קארין אלהרר
צילום: יחצ

משרד האנרגיה: חובת הצגת דירוג אנרגיה לדירות חדשות

הדירוג יאפשר לרוכשי דירות חדשות לבדוק מראש האם הדירה יעילה מבחינה אנרגטית ובכך מראה את פוטנציאל החסכון האפשרי

 
גיא טל | (3)

ועדת הכלכלה בכנסת אישרה כעת את חובת הצגת דירוג אנרגיה של יחידות דיור במפרט חוק המכר, תקנות שיזם משרד האנרגיה, במהלך משותף עם משרד השיכון והמשרד להגנת הסביבה. התקנות נועדו לקביעת דירוג אנרגיה ליחידות דיור וחיוב יזמים בהצגתו במעמד רכישת דירה חדשה וכן דיווח ממוחשב למערכת ממוחשבת של משרד האנרגיה. התקנות נועדו לקדם חיסכון והתייעלות באנרגיה בתחום הבנייה. 

היזמים יחויבו להציג בפני הרוכשים את דירוג האנרגיה של הדירה. זאת, בדומה לדירוג האנרגטי של מוצרי חשמל, מ-A+ ל-F. ככל שהדירוג של יחידת הדיור יהיה גבוה יותר ויתקרב ל-+A, החיסכון באנרגיה ובכסף לדיירים - יהיה גדול יותר. בכך, מצטרפת ישראל ל-27 מדינות של האיחוד האירופאי שקבעו גם הן חובה דומה בחקיקה. 

הדירוג נועד לשקף לרוכשי הדירה את צריכת האנרגיה העתידית בה, ויסייע להם, בעסקה המשמעותית ביותר בחייהם, לקחת בחשבון את צריכת האנרגיה הצפויה, במסגרת מגוון השיקולים בעת רכישת הדירה. 

במשרד האנרגיה מציינים, שהתקנות יתרמו לשקיפות בענף הבנייה בישראל, יסייעו לאזרחים להשוות את צריכת האנרגיה של דירות בצורה פשוטה ויעילה, ויקדמו בנייה שתבטיח איכות חיים טובה לצד חיסכון באנרגיה. 

דירוג האנרגיה של יחידת הדיור מבטא את רמת התכנון של מרכיבי המעטפת ומרכיבים שונים במבנה, לפי האזור האקלימי בו הוא נמצא. התקנות עוסקות, בין היתר, בתכנון מבנים בצורה מיטבית לצריכה עתידית של חשמל, כאשר הדירוג משקלל את הבידוד התרמי של הבניין, גודל החלונות ביחידה, איכות הזכוכית, מיקום המבנה ויכולת ניצול אור השמש. דירוג גבוה יכול לחסוך כ-30% מצריכת האנרגיה בדירה על חימום וקירור, כאשר תווית הדירוג עצמה תופיע במפרט של הקבלן.

במשרד האנרגיה מציינים כי כ-30% מצריכת החשמל הכוללת בישראל מתבצעת בבנייני מגורים ולכן, ישנה חשיבות גדולה לבנייה יעילה בצריכת אנרגיה. בנייה נכונה, כאמור, יכולה לחסוך אנרגיה וכסף לדייר. מהלך זה הינו גם חלק מיעדי משק האנרגיה לשנת 2030 כפי שנקבע בתכנית הלאומית להתייעלות באנרגיה שהמשרד קידום ואישר בהחלטת הממשלה 541 מאוקטובר 2021. . 

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מדרג ממליץ 25/06/2022 17:52
    הגב לתגובה זו
    F אדום בורדו חזק - יקר ביותר
  • 2.
    לקוח מרוצה 24/06/2022 12:22
    הגב לתגובה זו
    בזמנו ביצענו את הבדיקה עם סיסטם מעבדות בפרויקט בחיפה והיינו מאוד מרוצים מהתהליך. חשוב מאוד עניין הדירוג האנרגטי וטוב שכעת הוא חובה.
  • 1.
    ברוך שפטרנו ממך והבוס הדפוק שלך יהיר ראש חלול (ל"ת)
    משה ראשל"צ 23/06/2022 15:46
    הגב לתגובה זו
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.