עוד כסף לכיס: עובדי הרכבת יקבלו תוספת שכר של 20% לא כולל מענק

איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות וועד עובדי הרכבת חתמו הלילה, בחצות, על הסכם עבודה קיבוצי ברכבת חתמו הלילה, בחצות על ההסכם הקיבוצי
יואב כהן | (16)

איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות וועד עובדי הרכבת חתמו הלילה, בחצות, על הסכם עבודה קיבוצי ברכבת. במסגרת ההסכם יקבלו כלל עובדי הרכבת מענק חתימה בסך 12 אלף שקלים. כמו כן תוספת שכר של כ- 20% שתינתן במספר פעימות. כמו כן העובדים יהיו זכאים לתוספות שכר שייקבעו במגזר הציבורי.

עוד הוסכם כי יושוו תנאיהם של עובדי דור ב' לתנאיהם של עובדי דור א'. לרבות דמי הבראה, מעונות, קייטנות ולכלכלה בשעות הנוספות. בד בבד, כ- 80 עובדים תפעוליים בהסכם הפיתוח המועסקים בחוזים אישיים כעובדי הרכבת, ייכנסו להסכם הקיבוצי.

עוד יוגדלו ההפרשות לקופות גמל, לא יבוצעו פיטורים בחטיבות הנייד ובמטענים. בנוסף, עובד בעל וותק של 15 שנה ברכבת שאין לו תואר אקדמי יוכל להתמודד למכרזים בהם קיימת דרישה לתואר אקדמי. עובדי מוקד התמיכה והפעלה, טכנאי השטח באגף המחשוב והמתדלקים יקלטו אף הם להסכם הקיבוצי ברכבת. קופאיות ייקלטו אף הן להסכם הקיבוצי ויינתן להן מענק חד פעמי בסך 1000 שקלים.

בהסכם אף נקבע כי 70% מתחזוקת הקרונות העתידית יטופלו בידי עובדי התחזוקה של הרכבת ולא יוצאו למיקור חוץ. כמו-כן הוסכם כי כל עבודת הנהיגה ותפעול המתקנים של מערך המטענים של הרכבת יעשה ע"י עובדי הרכבת בלבד. יתר על כן, יוגדל הגיל לזכאות לכרטיס חינם לילדי עובדי הרכבת מגיל 18 לגיל 25.

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן: "מדובר בהסכם ראוי המחזק הן את העבודה המאורגנת ברכבת והן את ביטחונם התעסוקתי של העובדים. חשיבות נוספת בהסכם הינה שעבודת התחזוקה תישאר בידי עובדי הרכבת ברובה המוחלט. ההסתדרות תמשיך ותלווה את עובדי הרכבת ותהיה המגן שלהם לכל אשר יצטרכו".

