משרד המשפטים פתח בחקירה נגד יונייטד הלת'; המניה צוללת
ענקית הביטוח הרפואי חשודה במתן אבחנות יתר ללקוחות על מנת להנות מהחזרים גבוהים יותר מהממשל במסגרת תכנית Medicare; המניה מהווה כ-7% ממדד הדאו ג'ונס שנגרר למטה איתה
משרד המשפטים של ארה"ב פתח בחקירה נגד יונייטד הלת' UnitedHealth 1.36% בנוגע לשיטות החיוב שלה במסגרת תוכנית Medicare. את החקירה מובילה מחלקת ההונאה האזרחית של משרד המשפטים והיא בודקת האם חברת הביטוח הגדולה השתמשה באבחונים רפואיים של מטופלים כדי להגדיל את התשלומים המתקבלים מתכנית Medicare Advantage הממשלתית, שכוללת השתתפות ממשלתית בחלק מההוצאות של חברות הביטוח.
לא רק יונייטד הלת' נופלת, גם המניות של חברות ביטוח נוספות כמו Elevance Health, הומאנה ו-CVS נופלות בעקבות הדיווח. האנליסט בן הנדריקס מ-RBC ציין כי מדובר בהידרדרות נוספת בסדרת כותרות שליליות שפגעו בחברה בחודשים האחרונים, אך הביע ספק בנוגע לתגובה החדה של השוק, בהתחשב בכך שההליך המשפטי צפוי להיות ממושך.
הפיקוח על תכנית Medicare
הממשל הפדרלי מגביר את הפיקוח על העלויות הקשורות לתוכנית Medicare Advantage, שהיא גרסה פרטית של Medicare הממומנת על ידי הממשלה. דו"ח של ועדה מייעצת לקונגרס מתחילת 2024 הדגיש כי ישנו "צורך דחוף ברפורמה מקיפה" בשל אפשרות לניצול המערכת לצורך הגדלת תשלומים למבטחים.
חברות הביטוח המפעילות את התוכניות הללו מדווחות מדי שנה לממשלה על נתונים רפואיים של חברי התוכנית, אשר משפיעים ישירות על גובה התשלומים שהן מקבלות. ככל שהמטופלים מדורגים עם מחלות חמורות יותר, כך התשלום לחברות הביטוח גבוה יותר.
- מניות הביטוח הרפואי בארה"ב מזנקות - הנה הסיבה
- רצח מנכ"ל UnitedHealthcare מציב את תעשיית הביטוח תחת ביקורת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשנים האחרונות ממשל ביידן ניסה לצמצם את התשלומים שמועברים לתוכניות Medicare Advantage, זאת בעקבות טענות של מחוקקים ורגולטורים על בזבוז כספי ציבור במערכת.
הלחץ על יונייטד הלת' גובר
החקירה מגיעה בתקופה רגישה עבור יונייטד הלת', אשר נמצאת תחת לחץ ציבורי ורגולטורי גובר. בדצמבר האחרון, ראש מחלקת הביטוח של החברה נרצח בדרכו לכנס משקיעים, אירוע שגרר זעזוע ציבורי והגביר את הביקורת הציבורית כלפי חברות הביטוח בשל סירובן לאשר טיפולים רפואיים.
מוקדם יותר החודש, מניית החברה נחלשה לאחר שהמשקיע המיליארדר ביל אקמן פרסם פוסט (ומחק אותו בהמשך) ברשת X, שבו רמז כי החברה מנפחת את רווחיה. הפוסט התבסס על עדותה של רופאה שסיפרה כי נאלצה להפסיק הליך רפואי כדי לטפל בשיחת טלפון מחברת הביטוח.
- אסונות התעופה הגדולים ביותר בהיסטוריה
- המניה של האחים וינקלבוס צונחת מתחת למחיר ההנפקה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- אילון מאסק מפיל את מניית נטפליקס
בתגובה, UnitedHealth טענה כי מדובר בטעות של בית החולים שהובילה לשיחת הטלפון המדוברת והוסיפה כי פנתה לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) בנוגע לפוסט שנמחק על ידי אקמן.

