תביעה תקדימית: בעלי נחלות בגבעת שפירא דורשים את עיגון זכויותיהם בקרקעות

בעלי נחלות במושב גבעת שפירא הגישו תביעה נגד קק"ל ומנהל מקרקעי ישראל במטרה להשוות את זכותם בחלקותיהם לאלו שבמגזר העירוני ולבצע שימושים לא חקלאיים
לירן סהר | (6)

בעלי נחלות מושב גבעת שפירא שבעמק חפר, פנו בתביעה תקדימית נגד קרן קיימת לישראל ומנהל מקרקעי ישראל, בבקשה לחייבם להקנות זכויות חכירה למושב וחבריו בחוזה ל-49 שנים, ולהעניק למושב ולבעלי הנחלות זכויות שיביאו לידי ביטוי את השקעותיהם במקרקעי המושב.

לטענת התובעים, קרן קיימת לישראל הקצתה את המקרקעין בשנות ה-30 של המאה הקודמת כשהקרקע לא היתה כשירה לעיבוד חקלאי ולהקמת הישוב. על מנת להתאימה למטרות אלה, השקיעה האגודה באמצעות חבריה סכומים המוערכים על ידי שמאי המקרקעין משה ברנע בשיעור העולה פי 4 על הסכום בו נרכשה הקרקע על ידי קרן קיימת לישראל. .

התובעים טוענים כי מוסד ה"נחלה" ההיסטורית אינו יכול להתקיים היום על פי עקרונות העבר, כאשר היא שימשה כיחידה כלכלית שיש ביכולתה לפרנס משפחה אחת וכפועל יוצא מכך נאסרה חלוקתה בין ילדי בעלי הנחלה ויורשיהם. לדבריהם, הרווחיות החקלאית היום אינה מאפשרת קיום בכבוד של משפחה אחת מעיבוד שטח הנחלה ולכן יש לאפשר להעביר ולהוריש את הזכויות בנחלה לכלל יורשי הנחלה ללא מגבלה. התובעים מוסיפים וטוענים כי בהיעדר רווחיות חקלאית יש לאפשר לבעלי הנחלות שימושים בקרקע שאינם חקלאיים ולהשאיר לרשויות התכנון את הסמכות לקבוע בתוכניות מתאר מהם השימושים המותרים.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    יואב 12/05/2011 10:16
    הגב לתגובה זו
    כי מגיע לי אני מטייל שם הרבה
  • 5.
    נהיו ספסרי קרקעות 05/05/2011 01:00
    הגב לתגובה זו
    רובם בכלל לא מעבדים את האדמה ומחזיקים ב- 30-40 דונם בערך כל אחד. שישאירו להם דונם לכל משפחה ויקחו את היתר להקצאה לאחרים. ככה גם נשחרר קרקעות וגם נדאג לצדק חלוקתי- למה שרק הקיבוצים והמושבים יהנו מקרקעות הציבור? (והן קרקעות הציבור לפי כל ההסכמים)
  • 4.
    עו" ד 04/05/2011 17:07
    הגב לתגובה זו
    ולהשיב לחוכקים ההיסטוריים את זכויותיהם לפי המצב שהיה קודם לבג" צ!!! ככה תראו איך קרקעות ישוחררו לבנייה
  • 3.
    המושבים צריכים לעסוק בנדל" ן ולא בחקלאות. (ל"ת)
    כמו הקיבוצים. 04/05/2011 16:23
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אליק 04/05/2011 15:27
    הגב לתגובה זו
    בהצלחה למושב,למשה ברנע,לגד שטילמן ולכל מי שפועל כדי להחזיר לחקלאים במושב ובקיבוץ את זכויותיהם הקנייניות ההיסטוריות.
  • 1.
    כל הכבוד!!!!! יישר כוח ובכל הכוח!!!!! (ל"ת)
    אני 04/05/2011 15:02
    הגב לתגובה זו
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.