שופיפיי מזנקת ב-8% - מה קורה אצל ענקית האיקומרס?

ענקית המסחר המקוון מזנקת בזכות הצלחת החדירה לשווקי אסיה ואירופה והמעבר המוצלח לקמעונאות פיזית בשעה שהרווח התפעולי מזנק לשיא של 283 מיליון דולר, אך האנליסטים מזהירים מפני מכפילים גבוהים

אדיר בן עמי | (1)


מניית ענקית האיקומרס שופיפיי Shopify 1.16%  מזנקת ב-8%, כאשר נראה שהאמון של המשקיעים מתחדש בחברת המסחר המקוון שהפכה לאחת מסיפורי ההצלחה הבולטים בעשור האחרון בתחום המסחר האלקטרוני. המשקיעים מגיבים בחיוב לדיווחים על התרחבות משמעותית של בסיס הלקוחות של החברה באסיה ואירופה, לצד הצלחת החדירה לשוק הקמעונאות המסורתי באמצעות פתרונות נקודות המכירה החדשניים שלה. בנוסף, התחזקות הדולר האמריקאי והירידה בציפיות האינפלציה תורמים לאופטימיות סביב מניות הטכנולוגיה בכלל, כאשר שופיפיי נהנית במיוחד מהמגמה החיובית.


החברה, שהוקמה ב-2006, התמקדה מלכתחילה במתן פתרונות פשוטים לסוחרים המעוניינים למכור את מוצריהם באופן מקוון. באמצעות מודל תוכנה כשירות (SaaS), שירותי תשלומים, משלוחים ונקודות מכירה (POS), שופיפיי מאפשרת לכל אחד להקים חנות מקוונת ללא צורך בידע טכני מעמיק.


מגפת הקורונה ב-2020 הדגישה את חשיבות השירותים של שופיפיי, כאשר סייעה לסוחרים קיימים וחדשים להמשיך לפעול במהלך תקופות הסגר. כתוצאה מכך, הכנסות החברה זינקו ב-86% ב-2020 ו-57% נוספים ב-2021.  עם זאת, כמו רוב החברות הדיגיטליות, שופיפיי התמודדה עם אתגרים משמעותיים כאשר הכלכלה החלה להיפתח מחדש ב-2022. ערך הסחורות הכולל (GMV) הגיע לשפל של 11% צמיחה ברבעון השלישי של 2022, ירידה דרמטית מקצב צמיחה של מעל 96% ב-2020.


ואולם, החברה הוכיחה למשקיעים כי ההאטה הייתה זמנית בלבד. ההכנסות עלו ב-26% ב-2023 ונשארו חזקות ב-2024. ברבעון השלישי של 2024, ההכנסות זינקו ב-26% ל-2.2 מיליארד דולר, והרווח התפעולי יותר מהוכפל מ-122 מיליון דולר ל-283 מיליון דולר.


האסטרטגיה הגלובלית של שופיפיי מתחילה לשאת פירות. החברה מסייעת לסוחרים מקומיים למכור את מוצריהם ברחבי העולם, תוך אספקת כל הכלים הנדרשים - משלוח, תשלומים, תרגום וניהול מיסים - לניהול עסק מכירות מקוון גלובלי.  בנוסף, החברה השקיעה משמעותית בהרחבת נוכחותה הבינלאומית. לאחרונה, שירות ה-POS של שופיפיי הביא את שירות התשלום בהקשה למדינות כמו אוסטרליה, גרמניה ובריטניה, מה שהקל על סוחרים לקבל תשלומים מלקוחות.


נתח שוק של פחות מ-1%


נתון מרשים במיוחד הוא שברבעון השלישי של 2024, שופיפיי אפשרה מכירות בשווי 70 מיליארד דולר דרך הפלטפורמה שלה, או קצב שנתי של 280 מיליארד דולר. בהשוואה לגודל שוק הקמעונאות העולמי המוערך ב-31 טריליון דולר ב-2024, נתח השוק של שופיפיי עדיין לא מגיע לאחוז אחד.


החברה הרחיבה את פעילותה מעבר למכירות מקוונות גרידא, והיא כעת מציעה פתרונות רב-ערוציים המאפשרים לסוחרים למכור כמעט בכל מקום ולכל אחד ברחבי העולם. חדשנות במערכת ה-POS מאפשרת לה כעת לשרת סוחרים בחנויות פיזיות ולסייע לסוחרים מקוונים קיימים להקים חנויות פיזיות.

