חברת האם של תן ביס נרכשת ב-4.3 מיליארד דולר
ענקית ההשקעות פרוסוס מחזקת את אחיזתה בשוק המשלוחים האירופי עם רכישת ג'אסט איט, המחזיקה בין היתר בתן ביס; מחיר העסקה מהווה פרמיה של 63% בהשוואה למחיר בו נסחרה מניית ג'סט איט ביום שישי האחרון
ג'אסט איט Just Eat Takeaway (JET), אחת מחברות המשלוחים הגדולות באירופה, נרכשת על ידי קרן ההשקעות פרוסוס (Prosus) בעסקה בשווי 4.1 מיליארד אירו. העסקה צפויה לקבל את אישור בעלי המניות והרגולטורים הרלוונטיים לפני שתושלם סופית. ענקית המשלוחים האירופאית מחזיקה
בין היתר בחברת תן ביס.
פרוסוס וג'אסט איט הסכימו על מחיר של 20.30 אירו למניה, מחיר הגבוה ב-7.5 אירו ממחיר הסגירה האחרון ביום שישי, ובכ-50% מעל המחיר הממוצע של המניה בחצי השנה האחרונה. בשל הפרמיה הגבוהה המוצעת, ההערכה היא שרוב בעלי
המניות יאשרו את העסקה. ייחודיות העסקה היא שכל הרכישה תתבצע במזומן, בניגוד לעסקאות רכישה רבות שבהן חלק מהתמורה ניתן במניות החברה הרוכשת. כך, בעלי המניות של ג'אסט איט יקבלו תמורה כספית ישירה במקום אופציה להחזיק במניות החברה הממוזגת. לאחר השלמת העסקה, ג'אסט איט
צפויה להימחק מהמסחר.
עבור פרוסוס, הרכישה מחזקת משמעותית את נוכחותה בשוק המשלוחים באירופה ומבססת אותה כשחקן דומיננטי בתחום. מנכ"ל פרוסוס, פבריציו בלואיסי, ציין כי החברה רואה בשילוב יכולותיה הטכנולוגיות וההשקעתיות עם מותג חזק כמו Just
Eat Takeaway הזדמנות ליצור מובילה טכנולוגית אירופאית. מנכ"ל JET והמייסד, ג'יטסה חרון הוסיף כי החיבור לפרוסוס מאפשר לחברה להמשיך להאיץ את צמיחתה בתחומים שונים, כולל משלוחי מזון, מצרכים, שירותים פיננסיים ועוד. לדבריו, "פרוסוס מביאה עמה משאבים משמעותיים שיאפשרו
ל-JET להרחיב את ההשקעות שלה ולחזק את פעילותה". הרכישה מסמנת פרק חדש בהתפתחותה של JET, שהפכה בעשור האחרון לאחת מחברות המשלוחים הבולטות באירופה. עם התמיכה הפיננסית של פרוסוס, החברה צפויה להרחיב את פעילותה ולהתמודד טוב יותר עם התחרות הגוברת בשוק המשלוחים הדיגיטליים.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.