דיבורים כמו חול: התנועה הירוקה משיקה קמפיין גיוס מיליון שקל להצלת חולות סמר

1,600 איש כבר התחייבו לממן את הצלת החולות במסגרת הקמפיין. פרופ' אלון טל: "האזרחים פודים נכס חברתי וסביבתי שהממשלה מכרה לכל המרבה במחיר"
אלה ברייר | (1)

מפלגת התנועה הירוקה השיקה באופן רשמי את הקמפיין לפדיון חולות סמר. המפלגה מקדמת מודל חדשני, שמגייס את אזרחי ישראל להצלת השטח של חולות סמר הממוקמים כ-20 ק"מ מצפון לאילת.

במסגרת הקמפיין, מתכוונת המפלגה לגייס בתוך חודש מחויבות של אזרחים למיליון שקל וזאת על מנת לאפשר פיצוי ליזם הזוכה במכרז לכריית החולות בסמר. עד כה, התחייבו כבר 1,600 איש להשקיע למעלה מ-65 אלף שקל אם יידרשו לכך, לצורך הצלת החולות.

לאחרונה אמר הקבלן שאם מנהל מקרקעי ישראל לא יעניש אותו ויחלט את כספי הערבות במכרז, הוא מוכן לוותר על כרייה בחולות סמר. אולם מנהל מקרקעי ישראל אינו מוכן לוותר ודורש שהקבלן יכרה את החול למרות שלדברי נציגי התנועה הקבלן אינו מעוניין בכך. קמפיין הפדיון יצא לדרך על רקע מאבק אזרחי ועתירה לבג"צ.

לדברי פרופ' אלון טל, יו"ר משותף של התנועה הירוקה: "כמו שכבר ראינו בשלב ההרצה של הקמפיין, אזרחים רבים מרגישים שכשהממשלה מתנערת מאחריות, אין להם ברירה אלא להצביע באמצעות חשבון הבנק שלהם. הממשלה חייבת לעבור לחשיבה לטווח ארוך שתאפשר היפוך המגמה של הפרטת שטחים ציבוריים בשם ערכים כלכליים".

שי לוי, ממובילי הקמפיין אמר לאייס: "הקמפיין הזה מוביל קונספט שונה ולכן זה מעניין גם אמצעי תקשורת שמתמקדים בכלכלה ולא רק בסביבה. אנחנו מציגים סוג של קונספט שיווקי חדשני. הרי לא באמת נגיע למצב שבוא נחנו משלמים מיליון שקל לקבלן, הכוונה בקמפיין היא להציף את הקיום של המצב האבסורדי של משרד השיכון שמתעקש להרוס את הנכס הסביבתי הזה".

לדבריו של לוי, למרות הפעילות במישוק החקיקתי, התהליכים המגושמים והאיטיים בגזרה הממשלתית, גורמים לכך שייתכן ומובילי המאבק יפספסו את המועד. "לכן בחרנו להתמקד במסה העיקרית שדוחפת לפעילות ציבורית. אני שמח שמאז שהתחלנו בשבוע שעבר, הקמפיין זוכה לבאז רציני ואני מקווה שזה יוביל לתוצאות".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שי 05/05/2011 11:40
    הגב לתגובה זו
    http://yeruka.org.il/campaigns/samar
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".