מניות השבבים, המניה שטסה 174% וטסלה - מי יבלטו היום בוול סטריט?
מה קורה בחוזים, אנבידיה, אמזון לקראת יום הפריים, לוסיד ועוד
החוזים העתידיים על המדדים המרכזיים בוול סטריט על האפס. המדדים שוברים כמעט מדי יום שיא, כשהם עולים 7 ימים רצופים. אתמול היה היום של AMD וזה צפוי להיות גם היום. העסקה עם OpenAI מציתה את הדמיון של המשקיעים - גם השקעה במניות וגם רכישת שבבים במיליארדים רבים. AMD זינקה כ-24%, אנבידיה התממשה מעט - כ-1.1%. בינתיים, בטרום פתיחה אנבידיה NVIDIA Corp. -0.29% מתאוששת בעלייה קלה.
AMD (Advanced Micro Devices 3.83% ) - זינוק של 4.3%
המניה ממשיכה לעלות בטרום הפתיחה לאחר זינוק מדהים של 24% ביום שני. הזינוק נבע מעסקה אסטרטגית עם OpenAI, שבמסגרתה AMD תהפוך לספקית מרכזית לבניית תשתית הבינה המלאכותית של החברה. OpenAI קיבלה אופציה לרכוש עד 160 מיליון מניות של AMD במחיר סמלי של סנט אחד למניה, מה שמייצג כ-10% ממספר המניות הכולל.
טסלה (Tesla -4.45% ) - ירידה של 0.5%
המניה יורדת בטרום הפתיחה לאחר עלייה של 5.5% ביום שני. החברה פרסמה ביום שני טיזר להכרזה גדולה, כולל סרטון בפלטפורמת X המציג פנסי רכב מוקפים בחושך. סרטון נוסף הראה גלגל או מאוורר מסתובב של טסלה ומסתיים בתאריך "10/7". טסלה רומזת חודשים על השקת דגם זול יותר, אך תוכן ההכרזה אינו ידוע. למה זינקה טסלה ב-5.4%? והאם יש לה פתרון לביטול ההטבה הממשלתית?
אפלאבין (AppLovin 7.64% ) - ירידה של 3.2%
המניה ממשיכה ליפול בטרום הפתיחה לאחר נפילה של 14% ביום שני. הירידה נבעה מדיווח בלומברג כי רשות ניירות הערך (SEC) חוקרת את פרקטיקות איסוף הנתונים של חברת הטכנולוגיה לפרסום במובייל. דובר אפלאבין הגיב בזהירות: "איננו מגיבים על קיומם או אי-קיומם של נושאים רגולטוריים פוטנציאליים. כחברה ציבורית גלובלית, אנו מתקשרים באופן קבוע עם רגולטורים". צניחה במניית AppLovin: חקירת SEC מחקה 8.7 מיליארד דולר תוך יום אחד
- אנבידיה מאבדת גובה - איך העסקה של AMD תשפיע עליה?
