף בן אדם", אמר דמיס חסאביס, מנכ"ל DeepMind, חברת הבת של גוגל שמתמקדת במחקר של בינה מלאכותית.
מה שחסאביס מתאר הוא AGI (Artificial General Intelligence), בינה מלאכותית כללית, כלומר מערכת שיכולה לבצע כל משימה שבן אדם מבצע בצורה שווה או יותר טובה, למרות שלדבריו דרוש עוד הרבה מחקר על מנת להגיע לרמה הזו, הוא סבור שאנחנו עשויים לראות מערכות כאלה כבר עוד 5-10 שנים.
הדעות חלוקות - מתי באמת נגיע ל-AGI?
חסאביס נחשב למתון
ביחס לבכירים אחרים בתעשייה - דאריו אמודאי, מנכ"ל חברת הבינה המלאכותית Anthropic, אמר בכנס הכלכלה העולמי בדאבוס בינואר כי לדעתו נוכל לראות אינטיליגנציה מלאכותית ש"עולה על רוב בני האדם ברוב המשימות" בתוך שנתיים-שלוש בלבד.
בכירים אחרים
בענף העריכו כי המהפכה הזו תגיע אפילו מוקדם יותר - ג'יטו פאטל, סמנכ"ל המוצר של סיסקו, אמר כי כבר במהלך 2025 נראה סימנים ממשיים ל-AGI. "אנחנו לא מדברים על שנים רבות קדימה, זה ממש מעבר לפינה", טען פאטל. גם אילון מאסק טען בשנה שעברה כי AGI תהיה זמינה כבר בשנת
2026. מנכ"ל OpenAI, סם אלטמן, ציין כי אנחנו צפויים להגיע למצב הזה ב"עתיד היחסית קרוב".
- הביקוש בשיא: מיקרוסופט השקיעה כבר 60 מיליארד דולר בתשתיות AI
- מיקרוסופט תשקיע 8 מיליארד דולר באיחוד האמירויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה חסר כדי להגיע ל-AGI?
חסאביס טוען שהאתגר המרכזי בפיתוח AGI הוא להביא את המערכות הקיימות לרמת הבנה עמוקה של ההקשרים בעולם האמיתי. לדבריו,
בעוד שניתן לפתח מערכות שמסוגלות לבצע משימות מורכבות יחסית, היישום של יכולות כאלה בעולם האמיתי הוא משימה קשה בהרבה.
"השאלה היא עד כמה מהר נוכל לשפר את יכולות התכנון וההתנהגות של המערכות, כך שניתן יהיה ליישם אותן בעולם האמיתי, לצד
מודלים שמבינים את הסביבה שלנו", אמר חסאביס. "השגנו התקדמות משמעותית עם מודלים של הבנת העולם בשנים האחרונות, אבל האתגר כעת הוא לשלב אותם עם אלגוריתמים מתקדמים של תכנון וקבלת החלטות".
חסאביס ותומאס קוריאן, מנכ"ל חטיבת הענן של גוגל,
ציינו כי אחת המגמות המשמעותיות ביותר בתחום היא פיתוח מערכות AI מרובות-סוכנים (multi-agent systems). ב-DeepMind מתמקדים בין היתר בפיתוח סוכני AI שיוכלו לתקשר ולשתף פעולה כדי לפתור בעיות מורכבות. דוגמה לכך היא המחקר שביצעה החברה על משחק האסטרטגיה "סטארקראפט",
שבו למדו סוכני AI לשתף פעולה ולעבוד ביחד.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
קוריאן הסביר כי עולם ה-AI נע לכיוון שבו סוכנים יוכלו לתקשר זה עם זה באופן שיאפשר להם לפתור משימות מורכבות יותר: "ברגע שתהיה לנו מערכת שבה סוכנים מסוגלים להבין אילו כלים הם צריכים ולהשתמש
בהם בהתאם, נראה קפיצה משמעותית ביכולות הבינה המלאכותית", אמר.
- 5.וככה בא החמאס ופגע בנו (ל"ת)אא 19/03/2025 20:36הגב לתגובה זו
- 4.אנונימי 19/03/2025 05:53הגב לתגובה זוכל הנשארים בבית בזמן הקורונה אותם יחליף הAI סאוט פארק חזו שאינסטלטורים הם האליטה של העתידחחחחח
- 3.אנונימי 18/03/2025 10:35הגב לתגובה זולא מזמן אמר לא לשלוח את הילדים ללמוד תכנות כי AI יעשה זאת במקוםרק שכח לציין שהנדסת תוכנה AI לא יודע לעשות בסקייל ובמערכות מורכבות שהם לא דמו שגם ככה כל ילד בן 10 יודע לפתח כבר היוםגם עוד 510 שנים AI לא ידע להנדס מערכת מורכבת מקצה לקצהמה שכן במקום לכתוב קוד תתנו הוראות באנגליתסוף סוף נפטר אולי מי למי יש יותר גדול JS Python Java .. ידה ידה ידה ...
- 2.עושה חשבון 18/03/2025 07:32הגב לתגובה זויש עדיין מקומות שלא כלכלי לחרוש עם טרקטור . את המעסה שלי לא יכל להחליף AI . את השקרן בן שקרן AI יכל להחליף בקלות .
- 1.מכיוון ש70% מהמשרות במשק אינן נחוצות והן למעשה הלבנת כספים וחלוקת שלל אין שום בעיה ש ai יעשה זאת (ל"ת)אנונימי 17/03/2025 21:58הגב לתגובה זו
- בתקווה שאתה תהיה אחד מאותם 70% ואז נראה אותך מביא פרנסה (ל"ת)אנונימי 19/03/2025 16:30הגב לתגובה זו
- אנונימי 17/03/2025 23:12הגב לתגובה זווסמוטריץ ימשיך להעביר לחרדים. רק AI יציל אותנו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