קיראו עוד ב"גלובל"


למרות הביצועים החזקים והפוטנציאל העצום, המשקיעים צריכים להיות זהירים. המניה נסחרת במכפיל מכירות של 16 ומכפיל רווח של 97, בהשוואה לאמזון שנסחרת במכפיל מכירות של 4 ומכפיל רווח של 48.  שופיפיי ממשיכה להתמקד בחדשנות ופיתוח כלים חדשים לסוחרים. השותפות עם Global-E Online מאפשרת לחברה להציע פתרונות מסחר גלובליים מקיפים יותר ללקוחותיה.


בוול-סטריט מציינים כי החברה נמצאת בעמדה טובה להמשיך ולהגדיל את נתח השוק שלה בתעשיית המסחר האלקטרוני העולמית. האסטרטגיה הרב-ערוצית והמיקוד בהתרחבות גלובלית מאפשרים לחברה להמשיך לצמוח למשך שנים רבות. עם זאת, המחיר הנוכחי של המניה משקף ציפיות גבוהות מאוד מצד המשקיעים. משקיעים שמרנים עשויים לרצות להמתין להזדמנות כניסה טובה יותר, בעוד משקיעים המוכנים לקחת סיכון צריכים כנראה לאמץ אופק השקעה ארוך טווח של יותר מחמש שנים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רוני 28/01/2025 23:34
    הגב לתגובה זו
    מקווה שזו רק ההתחלה.
צוקרברג מטא ריי באן
צילום: טוויטר

מטא מתכוננת להדיח את הסמארטפון: משקפיים חכמים ב-800 דולר בלבד

החברה תשיק בחודש הבא את "היפרנובה" - משקפיים עם מסך מובנה ויכולות מציאות רבודה שעשויים לשנות את כללי המשחק בטכנולוגיה האישית, בעוד המניה מתקרבת לשווי של 2 טריליון דולר

אדיר בן עמי |

מטאMeta Platforms -2.27%  , שהחלה את דרכה כפלטפורמת פייסבוק, מתכוננת להשיק בחודש הבא דגם חדש של משקפיים חכמים שעשוי לשנות את כללי המשחק בשוק הטכנולוגיה. המוצר, המכונה "היפרנובה", יגיע עם מסך פנימי ובמחיר מפתיע של כ־800 דולר בלבד.


המועד אינו מקרי. מניית מטא נסחרת כעת ב־765 דולר, קרוב לשווי שוק של 2 טריליון דולר – אבן דרך היסטורית שהחברה עדיין לא חצתה. כל עלייה מעל 796 דולר למניה תציב אותה במועדון החברות היקרות בעולם. השקעת מטא במשקפיים החכמים כבר נושאת פרי. החברה מכרה יותר משני מיליון זוגות של משקפי Ray-Ban Meta, שפותחו בשיתוף עם EssilorLuxottica. המכירות זינקו השנה ב־200%, ונתח השוק של מטא הגיע ל־73% בתחום המשקפיים החכמים.


הדגם הנוכחי מציע יכולות מוגבלות – צילום תמונות וסרטונים, השמעת אודיו ואינטראקציה בסיסית עם בינה מלאכותית. הדגם החדש צפוי להוות קפיצת מדרגה משמעותית, עם מסך מובנה שיאפשר חוויית מציאות רבודה מלאה.

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל מטא, כבר שיתף את חזונו הרחב יותר: "מכשירים אישיים כמו משקפיים, שרואים מה שאנחנו רואים, שומעים מה שאנחנו שומעים ומתקשרים איתנו לאורך היום – יהפכו למחשבים האישיים המרכזיים שלנו", כתב בתזכיר פנימי.


מירוץ חימוש

מטא אינה מסתפקת בהצלחה הנוכחית. לאחרונה השקיעה החברה 3.5 מיליארד דולר נוספים ב־EssilorLuxottica, כדי לחזק את השותפות לקראת התחרות הצפויה עם גוגל, שמפתחת משקפיים מתחרים המבוססים על מערכת ההפעלה אנדרואיד.

