יונדאי ולוסטר טורבו מול פולקסווגן שירוקו: מבחן דרכים השוואתי

דמיון ומכאניקה
קל מאוד לאהוב את המראה של השירוקו. היא תמיד נראית טוב. מרגישה נכון. הולכת בהצלחה על הקו הדק שנמתח בין הגיוני לכוחני. היא כבר לא חדשה, אבל העיצוב הזה לא הזדקן ועושה רושם שהוא מתאים לכולם. מצעיר חדור מוטיבציה ועד למי שצריך להראות יוצא ממנה בדרך לפגישה חשובה. ספורטיבית, אבל מכובדת. הצבע השחור שעל מכונית המבחן מקדש את המטרה הזו גם הוא.
לעומתה גרסת הטורבו של יונדאי ולוסטר נראית כמו תרנגול מלחמות. מנפחת את מכסה המנוע, מבליטה את האחוריים, מפריחה קווים ונוצות. מתגרה. הצבע של מכונית המבחן מדגיש עוד יותר את העומס שהיא מייצרת על העין, ומכביד עליה. התוצאה פשוט מוגזמת. בחירה בצבע רגוע יותר מפחיתה קצת מעוצמת האותות שלה, אבל זו עדיין מכונית שפרטים רבים מדי מעיבים על העיצוב הבסיס הנאה שלה.

פולקסווגן מרימה שוב את ראשה כשמדברים על תיבות ההילוכים. מול הדאבל-קופלונג הגרמני, עם שבעה יחסי העברה, מציבה יונדאי תיבה אוטומטית פלנטרית עם שישה יחסי העברה ומשאירה את ה-DCT כפולת המצמדים שלה לגרסה האטמוספרית. הוולוסטר מחזירה עם רשימת אבזור עדיפה משמעותית הכוללת שלל נאה של פריטים (מפתח חכם, מושבי עור חשמליים, אופציות שונות לשליטה מההגה, כולל על העברת ההילוכים) מול הרשימה הסטנדרטית של השירוקו. כנגד כל הטוב הזה תבקש יונדאי 170,000 שקלים, זול יותר בכ-13,000 שקלים ממחירה של השירוקו הנבחנת.
איכות וביצוע
כמו מבחוץ גם מבפנים, יש כאן שתי גישות מאוד שונות לאותו נושא. אל מול הקווים הרבועים והברורים של השירוקו והתכנון המוכר של הקונצרן, תמצא בוולוסטר, שוב, שלל של קווים, מפלסים וחומרים שונים למשטחים שונים. כל אלו יוצרים הרגשה עמוסה ומצועצעת. גם איכות החומרים לא מצליחה להבריק מול דיפון הנעים יותר שבשירוקו. שמחנו מאוד לגלות את העור במושבי הוולוסטר, אך מבנה המושב עצמו לא היה לרוח(ב)נו. הוא חסר תמיכה לגב התחתון, קשה ופשוט גרם לנו לנוע בחוסר נוחות בכסא לאחר כמה מאות ק"מ. לעומת זאת התמיכה שלו במותניים ובירכיים מצוינת. תנוחת הישיבה כולה מעט גבוהה מדי למכוניות מסוג זה, לא טבעית.
המצב בשירוקו קצת יותר טוב. המושב רך במעט ותנוחת הנהיגה נמוכה ונכונה. יש כאן קצת פחות תמיכה אבל יותר מרחב והמושב עצמו נוח יותר – והגב דואב פחות. בכל הנוגע למושב האחורי יש לוולוסטר יתרון אמיתי בדמות דלת שלישית – אבל המרווח, בהשוואה, חסר. אדם בוגר יגלה מרווח ראש לא מספק (והראש נוגע בחלון האחורי), ובסיס מושב נמוך וקצר. מי שיידחס אל המושב האחורי בשירוקו (עם מנגנון הזחה יעיל וקל לתפעול) יגלה מעט יותר מרחב.
שתיהן לא מכוניות נוחות במיוחד, או בכלל. השירוקו, פשוט, עושה את זה מעט טוב יותר. עדיין על הנוחות, ועכשיו בנסיעה, התוצאות דומות למדי. שתיהן לא ממש מעלימות את רחשי הכביש ופעולת המתלים. הוולוסטר זזה מעט יותר, קשה יותר, ועל מהמורות חדות וקשות אף חובטת. השירוקו לעומתה מציגה קצת פחות התנגדות מול מהמורות, סופגת קצת יותר בעיר, חובטת קצת פחות במצבים קשים – אבל מתנדנדת יותר על כבישים גליים. שיוט נינוח במהירות חוקית לא באמת שקט ולא באמת נינוח אצל אף אחת מהן. בשתיהן רעש הכביש נוכח, וביונדאי נוכחים גם רעשי רוח ממסגרות החלון. השירוקו מוסיפה נהמת אגזוז קבועה בתא, למרות שהיא משייטת בסל"ד נמוך יותר (2,000 סל"ד לעומת 2,300 סל"ד ב-100 קמ"ש).

