סם אלטמן על DeepSeek: מרשים, אבל OpenAI עדיין מובילה
אם סם אלטמן שמוביל את OpenAI אומר שהסינים הצליחו באופן מרשים - אז יש בעיה; האם ה-AI זו בועה? ולמה בעצם צריך לאמן את המודל כל כך הרבה במקום לחשוב על אימון איכותי? וגם - מי ייהנה משינוי התפיסה במהפכת ה-AI ומי יסבול?
מנכ"ל OpenAI, סם אלטמן, התייחס למודל הבינה המלאכותית R1 של הסטארט-אפ הסיני DeepSeek וכינה אותו "מרשים", בעיקר בזכות יכולתו לספק תוצאות מתקדמות בעלויות נמוכות משמעותית מהמקובל בתעשייה. עם זאת, אלטמן הדגיש כי לדעתו, כוח מחשוב גבוה ממשיך להיות קריטי להצלחה במשימות מחקר ופיתוח, וזו הסיבה ש-OpenAI משקיעה משאבים עצומים בתחום זה.
אלא שכבר שנה מפתחים סטאראפים בכל רחבי העולם מתודה שונה שאומרת את הדבר הבא - במקום להתאמן ללא סוף על כל המידע שקיים, בואו נתאמן על המידע הכי רלבוונטי. נשקיע מאמצים בלמצוא מהו המידע הרלוונטי ונתאמן עליו. התוצאות בכל העולם, לא רק של הסטארטאפ דיפסיק הסיני הם טובות. במשאבים נמוכים יחסית מקבלים תוצאות טובות. זה האיום הגדול על השקעות התשתית של ה-AI, יותר מאשר הסינים. ההבנה שלא צריך משאבים כל כך גדולים להגיע לתוצאות טובות. אחרי הכל - האויב הכי גדול של המצוין הוא הטוב.
במילים פשוטות, התיאוריה של כמות עלולה להתברר כשגויה מול התיאוריה של אכות. ויש לזה תומכים רבים ברחבי העולם. הממשעות היא שנגיע לתוצאות טובות, אבל עם פחות השקעה. אנבידיה וענקיות הטק המספקות מערכות ושבבים יפגעו, אבל הגופים האחרים שנעזרים ביכולות האלו ייהנו כי זה יעלה להם פחות.
סם אלטמן אמר "מרשים" זו הודאה. הודאה שלמרות השקעה של עשרות מיליארדים המוצר שלו טוב יותר אבל לא בהרבה. בסופו של דבר לכל דבר יש עלות-תועלת. אנחנו יכולים לקבל במחיר מאוד נמוך תועלת טובה מהצ'אט הסיני, אז מי צריך את הצ'אטים ואת היכולות המטורפות? אלא אם הם ישנו את התפיסה וזה כנראה מה שיקרה אחרי הזעזוע של אתמול. הגופים יחפשו מודלים חכמים יותר, שמתבססים על איכות ולא על כמות.
- openAI נלחמת על הבכורה ומכריזה על "קוד אדום" לשיפור ChatGPT
- האם קיצבה אוניברסלית היא השלב הבא בעולם התעסוקה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 6.אי אפשר להתעלם מההצלחה הסינית האדירה פה בארץ בתחום הרכבים החשמליים עושים בית ספר לגרמניות וליפניות (ל"ת)אפללו 28/01/2025 13:59הגב לתגובה זו
- 5.נתי 28/01/2025 13:18הגב לתגובה זוכהדיוט לתחום שבבים תכלס אין תותחים חוץ מאילו שבתעשיה. כמו בכל תחום שאר השבבים ירכשו בדיוק כמו שרוכשים איפוןגלקסי ושיומי שלא נופל במאום בפחות כסף. אילו ייוצרו ואילו ייצרו לא כל מחשב חייב איבידיה. אבל לתעשיה ולשאר החברות שנישארו מאחור זה סימן חיובי. בכל מקרה השווקים מתמחרים את סין בחסר עצום. מראים יכולת תחרות וכאילו הזמן עמד מלכת מאז 2008.
- 4.אסף 28/01/2025 12:11הגב לתגובה זוסינים כמו שהם תמיד אלופים בחיקויים זולים שדומים למקור במחיר זעום גם הפעם הצליחו לא ממש מפתיע בהתחשב שזאת המומחיות שלהם כבר שנים מחקים את כל התעשיות ביגוד כלי תחבורה אלקטרוניקה ותוכנות
- 3.עומר 28/01/2025 11:22הגב לתגובה זוהסינים לא המציאו את הגלגל.פריצת הדרך שלהם וההישגים יתגלו כרמאות גדולה בדיוק כמו הסמים שהספורטאים שלהם צורכים בדרך למדליה
- 2.הירידות ימשכו (ל"ת)בני 28/01/2025 11:22הגב לתגובה זו
- גבי 28/01/2025 12:04הגב לתגובה זואו שמשקרים והם השקיעו סכומי עתק ב דיפ סיק או שיש להם ציפים מתקדמים יותר מאלו של אינבידיה ולא מספרים על זה.
- ומה אם הם לא משקריםאו לא מגלים את הכל ועדיין זה לא משחק סכום אפס ויש כאן יתרונות משמעותיים לטובתם (ל"ת)t 28/01/2025 13:36
- 1.ניתוח חכם (ל"ת)סם 28/01/2025 10:42הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
