דונאלד טראמפ ארה"ב
צילום: AFP

עוד ניצחון לטראמפ: קולומביה הסכימה לקלוט מגורשים והוסר איום המכסים

רוי שיינמן | (4)


המשבר בין ארה"ב וקולומביה הגיע לסיומו לאחר שהממשל האמריקאי הודיע כי קולומביה הסכימה לקבל בחזרה מהגרים קולומביאנים שגורשו מארה"ב. בעקבות ההסכם, הנשיא דונלד טראמפ נסוג מאיומו להשית מכסים של 25% על יבוא קולומביאני ולהטיל סנקציות נוספות. עם זאת, המכסים נותרו "בכוננות" למקרה שממשלת קולומביה לא תעמוד בתנאי ההסכם. ההסכם הזה מעיד על הכיוון של טראמפ במלחמות מול ההגירה לארצות הברית - הוא יאיים בנשק החזק של ארה"ב: מכסים. מי שלא יתיישר יספוג מבחינה כלכלית. המשמעות היא שרוב המדינות יתיישרו לדרישות של ארצות הברית. מול סין זה יהיה קשה יותר, אבל מדובר ביריית הפתיחה במו"מ. גם טראמפ לא רוצה לשבור את הכלים. 


מה הוביל למשבר מול קולומביה?
המתיחות החלה לאחר שממשלת קולומביה סירבה לאפשר לשני מטוסים צבאיים אמריקאיים, שנשאו מהגרים קולומביאנים שנעצרו בארה"ב, לנחות בשטחה. טראמפ הגיב בציוץ מאיים ב-Truth Social, שבו טען כי מדובר בסיכון לביטחון הלאומי של ארה"ב והודיע על כוונתו להשית מכסים כבדים וסנקציות כלכליות על קולומביה. בתגובה, נשיא קולומביה, גוסטבו פטרו, איים להטיל מכסים על יבוא אמריקאי ולהעלות את מחירי המוצרים מארה"ב.

ההסכמה מאחורי הקלעים
לאחר מגעים דיפלומטיים אינטנסיביים בין הצדדים, הודיעו האמריקאים כי קולומביה הסכימה לכל התנאים שהציב טראמפ. שר החוץ של קולומביה, לואיס גילברטו מורילו, אישר כי המדינה תמשיך לקבל את אזרחיה המגורשים מארה"ב ותדאג להם לתנאים מכבדים. הנשיא פטרו אף צייץ: "נקבל את המטוסים עם דגלים ופרחים", מסר שמעיד על רצונו לשמור על שיח חיובי עם ארה"ב.

נפיצות כלכלית ושותפות אסטרטגית
איום המכסים כמעט והוביל לעימות כלכלי בין שתי המדינות, שנחשבות לשותפות קרובות בעשורים האחרונים. ארה"ב היא השותפה המסחרית הגדולה ביותר של קולומביה, עם היקף סחר דו-צדדי של יותר מ-39 מיליארד דולר ב-2022, בעיקר בתחומי הנפט, התירס וחלקי אלקטרוניקה. הטלת מכסים או סנקציות הייתה עלולה לפגוע משמעותית בכלכלה הקולומביאנית וגם באינטרסים האמריקאים באזור.

האם המשבר מאחורינו?
למרות ההסכם, טראמפ הדגיש שהמכסים על קולומביה יופעלו מידית אם המדינה לא תעמוד בהתחייבויותיה. הממשל האמריקאי מתכוון להמשיך לפקח על יישום ההסכם ועל קליטת המגורשים בתנאים מכבדים. בנוסף, ייתכן שההסכם יעלה שאלות נוספות על היחסים בין המדינות ועל השפעת מדיניות ההגירה של טראמפ.


שאלות ותשובות

מה היה המוקד של המשבר בין ארה"ב לקולומביה?
המשבר פרץ כאשר קולומביה סירבה לקבל שני מטוסים צבאיים אמריקאיים שנשאו מהגרים קולומביאנים שנעצרו בארה"ב. טראמפ הגיב באיום להטיל מכסים וסנקציות.

איך נפתר המשבר?
לאחר מגעים דיפלומטיים, קולומביה הסכימה לקבל את המגורשים בתנאים מכבדים, וטראמפ נסוג מאיומיו להטיל מכסים.

מה היו הסנקציות שטראמפ איים להטיל?
טראמפ איים במכסים של 25% על יבוא קולומביאני, סנקציות כלכליות על בכירים בקולומביה והגבלות על סחר ואשרות.

קיראו עוד ב"גלובל"

מה המשמעות הכלכלית של הסכם כזה?
ההסכם שומר על יחסי הסחר הקרובים בין המדינות, שמסתכמים במיליארדי דולרים בשנה, ומונע פגיעה בכלכלות של שתי המדינות.

מה קולומביה הרוויחה מההסכם?
קולומביה הצליחה להימנע ממכסים כבדים שעלולים היו לפגוע בכלכלתה, ושמרה על יחסיה הטובים עם ארה"ב.

מה צפוי בעתיד?
המשבר אולי נפתר, אבל ארה"ב תפקח מקרוב על יישום ההסכם, והיחסים בין המדינות ייבחנו על רקע מדיניות ההגירה של טראמפ.


תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שי.ע 27/01/2025 09:27
    הגב לתגובה זו
    יש מדינות שיכולות להחזיר לו מלחמהאבל קולמביה זאת בטוח לא אחת כזאת. יכולה לתקיים בקלות מלחמת סחר שתפגע קשה בכלכלות העולם.
  • 2.
    הצעה בעניין חרדים 27/01/2025 09:20
    הגב לתגובה זו
    אולי קולוביה תקלוט גם את החרדים .מוכן לשלם רק שיילכו כבר
  • דב 27/01/2025 12:41
    הגב לתגובה זו
    לקולומביה ולכל מדינה לקלוט את שמאלנים אויבי העם היהודי
  • 1.
    מצחיק. קולומביה לא מוכנה לקבל את אזרחיה. (ל"ת)
    קולומביאני 27/01/2025 08:47
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.