עולה חדש ותושב חוזר פטורים ממס הכנסה, אך לא מדמי ביטוח לאומי ומדמי ביטוח בריאות

רו"ח (משפטן) יצחק שומרוני

עולה חדש או תושב חוזר הפטור ממס הכנסה ע"פ הוראות סעיף 14(א) לפקודה, יהיה חייב בדמי ביטוח
עו"ד לילך דניאל |

במטרה לסייע בקליטת עלייה, בהחזרת הון אנושי איכותי למדינת ישראל ובעידוד משקיעים בעלי יכולת כלכלית גבוהה להיות לתושבי ישראל, הועבר בחקיקה החוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 168 והוראת שעה), התשס"ח-2008 (להלן: "תיקון 168").

תיקון 168 שפורסם ביום 16.9.2008, הרחיב בצורה משמעותית את ההקלות במיסוי הכנסותיהם של עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים. ואכן, מאז החלת הוראות התיקון האמור היינו עדים לתנועה משמעותית לישראל של עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים, אשר מצאו לנכון לממש את חלומם להיות תושבי מדינת ישראל מחד גיסא, ולהימנע מחבות במסים אשר תושבות זו עלולה הייתה לגרום מאידך גיסא.

העולים החדשים והתושבים החוזרים הוותיקים שהגיעו לישראל בעקבות ההקלות, פטורים לתקופה ארוכה מחבות במס הכנסה ומדיווח לרשות המסים על הכנסותיהם המופקות מחוץ לישראל, בכפוף להתאמת נסיבותיהם האישיות לתנאים שבתיקון 168.

ואולם, בד בבד עם תיקון 168 שנעשה בסעיף 14(א) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"), לא היינו עדים לכל שינוי בחקיקה בנוגע לחבות בדמי ביטוח לאומי ובדמי ביטוח בריאות. אמנם עקב מעמדם האישי המיוחד פטורים העולים החדשים והתושבים החוזרים מחבות במס הכנסה, בין היתר על הכנסותיהם האקטיביות (אם הופקו מחוץ למדינת ישראל), אולם אין כל פטור להכנסות אלו מחבות בדמי ביטוח לאומי ובדמי ביטוח בריאות.

על פי חוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), התשנ"ה-1995 (להלן: "החוק"), העולים החדשים והתושבים החוזרים, המוגדרים תושבי ישראל, חייבים בדמי ביטוח לאומי ובדמי ביטוח בריאות בגין הכנסותיהם האקטיביות מהמקורות המנויים בסעיף 2 לפקודה [על פי הוראת סעיף 350(7) לחוק, בגין הכנסותיהם הפסיביות מאותם מקורות יהיו העולים החדשים והתושבים החוזרים פטורים מדמי ביטוח לאומי ומדמי ביטוח בריאות].

אם ההכנסות שלעיל הופקו מחוץ למדינת ישראל, אזי המוסד לביטוח לאומי מסווג אותן כהכנסות פסיביות ומחייב בגינן דמי ביטוח ודמי ביטוח בריאות בשיעור 12%, בכפוף לתקרה ובניכוי הכנסה פטורה מסוימת. בהיותן מסווגות כהכנסות פסיביות, הכנסות אלו אינן מקנות זכאות לגמלאות מחליפות שכר (כגון פגיעה בעבודה, לידה ומילואים).

המוסד לביטוח לאומי מקל בחיוב בדמי הביטוח הלאומי (אך לא בחיוב בביטוח הבריאות), רק כאשר ישנה אמנה למניעת תשלום כפל דמי ביטוח בין מדינת ישראל למדינת החוץ שבה הופקה ההכנסה. במקרים שבהם לא קיימת אמנה כאמור, המוסד לביטוח לאומי מחייב בדמי ביטוח מלאים, גם אם שולמו דמי ביטוח במדינה שבה הופקה ההכנסה.

סיכום

עולה חדש או תושב חוזר הפטור ממס הכנסה על פי הוראות סעיף 14(א) לפקודה, יהיה חייב בדמי ביטוח לאומי ובדמי ביטוח בריאות עד לסך של כ-103,000 ש"ח לשנה (בשנת 2011). תשלום זה אינו מקנה כל זכויות לגמלאות מחליפות שכר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".