- כמה מס משלמת אנבידיה בישראל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טרילוג'י מטאלס (Trilogy Metals 211% ) - זינוק של 174%
המניה מתפוצצת ב-174% ל-5.72 דולר לאחר הודעת הבית הלבן על השקעה של 36.5 מיליון דולר בחברת הכרייה הקנדית הקטנה. ההשקעה מייצגת כ-10% מהחברה, והממשלה האמריקאית קיבלה אופציות לרכוש נוספות 7.5% מהמניות. המניה עלתה כבר 331% ב-12 החודשים האחרונים.מניית Trilogy Metals קפצה ב-140% אחרי השקעה של הבית הלבן

אסונות התעופה הגדולים בהיסטוריה: לקחים שעיצבו את התעופה המודרנית
תאונות מטוסים גובות לרוב מחיר כבד בחיי אדם, אך למרות זאת מדובר מאמצעי תחבורה בטוח הרבה יותר ממכוניות. הסיבה לכך היא בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות ועוד אמצעים שנכתבו בדמם של נוסעים רבים שנר=הרגו. הנה התאונות והאסונות הגדולים ביותר, והשינויים שהם גרמו בעולם הבטיחות בתעופה
תאונות מטוסים הן אירועים טראומטיים ומזעזעים שגובים מחיר אנושי כבד ומשאירים צלקות עמוקות בקרב נפגעים, ניצולים ובני משפחות. עם זאת, חשוב להדגיש כי תעופה אזרחית היא אחת מצורות התחבורה הבטוחות ביותר בעולם, והסיכון בה זניח בהשוואה לאמצעים אחרים, בייחוד לנהיגה ברכב. על פי נתונים עדכניים מ-2025-2024, שיעור התמותה בטיסות מסחריות מגיע לכ-1.19 תאונות קטלניות לכל 100 אלף שעות טיסה - ירידה משמעותית לעומת שנים קודמות. ב-2024 דווחו רק שבע תאונות קטלניות שגבו 244 חיים מתוך 40.6 מיליון טיסות. לעומת זאת, שיעור הפציעות ברכב מגיע ל-42 לכל 100 מיליון מייל נסיעה, בעוד שבאוויר הוא 0.007 בלבד - הפרש של פי 6,000. הסיכון למוות בתאונת רכב הוא 190 פעמים גבוה יותר מאשר בטיסה, והסיכוי למוות בטיסה מסחרית הוא כ-1 ל-11 מיליון טיסות.
הסיבה לבטיחות הגבוהה? בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות של ICAO ו-FAA, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות כמו TCAS להתרעה מפני התנגשויות, ומעקב אחר כל טיסה. כל תאונה נחקרת לעומק והמובילה לשינויים גלובליים - כך אחרי אסונות כמו טנריפה הוטמעה שפה סטנדרטית באנגלית ובקרת תנועה משופרת, מה שהפחית תאונות ב-90% מאז שנות ה-70.
1. אסון שדה התעופה בטנריפה - הקטלני ביותר בהיסטוריה
27 במרץ 1977, איי הקנריים, ספרד - 583 הרוגים
אסון טנריפה נחשב לאסון התעופה הקטלני ביותר בהיסטוריה. שני מטוסי בואינג 747 - KLM Flight 4805 (רישום PH-BUF, בשם Rijn) ו-Pan Am Flight 1736 (רישום N736PA, בשם Clipper Victor) - התנגשו על מסלול ההמראה בערפל סמיך בשדה התעופה לוס רודאוס. האירוע החל כששני המטוסים הוסטו משדה גרנד קנריה בעקבות פיצוץ פצצה של תנועת העצמאות הקנרית. בטנריפה, חניון מלא חסם את נתיבי התנועה, מה שאילץ את המטוסים "לגלוש לאחור" על המסלול. KLM, עם 234 נוסעים ו-14 צוות (רובם הולנדים), היה ראשון בתור להמראה. Pan Am, עם 380 נוסעים ו-16 צוות (רובם אמריקאים), עדיין נע על המסלול ונתקע בערפל.
- החליקה בדרך לניתוח ושברה את עצם הזנב - מה הפיצוי?
- נפלה מאופניה בטיילת נתניה - ותקבל פיצויים גבוהים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ב- 17:06 החליט קפטן KLM יעקב ואן זנטן (54, ותיק עם 11.7 אלף שעות טיסה) החליט להמריא ללא אישור מפורש מבקרת התעופה, בעקבות אי-הבנה בתקשורת רדיו: "אוקיי" נשמע כ"אישור". KLM האיץ ל-140 קשרים והתנגש בצד ימין של Pan Am, ובכך גרם לפיצוץ דלק ושריפה עזה. ממצאי החקירה של CIAIAC הספרדית קבעו שהסיבה העיקרית היתה טעות של הקפטן של KLM בהמראה ללא אישור, שהושפעה מלחץ זמן וערפל. גורמים תורמים: תקשורת רדיו לא ברורה, היעדר מכ"ם קרקעי, וסמכותיות הקפטן שמנעה אתגור מצוותו.