על רקע חופשת הפסח - האם ההורים יכולים להיות רגועים?
בשנים האחרונות הפופולאריות של עולמות וירטואליים לילדים נמצאת בעלייה מתמדת. העלייה הזאת באה על חשבון הפופולאריות של הפורטלים לילדים 'טיפו', 'מומו הפרה', אתר 'ערוץ הילדים' ועוד, סופגים פגיעה קשה ויורדים על פי נתוני 'גוגל טרדנס' בשנה האחרונה, בעוד העולמות הווירטואליים כמו 'מיקמק', 'אקולוקו' ו'מוגבי' רק עולים.
וזה לא קורה רק אצלנו, המגמה הזו היא כלל עולמית ותאגידי ענק בכל רחבי העולם כבר הצטרפו לתעשייה שמגלגלת מיליארדים. דיסני לדוגמא הבחינה בטרנד כבר בשנת 2007 כאשר רכשה את העולם הווירטואלי לילדים 'קלאב פינגווין' עבור סכום עתק של 350 מיליון דולר.
העולמות הווירטואליים מציעים לילדים חוויית משתמש עשירה יותר ואינטראקטיביות מלאה יותר מאשר אלו שמציעים הפורטלים לילדים. בעולם וירטואלי ילדים יוצרים לעצמם דמות שמייצגת אותם וכך באופן סימבולי נכנסים בעצמם לתוך העולם הממוחשב. אין דבר שקוסם לילדים יותר מאשר לברוח מהמציאות המשעממת שיצרו המבוגרים בעולם שלנו. בתוך העולם הווירטואלי ילדים יכולים לעשות כל מה שיעלה על רוחם ובעיקר דברים שלא היו יכולים לעשות בעולם האמיתי.
בניגוד למבחר המשחקים שמציעים הפורטלים לילדים, בעולם הווירטואלי יש רצף בין המשחקים. כל משחק מדבר באותה שפה וקשור לאותו עולם של דמויות. כאשר הילד יודע שניצחון במשחק כלשהו ישפיע על העולם בו הוא מתנהל, מתגבר הרצון שלו להמשיך ולשחק. במקביל, הילדים גם יכולים לפתח את הדמות שלהם ולבנות את עולמה.
בנוסף, רוב העולמות הווירטואליים מאפשרים לילדים להרוויח ניקוד וירטואלי ולקנות באמצעותו מה שיתחשק להם ממבחר מוצרים וירטואליים. תמריצים אלו גורמים לילדים לחזור לעולם הווירטואלי שוב ושוב ולהוסיף לפופולאריות של האתר. ישנם עולמות וירטואליים שהולכים צעד קדימה מבחינת האינטראקטיביות של הגולשים ומראים נוכחות גם בעולם המוחשי. לדוגמא אתר 'וובקינז' שמציע לילד לרכוש בובה פיזית ולנהל את אורך חייה ברשת החל מארוחות ובילויים וכלה בטיפולים רפואיים.
האם העולמות הווירטואליים בטוחים יותר? רמת האבטחה בהם קפדנית הרבה יותר מאשר בפורטלים לילדים - כאשר ילדים מבקשים להירשם לעולם הווירטואלי, נדרש לרוב אישור של הוריהם. בנוסף, באתרים אוסרים על חשיפת פרטים אישיים וההודעות שמועברות בין גולשים נבחרות מתוך תבניות קבועות מראש. כאשר העולם הווירטואלי מתיר לגולשים לצ'וטט אחד עם השני מופעל מנגנון אבטחה שאוסר על שימוש במילים פוגעניות.
המודל העסקי המבוסס על מנויים משלמים מאפשר לעולמות וירטואליים לוותר על פרסום באתר וכך לחסוך מהילדים הגולשים אינספור פרסומות קופצות לעין. כל הסיבות הללו הופכות את העולמות הווירטואליים לעדיפים על הפורטלים גם מבחינת ההורים.
לסיכום, אין ספק שכרגע הטרנד הלוהט בעולם האינטרנט לילדים הוא העולמות הווירטואליים וטרנד זה אכן הביא לנפילה בכוחם של פורטלי הילדים. אך כמו כל טרנד, גם עתיד העולמות הווירטואליים איננו בטוח ועליהם להקפיד לחדש ולהפתיע את הילדים בתוכן חדש כל הזמן.
רק לפני כחודשיים חברת דיסני הודיעה על רכישת הרשת החברתית לילדים TogetherVille. יכול להיות כי העסקה מרמזת על שינוי במגמה העולמית. בתקופה האחרונה אנו רואים כיצד עוד ועוד פורטלים לילדים כמו 'טיפו' או אתר 'ערוץ הילדים' החלו להפעיל ממשק של רשתות חברתיות, ומה עם פייסבוק לילדים? להערכתי בשנה הקרובה נהיה עדים לפתיחת הפייסבוק לקהל הילדים והתאמתו לקהל היעד.
רפי טל הוא המשנה למנכ"ל משרד הפרסום Gkid&young. המשרד מתמחה בתקשורת שיווקית לסגמנטים צעירים: ילדים והוריהם, נוער, חיילים וסטודנטים