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    תחשבו על התרגיל הבאא 10/12/2012 22:09
    הגב לתגובה זו
    בתמורה , לאחר קיום ה"דיל" כ"ץ מעביר מליונים לעובדי הרכבת. הא ? אפשרי ?
  • 14.
    Bogii 09/12/2012 13:54
    הגב לתגובה זו
    ואנחנו נקבל שרות הוגן טוב וזול על מנת שנוכל להשתמש יותר בתחבורה הציבורית הזו נמאס לראות את כל הפקקים העצומים בכבישים
  • 13.
    rj5334 07/12/2012 21:12
    הגב לתגובה זו
    ןצ'יק ציק צ'ק הקטר נשף ושטייניץ וחבר מרעיו הנידו עףעף..... 20% ולא פחות ..... מדינת הפקרות!!!!!!!!!!!!!!!
  • 12.
    חזיהלאלי 07/12/2012 17:44
    הגב לתגובה זו
    באיזה מקום עבודה נשמע כזה דבר? "להסכם ראוי המגן על הביטחון התעסוקתי" עכשיו אפשר לשבת לגרבץ ולקבל שכר בלי חשש לפיטורים
  • 11.
    זיפו 07/12/2012 16:01
    הגב לתגובה זו
    עד מתי יהינו רק עובדי המגזר הציבורי ממטעמי המדינה הזאת. מדוע לנו במגזר הפרטי אין מענק חתימה של אפילו לא 100 שקל או תוספת שכר אוטומטית. מדוע לנו הוריד ביבי 1% מהשכר ו"להם" העלה 20%. עוד מעט המדינה תתחלק לשני מגזרים. המגזר הציבורי העשיר והשמן והמגזר הפרטי העני , החלש זה שעובד מצאת החמה עד צאת הנשמה ובקושי גומר את החודש.
  • 10.
    זה לא רע בכלל לפרגן לעובדים יותר למנכ"לים פחות (ל"ת)
    כל הכבוד 07/12/2012 14:29
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    לפני חצי שנה סגרו איתם הסכם!!!מה קורה שר התחבורה? אתה 0 (ל"ת)
    אנונימי 07/12/2012 12:19
    הגב לתגובה זו
  • Bogii 09/12/2012 14:02
    הגב לתגובה זו
    אתה שלא מצליח להבין שברגע שיש לך עובדים מרוצים אתה תקבל תמורה ומי שיעשה סמטוחה צריך לעוף ממקום העבודה אני לא מבין מה צרות העין הזו שלך? אגב אני לא מחסידיו של שר התחבורה נהפוך הוא אבל כל מה שיגרום לעובדים מכל סקטור להיות מרוצים כדי שנקבל שרות טוב יותר? סבבה אני בעד אני גם בעד שתרוויח אתה באופן אישי טוב יותר על מנת שתהיה מרוצה ותחפש איך למצוא מה טוב לעשות ולא רק לקטר ולהתעצבן כי זה ממש לא בריא לבריאות ואם אתה זקוק לטיפול זה מעיק על המערכת אז שתהיה לי בריא וחזק ובעיקר שמח
  • 8.
    בזבוז כספי ציבור.. בואו ונקים מפלגה חדשה! (ל"ת)
    ירון ספיר 07/12/2012 10:36
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שיעבדו יותר שעות ואז שיקבלו תוספת לשכר... (ל"ת)
    דני לוי 07/12/2012 10:30
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    עמך 07/12/2012 09:51
    הגב לתגובה זו
    שוד של הקופה הציבורית בתכנון וסיוע של ישראל כץ.
  • 5.
    תום 07/12/2012 09:32
    הגב לתגובה זו
    ולנקות את האורוות
  • 4.
    למה 07/12/2012 09:32
    הגב לתגובה זו
    ההסתדרות הולכת רק עם הוועדים החזקים
  • 3.
    טוב מאוד 07/12/2012 09:31
    הגב לתגובה זו
    עובדים קשה
  • 2.
    לא עובדים 07/12/2012 09:31
    הגב לתגובה זו
    נהדר!!!!
  • 1.
    אים גבול חוצפה שלהם (ל"ת)
    לא יאמן 07/12/2012 09:29
    הגב לתגובה זו
ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

המהפך הטורקי: ארדואן נוטש את פוטין לטובת טראמפ? עסקאות ענק בין המדינות

פגישת פסגה בניו יורק, הסכמי אנרגיה חסרי תקדים, ומשחק כפול מסוכן בין וושינגטון למוסקבה


עמית בר |

טורקיה מתכננת לחתום כבר בשבוע הבא על שורת עסקאות אנרגיה חדשות עם ארצות הברית, גם על מנת לחזק את יחסיה עם וושינגטון בזירה הביטחונית והגיאו-פוליטית. ההסכמים, על פי התקשורת האמריקאית צפויים לכלול התחייבויות לרכישת כמויות נוספות של גז טבעי נוזלי (LNG) אמריקאי, כחלק ממהלך רחב יותר של גיוון מקורות האנרגיה של אנקרה, שמטרתו להפחית את התלות במקורות מסורתיים ולחזק את הביטחון האנרגטי של המדינה. עסקאות אלה, שייחתמו על רקע המתיחות הגלובלית בשוקי האנרגיה, עשויות להגיע להיקף של 15 מיליארד מטר מעוקב בשנה עד 2028, ויכללו שותפויות עם ענקיות אמריקאיות כמו צ'נייר אנרג'י (Cheniere Energy).

