ביטול פסק דין שניתן במעמד צד אחד

עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

תקציר וע 3033/09 מנהל מיסוי מקרקעין ירושלים נ' יואב חסון ואח'
עו"ד לילך דניאל |

תקציר וע 3033/09

מנהל מיסוי מקרקעין ירושלים נ'

יואב חסון ואח'

ועדת הערר שליד בית המשפט המחוזי בירושלים קיבלה בקשה לביטול פסק הדין נשוא הבקשה, שניתן בזמנו במעמד צד אחד לאחר שרשות המסים לא הגישה את סיכומיה במועד.

השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים

ביום 5.8.2009 הגישו העוררים ערר על החלטת סגן מנהל מיסוי מקרקעין. לבקשת בא כוח המשיב ניתנו כמה ארכות להגשת הסיכומים, ומשתמו ארכות אלה וסיכומי המשיב לא הוגשו לוועדה ולמשיב, ביקש בא כוחם של העוררים ליתן פסק דין. ביום 2.3.2011 ניתן פסק דין על ידי רוב חברי הוועדה שעל פיו התקבל ערר העוררים - השומה נשוא הערעור תתוקן בהתאם לשומה העצמית שהוגשה על ידי העוררים, וכך יהיו העוררים פטורים ממס שבח. ביום 16.5.2011 הוגשה מטעם המבקש (מנהל מיסוי מקרקעין ירושלים) בקשה לביטול פסק הדין שניתן במעמד צד אחד.

דיון

לדעת חברי הוועדה, יש להיעתר לבקשת המבקש מהנימוקים דלהלן: אי הגשת הסיכומים במועד לא נבעה מזלזול בוועדה; לכאורה, יש למבקש הגנה סבירה; ראוי שוועדה זו תעדיף את השגת המטרה העיקרית לעשות משפט מכוח הוראות החוק נשוא ערר זה, שעל פיו יש לפרש את המונח "צאצא"; הותרת ההחלטה על כנה עלולה לגרום לעיוות דין.

תוצאה

הבקשה לביטול פסק הדין התקבלה. המבקש יישא בהוצאות שכר טרחת בא כוחו של המשיב בסך 5,000 ש"ח בתוספת מע"מ.

בוועדת הערר שליד בית המשפט המחוזי בירושלים

לפני כב' השופט יעקב בצלאל

ניתן ב-26.7.2011

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: