נטפליקס
צילום: דאלי

נטפליקס מתגייסת לטובת מקסיקו נגד טראמפ? תשקיע מיליארד דולר בתעשיית הקולנוע במדינה

ענקית הסטרימינג הכריזה על כוונתה להפיק במקסיקו כ-20 סדרות וסרטים בארבע השנים הקרובות. ייתכן כי מאחורי הצעד מסתתר גם מחאה עקיפה על צעדיו האחרונים של הנשיא טראמפ נגד המדינה השכנה

עמית בר |


נטפליקס הודיעה על השקעה משמעותית של מיליארד דולר במקסיקו, במטרה להפיק כ-20 סרטים וסדרות מדי שנה בארבע השנים הקרובות. ההכרזה, שהתקיימה במסיבת עיתונאים עם נשיאת מקסיקו, קלאודיה שיינבאום, מסמלת חיזוק משמעותי לתעשיית הקולנוע המקומית.

עם זאת,ההשקעה הגדולה של נטפליקס במקסיקו לא מתרחשת בחלל ריק ויש מאחוריה אמירה נוספת. כידוע, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מקדם צעדים שפוגעים במדינה השכנה. לאחרונה, בהתאם להבטחות הבחירות שלו, חתם טראמפ על צווים שמגבירים את גירוש המהגרים הבלתי חוקיים למקסיקו, מהלך שעורר סערה בשתי המדינות.

בנוסף, טראמפ שינה באמצעות חתימה על צו נשיאותי, את שמו של מפרץ מקסיקו ל"מפרץ אמריקה" במהלך שנוי במחלוקת, שהתקבל בתגובות מעורבות בארה"ב ובעולם. ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל אף יישרו קו ושינו את שם המפרץ במפות שלהן. לאור כל זאת, יש הסבורים כי ההשקעה של נטפליקס היא דרך עקיפה להפגין תמיכה במקסיקו מול הצעדים האגרסיביים של טראמפ.


מיליארד דולר - למה דווקא מקסיקו?

מנכ"ל נטפליקס, טד סרנדוס, הביע עניין בהרחבת שיתופי הפעולה עם מפיקים מקומיים, וציין כי למקסיקו יש פוטנציאל קולנועי אדיר בזכות גיוון גיאוגרפי, כוח אדם מיומן ותעשיית קולנוע מבוססת.

הנשיאה שיינבאום הדגישה שההשקעה תשפיע לא רק על עולם הקולנוע, אלא גם על ענפים נלווים כמו אופנה, תיירות, אירוח ותעסוקה. לדבריה, "זו תעשייה שמעניקה דחיפה משמעותית לכלכלה. מעבר לחשיפה הבינלאומית של מקסיקו, ההפקות ייצרומקומות עבודה חדשים ויניעו צמיחה כלכלית".


נטפליקס והקולנוע המקסיקני - לא מהיום

נטפליקס כבר פעילה בשוק המקסיקני עם השקעות בהפקות מקומיות כמו הסדרה הקומית "Club de Cuervos" והסרט "רומא"של הבמאי אלפונסו קוארון, שהיה לסרט המקסיקני הראשון שזכה בפרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר.

למרות ההתרגשות מההשקעה החדשה, נטפליקס עדיין מתמודדת עם ביקורת חריפה בעקבות רכישת הזכויות של הסרט "אמיליה פרז", מחזמר צרפתי על ברון סמים מקסיקני טרנסג'נדר. הסרט עורר זעם ציבורי במקסיקו בשל היעדר שחקנים מקומיים, שפה ספרדית ירודה, והצגה קלילה של תופעת ההיעלמויות הכפויות במדינה. בעקבות הסערה, חלק מהצופים נטשו את האולמות, מה שאילץ את רשות הצרכנות המקסיקנית לדרוש מרשתות בתי הקולנוע הבהרות בנוגע להחזרי כרטיסים.

קיראו עוד ב"גלובל"


ההשלכות הרחבות של ההשקעה

בצעד הנוכחי נטפליקס מחזקת את מעמדה בשוק הלטינו-אמריקאי ומבססת את מקסיקו כמרכז הפקות מרכזי. ההשקעה עשויה להשפיע גם על חברות מדיה אחרות, שירצו לנצל את התנאים הנוחים במדינה. במקביל, היא מסמנת כי התאגידים הגדולים לא בהכרח הולכים בתלם של מדיניות טראמפ כלפי מקסיקו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social