במקביל, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן צפוי להיפגש עם מקבילו האמריקאי דונלד טראמפ בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בסוף ספטמבר, פגישה שעשויה לסמן עידן חדש ביחסים הדו-צדדיים. לאחר שנים של מתיחות סביב רכישת מערכות נשק רוסיות כמו S-400 והדעות המנוגדות על סוריה. ההתקרבות הזו היא מהלך אסטרטגי מצד ארדואן, שמנסה לנווט בין כוחות גלובליים מתחרים. הפגישה, שצפויה להתמקד בנושאי אנרגיה וביטחון אזורי, מגיעה על רקע לחץ אמריקאי להפחתת התלות הרוסית באנרגיה, כפי שטראמפ דוחף מאז תחילת כהונתו השנייה. ארודאן מספק לו כאן מתנה גדולה, וזה יחזק את כוחה של טורקיה מול ארה"ב. לא הכי טוב לישראל, במילים עינות. 

בין רוסיה לארה"ב - מאזן עדין

טורקיה מוצאת עצמה בעמדה מורכבת, כשחקנית מרכזית בשוק האנרגיה הגלובלי, המנסה לשמור על איזון דיפלומטי-כלכלי בין שתי מעצמות יריבות. מצד אחד, רוסיה נותרה ספקית מרכזית: לפי נתוני הרגולטור הטורקי, היא סיפקה כ-41% מיבוא הגז של טורקיה בשנת 2024, עם עלייה מתחילת השנה. צינור הטורקסטרים (TurkStream), שמספק גז רוסי ישירות לאנקרה, ממשיך לשחק תפקיד קריטי, במיוחד על רקע הסנקציות המערביות על מוסקבה. מצד שני, ארה"ב הפכה לספקית LNG מובילה, עם עלייה כמעט כפולה במשלוחים בין 2020 ל-2024, ועלייה נוספת ל-44% מנתח היבוא ברבעון הראשון של 2025. ההסכם החדש מגדיל עוד יותר את היקף משלוחי הגז ויוצר תלות וקשר כלכלי חזק בין המדינות. 

המדיניות הכפולה הזו משקפת את האסטרטגיה של ארדואן: שמירה על יחסים יציבים עם רוסיה, שממשיכה לבנות את תחנת הכוח הגרעינית Akkuyu, פרויקט ענק בשווי 20 מיליארד דולר שצפוי לספק 10% מצריכת החשמל הטורקית עד 2030 ובמקביל התקרבות לוושינגטון. טראמפ, שדורש ממדינות נאט"ו לצמצם רכישות אנרגיה רוסיות, רואה בטורקיה שותפה פוטנציאלית במאמץ זה, במיוחד לאור תפקידה כגשר אנרגטי לאירופה. עם זאת, טורקיה אינה מתכננת לנתק את הקשרים עם מוסקבה; להיפך, היא בוחנת אפשרויות להפוך למרכז עיבוד ואחסון LNG מרוסיה, מה שיאפשר לה להרוויח מהסנקציות המערביות.

שיתופי פעולה גרעיניים 

בנוסף לגז, טורקיה בוחנת אפשרויות חדשות בתחום הגרעין, שם היא משלבת בין שותפויות קיימות לבין הזדמנויות חדשות. לצד הפרויקט הרוסי באקויו, אנקרה מעוניינת לשלב חברות אמריקאיות בהשקעות בתחנות גרעיניות קטנות מודולריות (SMR - Small Modular Reactors). טכנולוגיה זו, שנחשבת זולה, מהירה להקמה ובטוחה יותר מתחנות גרעיניות מסורתיות, תואמת את תוכנית טורקיה להגיע ל-20 ג'יגה-וואט קיבולת גרעינית עד 2050, כולל 5 ג'יגה-וואט מסוג SMR.