97% מהמגזר הרוסי חוגגים את השנה החדשה: המפרסמים לא יפספסו את זה

שוק הפרסום חטף פגיעה קשה. לערוץ 9 יש לפחות נקודת אור אחת: חגיגות השנה החדשה שמזניקות הפרסום בדצמבר ב-60% ביחס לחודשים האחרונים
אלכסנדר כץ | (4)

שוק התקשורת מנסה להתאושש מהירידה החדה בהכנסות בחודשים האחרונים. לפחות, כך טוענים גורמים בשוק, יש את העוגנים - אותם חגים ואירועים מיוחדים - שהמפרסמים לא יפספסו, כגון התקופה שלפני חגי תשרי או פסח, והימים שלפני יום העצמאות. ערוץ 9 לא שונה בהתנהלות, וההכנסות מפרסום רושמות ירידה דומה ביחס לערוצי הברודקאסט המסחריים (על פי הערכות, מדובר על כ-30-40%, א"כ), אולם העוגנים שלו שונים במקצת. כבר ביום שבת השבוע יציין העולם הנוצרי את חג המולד, ובשבוע שלאחר מכן את ראש השנה האזרחית. בערוץ 9 יציינו את ה'נובי גוד' (חגיגות כניסת השנה החדשה) בשידורים מיוחדים, המפרסמים לעומת זאת, מנצלים את כל החודש כדי לפנות לקהל דובר הרוסית, המהווה 15% מקהל הצרכנים הישראלי. zman.com, אתר האינטרנט של ערוץ 9, ערך סקר בו לקחו חלק 500 גולשים מקרב המגזר הרוסי בישראל, שענו על שאלות הנוגעות לאופי הצריכה לקראת ראש השנה האזרחי. מהסקר עולה נתון מעניין המצביע על כך ש-97% מהנשאלים יערכו קנייה מיוחדת לקראת ראש השנה וכי סל קניות המוצרים יגדל בכ-60% לעומת סל הקניות השבועי. כמעט 37% מהנשאלים יוציאו 700 שקלים ויותר בקניית מזון ומשקאות לקראת החג. אצל 40% הסכום יעמוד על כ-300-600 שקלים. וגם, 90.2% מקרב הנשאלים ירכשו ליקיריהם מתנות לרגל החג כאשר המתנות המועדפות הן מוצרי קוסמטיקה, ביגוד ושוקולדים. במצב כזה, המפרסמים הישראלים חרגו החודש מהמנהג שסיגלו לעצמם בחודשים האחרונים (הקטנת הוצאות הפרסום, א"כ), ופונים לאפיק הפרסום בערוץ הייעודי שפונה לפלח אוכלוסייה זה - ערוץ 9. אחד המפרסמים הגדולים החודש, היא רשת המרכולים 'טיב טעם', שגם כך פופולארית בקרב ציבור העולים. הרשת מפרסמת את המבצעים, ומזרימה מאות אלפי שקלים לערוץ ולאתר שלו. מפרסמת גדולה נוספת היא חברת מי עדן. לדברי סמנכ"ל שיווק ומכירות בערוץ 9, טל סיטון, "יש לנו ביקושים מאד גבוהים לפרסום". סיטון מצהיר על זמן פרסום מלא ורשימת המתנה: "המפרסמים לא יכולים להפסיד את הקהל הזה", הוא מסביר, "בגלל הסילבסטר, סל המוצרים של המגזר הרוסי גדול הרבה יותר, הם חוגגים בבית, עורכים ארוחות משפחתיות, רוכשים משקאות חריפים". בשוק הפרסום מעריכים כי גם מבחינתו של ערוץ 9, דצמבר הנוכחי אינו דומה לזה של השנה שעברה, בגלל המשבר כמובן, אבל עדיין, סיטון מצהיר על זינוק של 60% ביחס לפרסום בחודשים שלפני כן: "נתוני הסקר מהווים את הסיבה הטובה ביותר לכך שהחודש מאופיין בביקושים גבוהים לפרסום, על אף המשבר בענף". מעבר לתכנית חגיגית בערב השנה החדשה, בערוץ גם משדרים בשבועיים שקודמים ל-31 בדצמבר, מספר תכניות שזוכות לרייטינג גבוה יחסית עבור ערוץ נישה. מדובר בין היתר על שידור ישיר של טקס הדלקת נרות בארמון הקרח בסנט-פטסבורג ב-22 בדצמבר, בו משתתפים כוכבים מרוסיה בהם ניקולאי בסקוב, ילנה בורוביי, אלכסנדר רוזנבאום, לודמילה סנצ'ינה, וזארא; ויום לאחר מכן אירוע חנוכה בקרמלין ביוזמת קהילות יהודיות ברוסיה. שלשום (יום ו') שודר בערוץ גמר אליפות העולם בריקודים סלוניים, ענף ספורט פופולארי מאד בקרב המגזר הרוסי. הערוץ גם השיק מספר תכניות רכש חדשות, וגם מגזין חדש בפריים-טיים בשם 'קונטקט', ותכנית כלכלית שעברה משידור שבועי לפעמיים בשבוע.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    טניה 18/12/2011 17:01
    הגב לתגובה זו
    אין ספק שישנה עלייה בפרסום בדצמבר, מה לעשות שבחודשים הקודמים היו מכירות ברצפה. הכל עניין יחסי . אגב גם דצמבר השנה גרוע יחסית לשנה קודמת, ויש מקום בשפע למי שרוצה לפרסם- רק שיבוא.
  • 3.
    מנחם 18/12/2011 16:59
    הגב לתגובה זו
    4% רייטינג בשיא זה רייטינג זה? ביזיון של ערוץ,לא כמו הערוצים שיש בלווין, מכאן אני פונה לרגולטור להתיר עוד כמה ערוצים למכירת שטחי פרסום.
  • 2.
    כמה שוק הפרסום לקראת ראש השנה אזרחי? (ל"ת)
    אליעזר 18/12/2011 15:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    Leah 18/12/2011 15:02
    הגב לתגובה זו
    ערוץ 9 ואוכלוסיית יוצאי חבר העמים לא חוגגים את סילבסטר אלא את "נובי גוד" חגיגות כניסת השנה החדשה. ה"נובי גוד" הוא חג עממי ללא קונוטציות דתיות כמו כריסטמס וסילבסטר