ניר צוק פאלו אלטו
צילום: שלומי יוסף

צוק פורש אחרי שיצר הון לעצמו ולמדינה

מכר ב-1.2 מיליארד, מחזיק ב700 מיליון, קיבל על פני השנים מאות מיליונים בשכר; מעסיק אלפי עובדים ששילמו יחד עם המסים שלו מעל מיליארד דולר למדינה
מנדי הניג |

אחרי יותר משני עשורים בפאלו אלטו Palo Alto Networks -0.52%  ניר צוק המייסד, היזם וה־CTO שמגדירים את הסיפור של החברה הודיע אמש על פרישתו. צוק הוא אחד היזמים המשפיעים שיצאו מישראל, הוא בנה אימפריה שמעסיקה אלפי עובדים ומגלגלת מיליארדי דולרים בשנה ובזכותה, גם המדינה הצליחה להנות ממיסים שנעים בין מאות מיליונים ליותר ממיליארד דולר רק מהשכר והאופציות של העובדים.

ההודעה מגיעה כשהשוק עוד מנתח את עסקת הענק עם סייברארק הישראלית בכ־25 מיליארד דולר צעד שצפוי לדחוף את פאלו אלטו לשווי של עשרות מיליארדי דולרים, וליצור “פתרון מקצה לקצה” שמכניס גם את תחום ניהול הזהויות תחת קורת גג אחת. זו לא העסקה הראשונה של פאלו אלטו בישראל, אבל היא בוודאי הגדולה מכולן. לאורך השנים רכשה החברה כאן שורה ארוכה של סטארטאפים מ־Cyvera ב־2014 שפתחה לה את הדלת לעולמות ההגנה על נקודות קצה, דרך LightCyber ו־Secdo שהכניסו ה יכולות מתקדמות של ניטור אנומליות וזיהוי מתקפות, Demisto בתחום ה־SOAR, Twistlock ו־PureSec בענן, Bridgecrew, Sider, Dig ועד Talon שנמכרה לפאלו ביותר מחצי מיליארד דולר. כולם יחד, עסקאות שהסתכמו במיליארדים בודדים, סללו את הדרך לאקזיט הענק של סייברארק ועל הדרך גם שילשלו סכומי עתק במיסים למדינה.

ניר צוק עומד באותה שורה עם גיל שויד מי שהקים את צ’ק פוינט עוד בשנות התשעים ונחשב ל"אבא של הסייבר" בארץ, זה שפתח את השוק המקומי לעולם. צוק עצמו היה חלק מהגל הראשון בצ’ק פוינט, אבל בהמשך בחר במסלול עצמאי/ הוא הקים את OneSecure, שנמכרה ל־NetScreen ובהמשך עברה לידי Juniper בעסקה של כ־4 מיליארד דולר. משם המשיך צוק והקים את פאלו אלטו נטוורקס, שהפכה ליצרנית חומות האש המובילה בעולם והגיעה לשווי שוק של מעל 100 מיליארד דולר - החברה הציבורית הגדולה ביותר שהוקמה על ידי יזם ישראלי.

אם מסתכלים על זה ממקום של ההחזקות ההוניות של צוק, הפרישה בכלל לא קרתה ברגע. המייסד כמו נפרד מפאלו אלטו בהדרגה, דרך סדרה של מימושים הולכים וגדלים שהצטברו למאות מיליוני דולרים בשנתיים האחרונות. אבל חוץ מהמימושים, יש גם את הפעילויות מהצד שצוק נכנס אליהן - רחוקות שנות אור מערכי הליבה של הסייבר ואולי דווקא זה מה שהכי רמז שהיזם מחפש לצבוע מחדש את החיים. אנחנו מדברים על "אייר חיפה", חברת התעופה שניסתה להמריא ועדיין לא ממש הצליחה, על הניסיון להקים בנק דיגיטלי בשם Esh, וגם על ערוץ התקשורת "רלוונט" שנולד בקול תרועה רמה באמצע המלחמה ונסגר אחרי שנה, שולח הביתה 60 עובדים ומצליח לשרוף לפחות 100 מיליון שקל.

הנתונים מדברים בעד עצמם: מאז 2012 ועד היום צוק מימש מניות בשווי כולל של כ-1.22 מיליארד דולר ואם בתחילת הדרך המכירות היו מצומצמות יחסית כמו סביב 41 מיליון דולר ב-2020 או 65 מיליון דולר ב-2021 אז בשנים האחרונות הקצב תפס תאוצה. שנה שעברה צוק מימש בהיקף עצום של 420 מיליון דולר, ומתחילת השנה הוא כבר הספיק לממש עוד 200 מיליון דולר. כשכיום הוא נשאר עם החזקות בשווי של כ-700 מיליון דולר בלבד, סדר גודל של 3.6 מיליון מניות חיתוך של יותר מ-60% מההחזקות המקוריות.