הפנייה ותגובה
בדיקת המהירות המרבית הוגבלה על ידי אורך הכביש, והציגה יתרון קל (וזניח) לשירוקו שרשמה 231 קמ"ש (בזכות הילוך חמישי ושישי אפקטיביים יותר) לעומת 224 קמ"ש בוולוסטר. את המנה הדומה הזו שתיהן מגישות באופן קצת שונה ואת האיזון בביצועים ניתן לתלות בתיבות ההילוכים. קודם כל, ובאופן אבסולוטי, המנוע בוולוסטר טורבו מרגיש חזק יותר מזה שבשירוקו – אבל הוא פחות מעודן, נעים ועגול ממנו. הוא מרעיש, מנסר ומרגיש מחוספס בסל"ד גבוה, אבל מרגע שהוא מתחיל לדחוף (בכ-3,000 סל"ד) ועד לקו האדום (6,500) סל"ד, הוא מרשים מאוד. ה-160 כ"ס של השירוקו מרגישים אחידים יותר, נעימים יותר, הצליל בשרני והפעולה חלקה. השירוקו חלשה יותר אבל מרגישה גמישה יותר בסל"ד נמוך.

נסתר ובולט
דומות שבא לבכות? עד עכשיו הראו השתיים יכולות דומות למדי. עכשיו, על כביש ים המלח ובדרך העולה לערד, נדחוף אותן עד לקצה בתקווה לגלות הבדלים ביניהן.
לחץ אותה עד הסוף שלה ושלך והכיול הנוקשה בוולוסטר יעביר כל שינוי בפני הכביש אל התא (אבל יעניק ריסון עדיף על כביש גלי ומהיר). אפשר להיות איתה מהיר מאוד. אבל אם לרגע אחד חשבת שמשהו משני המשפטים שנכתבו כאן אומר שזה קל, אתה טועה. הוולוסטר לא מפסיקה לנוע, הזנב לא רגוע. זה לא מתבטא באיבודי אחיזה (בד"כ) אבל ההפרשים בין יכולת הריסון של המקפרסונים מלפנים, לשליטה המוגבלת של קורת המתח מאחור, מורגשים. כך שלמרות האחיזה הגבוהה וזווית הגלגול המועטה, היא גורעת מהביטחון שלך, מטלטלת את עצמה ואותך ודורשת ממך ריכוז ועידון (על כביש שאיננו מושלם).
ההגה מהיר מאוד, ומשנה את תגבורו לפי מהירות ועומס - אך פעולתו איננה רצופה או טיבעית, ומכאן גם לא מדויקת. כשמוסיפים על אלו לוחמה תחת כח ורגישות לאיכות הסלילה, אתה מגלה שקשה לשמור על הקו שבחרת, ושאתה לא באמת יכול לצפות את תגובת הגלגלים הקדמיים להפנייה. תגובת דוושת הגז מושהית, ובהתאם גם תגובות השלדה אליה. גם דוושת הבלמים לא זורחת – העוצמה מצוינת ודעיכה אין, אך פעולתה נשכנית ולא מאפשרת תפעול הדרגתי, נכון ומרגיע. על כביש סלול היטב היא מהירה מאוד. הבדלים ביכולת השיכוך מלפנים לאחור משמעותיים פחות כאן, ההגה מתפקד טוב יותר על אספלט מפולס והוולוסטר מייצרת קצב גבוה ועומסי G מורגשים. בתנאים כאלו היא נטועה ומהירה יותר מהמתחרה שלה.
השירוקו רכה משמעותית, ורמות האחיזה שלה נמוכות יותר. ההגה שלה איטי יותר ומורגשת השהייה ברורה עד שהיא נשענת על גלגליה החיצוניים ונכנסת לפנייה (תוך הצגת זווית גלגול מורגשת). ולמרות הרכות הזו, היא משרה בטחון, מאוזנת ושלמה (למרות המחסור בריסון). ההגה קל מדי גם כאן, אך הוא מדויק יותר ופעולתו רציפה וטבעית יותר. תגובת הדוושה כאן טובה יותר והשפעתה על ההתנהגות מורגשת. גם פעולת דוושה הבלם ליניארית ונכונה יותר. כל החוויה הגיונית וצפויה יותר. ועל כביש שאינו סלול באופן מושלם, גם מהירה יותר לאורך זמן. רק חבל שבקרת היציבות כאן לא מתנתקת – קל יחסית לגרום לזנבה של השירוקו להתחיל בפסיעה.

תאומות המריבה
גם אם הביצוע שלהן בנהיגה מהירה שונה מאוד, אלו עדיין, ברוב הזמן וברובן המוחלט של הנסיעות והמשימות, מכוניות דומות מאוד. כמעט זהות. במבט חיובי אומר שאלו מכוניות עם ניחוח ספורטיבי, ששומרות על שימושיות יחסית. בראייה מפוכחת יותר אומר שהן שתי מכוניות שלא מצליחות להביא חוויית נהיגה אמיתית ודורשות מחיר (בנוחות ובשקלים) גבוה על המראה המצודד והביצועים הטובים שלהן.
קשה להגיד שאחת מהן זרחה או הלהיבה אותנו במיוחד. קל להגיד שאחת מהן הציגה חבילה שקולה יותר, הגיונית יותר. הגלגול השלישי של השירוקו מציג מכונית (קצת) טובה יותר, (קצת) נעימה יותר ו(קצת) מהנה יותר לנהיגה מאשר הדור הראשון של הוולוסטר. ונכון להיום, גם מצדיקה מבחינתנו את תוספת המחיר הנדרשת עבורה. אם לשפוט לפי הקרב הזה, המדרגה העליונה של פולקסווגן. לבינתיים.

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות
רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות
בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.
הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים
הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.
המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק.
- בנק אש יוצא לדרך: הבנק הדיגיטלי החדש ייחשף מחר רשמית; איפה הוא צפוי להוות תחרות לבנקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד. הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?